At en bil er EU-godkjent betyr ikke nødvendigvis at motoren er i god stand. Illustrasjonsbilde: Audi 90 Quattro, 1989.
At en bil er EU-godkjent betyr ikke nødvendigvis at motoren er i god stand. Illustrasjonsbilde: Audi 90 Quattro, 1989.

Audi 90: EU-godkjent bil ble et mareritt

– Er det ikke verdt papiret det er skrevet på?

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei skriver til deg fordi jeg har havnet oppe i et skikkelig bilproblem. Jeg kjøpte det som virket som en veldig fin Audi 90, bare to eiere og den var akkurat EU-godkjent der det eneste som ble anmerket var en lysfeil og den ble fikset opp. Men etter en måned stoppet den plutselig på motorveien og jeg har fått beskjed om at det er fullt motorhavari og at det ikke vil lønne seg å reparere bilen.

Jeg betalte 30.000 kroner for den fordi den virket så fin og fordi dette er en bil jeg alltid har hatt sans for. Selgeren sier at han ikke kjente til noen svakheter på bilen, men det jeg ikke forstår er at dette ikke ble avslørt da bilen var på EU-kontrollen, det kan jo virke som at den godkjenningen nesten ikke er verdt papiret det er skrevet på. Nå kommer jeg ingen vei og det ser ut som jeg bare må vrake bilen.

Har du vært borti noe lignende før og har du et godt råd til meg i denne saken?

Benny svarer:

Au da – dette hørtes ikke hyggelig ut ... Skjønner at dette er skikkelig kjipt når man har realisert en drøm.

Har faktisk selv opplevd at "drømmebilen" havarerte med rådebank etter bare få dager. Kjenner enda suget i magen da jeg innså hvor alvorlig det egentlig var. Heldigvis er det mange, mange år siden nå.

Men tilbake til deg og din Audi 90. Nå er det jo slik at EU-kontrollen har fint lite med motor og driftssikkerhet å gjøre. EU-kontrollen er jo et tillegg til bilens øvrige service og vedlikeholdsprogram og det er vel nesten bare eksosutslippet som er motorrelatert og sjekkes på denne kontrollen. Ellers går den jo mer ut på en generell sikkerhetskontroll av lys, frontrute forstilling, bremser osv.

Den sier altså fint lite eller ingenting og bilens driftssikkerhet (selv om den jo så klart gir en god pekepinn om bilens tilstand allikevel)

En flott bil da den var ny, men etter 20 år og 300 000 km. kan alt skje, når som helst. En flott bil da den var ny, men etter 20 år og 300 000 km. kan alt skje, når som helst.

Du sier ikke noe om årsmodell og kilometerstand på bilen din, men for 30 000,- så tipper jeg på en minst 20 år gammel bil som kanskje er nærmere 300.000 enn 200.000 på telleverket?

Altså kan alt skje – når som helst. Selv om det er ille at det skulle skje med deg akkurat nå. Når det er sagt så er den femsylindrede motoren i Audi 90 i utgangspunktet bortimot "bombesikker" og tåler mye.

Når jeg ikke vet hva som har skjedd med motoren din, er det ikke lett å komme med gode råd. Men få stilt en skikkelig diagnose og ta det derfra. Prat med folk i Audimiljøet og på Audiforum etc. Her finnes det MYE kompetanse og kanskje er det ikke så alvorlig som først antatt.

Brukt motor kan være et alternativ... Illustrasjonsbilde: Motor Audi 90Brukt motor kan være et alternativ... Illustrasjonsbilde: Motor Audi 90

Er alt håp ute, er det mulig å få tak i en brukt motor også, selv om det så klart kommer til å koste litt.

Et annet og kjipt alternativ er jo å selge den på "rot". Bilene er populære i en del motorsport / gatebilmiljøer – så du får garantert mer enn vrakpanten for den – men det blir jo uansett et tapsprosjekt for deg.

Om du synes at dette blir veldig dyrt så finner du kanskje litt trøst i linken under....

Håper uansett at det ordner seg for både deg og bilen. Ønsker lykke til!

Denne Audien har tapt seg 300.000 kroner i året:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: – Hvorfor er flerbruksbilene så dårlige?

reklame
 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

 
 
Denne SUV-en er noe helt utenom det vanlige
Nettmøte: Spør Benny om bil i dag
Verdens dyreste parkeringsplass til salgs
Subaru Legacy: Norsk vinterfavoritt blir ny - og lekker
Solgte over 1.300 biler – på én dag
Nå skal det bli morsommere å kjøre Volvo
Pangstart for den nye Mercedes-SUV-en
VW e-Golf: Denne skal bli Norges mest solgte
Toyota Land Cruiser: Ville du trodd denne koster 990.000 kroner?

reklame