Audi A5 Sportback: Dyrt og deilig fra Audi

- Denne bilen nærmest svever bortover veien ...

En herlig 2 liters turbomotor koblet til Audis lynraske S Tronic automatkasse gjør  bilen veldig fin å kjøre (Foto: Sigmund Bade)
En herlig 2 liters turbomotor koblet til Audis lynraske S Tronic automatkasse gjør bilen veldig fin å kjøre (Foto: Sigmund Bade)

En coupé med fire dører. Gir det egentlig noen mening?

Ønsker du ny Audi har du etter hvert ekstremt mye å velge i. Ikke bare har du mange modeller, men i tillegg har du mange valg innenfor hver eneste modell. Audi A5 kan du velge som coupe, cabriolet og combi-coupe – eller Sportback som Audi kaller det. Vi har kjørt sistnevnte med en fantastisk drivlinje.

(Denne testen ble første gang publisert i 2010)

Kjøreglede 5/6

Audi-A5-front-mørk (Foto: Sigmund Bade)
Audi-A5-front-mørk (Foto: Sigmund Bade)

Bruktbil: Audi-cabriolet til 100 000,-

«Denne bilen nærmest svever bortover veien», uttaler min kjære når jeg plukker henne opp i Bø i Telemark. Selv om det er skikkelig møkkavær er det så godt som lydløst i kabinen. Det merkes at dette er en premiumbil.

Kjøreegenskapene tilgir dine dumheter og du føler deg veldig trygg bak rattet. Faktisk er du så isolert fra omverden at du kan risikere å kjøre langt over norske fartsgrenser uten at du merker det. Det kan være lurt å kaste noen blikk på speedometeret av og til!

En herlig 2-liters turbomotor koblet til Audis lynraske S-Tronic-automatkasse gjør sitt til at denne bilen er veldig fin å kjøre. Og kompromisset mellom komfort og sportslighet er så godt som perfekt. Prikken over i-en er firehjulstrekksystemet som fører til at du kan sladde litt på vinterstid i trygge former.

Interiør/plass: 5/6

Audi-A5-dashbord
Audi-A5-dashbord

Interiøret er i kjent Audi-stil. Det er veldesignet og pent, men kanskje ikke veldig spennende? Vi synes riktignok det hjelper litt med hvitt skinn i setene. Det gjør at interiøret ikke blir fullt så tungt som Audi av og til kan bli.

Bagasjerommet er vesentlig større enn på coupé-utgaven og samme størrelse som i Audi A4 sedan. Den er likevel litt mindre praktisk enn sistnevnte modell på grunn av kun fire seter. Til gjengjeld sitter du godt i alle sammen.

Det bør nevnes at ekstrautstyrslisten er lang, og du kommer ikke unna en stor ekstrakostnad hvis du ønsker et like stilig interiør som i testbilen. Det blir ikke helt det samme med stoffseter...

A8 coupe: Audien som aldri kom i produksjon

Motor: 6/6

Audis 2-liters turbomotor er helt fantastisk. Dette er blant bransjens aller beste. Og sammen med S-Tronic-kassa har du en herlig kombinasjon. Turtallet holder seg lavt når du er forsiktig med gasspedalen, men et fast trykk og du skyter av gårde.

Du vil bruke vesentlig mindre drivstoff om du går for diesel, men har du over 800 000 kroner å bruke på bil tåler du vel en litt større bensinregning?

Design: 6/6

Audi-A5-baklykt (Foto: Sigmund Bade)
Audi-A5-baklykt (Foto: Sigmund Bade)

Audi selv hadde forventet at Sportback skulle ta en større del av A5-salget enn den faktisk gjør. Coupeen selger fortsatt godt, og vi tipper at det har mye med at en femdørs-bil aldri kan bli noen ekte coupé. På godt norsk kalles karosseriformen en kombicoupe.

Og når designet blir preget av å være et kompromiss mellom lekre former og anvendelighet, er det fristende heller å gå for en stasjonsvogn. Dét er tross alt et mer rendyrket praktisk design.

Audi: Fra raring til luksusbil

Miljø/økonomi: 3/6

Hold deg fast. Startprisen på Audi A5 Sportback 2.0 FSI med 211 hk og S-Tronic er 647 000 kroner. Det er jo litt, men når du har satt deg ned sammen med selgeren og satt noen kryss i utstyrslisten blir prisen en helt annen. Testbilen blir din for 826 500 kroner.

For miljøet er i utgangspunktet kraftig motor, bensin og automat en dårlig kombinasjon, men Audi får mer enn godkjent med sitt CO2-ustlipp på 174 g/km. Med tanke på at denne bilen veier over halvannet tonn og går fra 0-100 km/t på 6,6 sekunder er det bra.

Konklusjon: 5/6

Audi-A5-side (Foto: Sigmund Bade)
Audi-A5-side (Foto: Sigmund Bade)

Når uka med testbilen er over er det veldig fristende å kjøpe den. Dessverre har jeg ikke over 800 000 kroner å bruke på bil. Motor- og girkombinasjonen er fantastisk og det er ikke tvil om at dette er en ekte premiumbil, men dessverre forebeholdt de med svært god råd.

Og vi må innrømme at en Audi A6 virker vel så fristende hvis du først skal punge ut så mye penger. For oss er rett og slett ikke designet på A5 Sportback pent nok til at vi velger den fremfor en ekte coupé eller praktisk stasjonsvogn.

Les også: Vår test av storebror Audi A7