Aston Martin Lagonda: Dette blir SUV-en for de virkelig rike

Mye tyder på at Aston Martin er i gang SUV-prosjektet sitt igjen.

Aston Martin fikk mye pepper for den Mercedes GL baserte konseptbilen Lagonda SUV, som ble presentert for to år siden. Nå er ideen aktuell igjen, men den blir nok ikke seende slik ut.
Aston Martin fikk mye pepper for den Mercedes GL baserte konseptbilen Lagonda SUV, som ble presentert for to år siden. Nå er ideen aktuell igjen, men den blir nok ikke seende slik ut.

For ganske nøyaktig to år siden avduket Aston Martin-sjefen Ulrich Bez konseptbilen "Lagonda SUV" på bilutstillingen i Geneve. Bilen var stor og grovbygd, og med karosserilinjer som hverken minnet særlig om Aston Martins øvrige, svært så spenstige modellrekke - eller om noe annet.

Konseptbilen hadde bensin V12-motor, men allerede ved avdukningen av skapningen ble det snakket om en fremtid med både diesel- og hybrid-drift. Planene virket ganske så konkrete.

Nå har det gått to år. I mellomtiden har man - ifølge ryktene - hatt både finansiering og mulige samarbeidspartnere klare, men likevel trukket tilbake planene. Timingen var feil. På Geneve-utstillingen sist uke kom imidlertid kontrabeskjeden:

Beslutningen er tatt

Nå er det "go" for prosjektet igjen - samtidig som man nå tydeligvis starter helt fra begynnelsen, og jakter på både finansiering og en teknisk samarbeidspartner. For Aston Martin-konsernet er selvsagt en altfor liten fisk i sjøen til å kunne klare et slikt prosjekt på egenhånd.

Nye markeder med sportsbil-fiendtlig veinett og klimaforhold har aktualisert planene om en egen Lagonda-serie av biler med fokus på luksus og komfort, mer enn Aston Martins tradisjonelle sportslighet.
Nye markeder med sportsbil-fiendtlig veinett og klimaforhold har aktualisert planene om en egen Lagonda-serie av biler med fokus på luksus og komfort, mer enn Aston Martins tradisjonelle sportslighet.

SUVen som ble vist ved forrige korsvei var basert på en Mercedes GL. Den gangen var det snakk om et fremtidig samarbeid mellom Daimler og Aston Martin, der sistnevnte skulle overta ansvaret for utvikling og produksjon av Daimlers luksus-ytterlighet Maybach, antagelig med motytelser i form av utviklingshjelp og finansiering av Lagonda.

Dette blir ikke nevnt med et ord nå.

På den annen side vet vi at Aston Martin og Toyota har utviklet varme, forretningsmessige følelser for hverandre, noe som har materialisert seg i form av den - i denne sammenhengen - nærmest mikroskopiske luksusbilen Aston Martin Cygnet, som er en Toyota IQ under skallet. Dermed er det naturlig å tro at disse partene også kan snakke om andre fremtidige samarbeidsprosjekter.

Les også: Cygnet - småbil til 400.000 kroner...

En hel modellrekke

For når det nå er ny satsing på å vekke opp Lagonda-navnet, så er det ikke bare i form av en SUV, lover Ulrich Bez. Tvert imot skal Lagonda bli en helt egen merkevare, og få flere modeller på litt sikt.

Der hvor fokuset er førerorientert kjøreopplevelse, skal Aston Martin være et naturlig valg, mens Lagonda skal handle om fire seter og maksimal luksus for alle passasjerene under turen. Det er essensen av den nye konsernfilosofien, slik designsjef Marek Reichman forklarer den.

Når det enn måtte komme noe konkret ut av dette, er det på ingen måte sikkert at det vil ligne på konseptbilen som ble vist for to år siden. Den var som tidligere nevnt Mercedes-basert, og det virker altså usikkert om det samarbeidet er aktuelt nå om dagen. Dessuten skal tilbakemeldingene om det spesielle designet ikke ha vært overveldende positive - forståelig nok, dersom man henvendte seg til etablerte Aston Martin-fans.

Men det gjør ikke så mye. Det man først og fremst ville sjekke den gang, var tilbakemeldingene på ideen om i det hele tatt å relansere Lagonda som et eget merke. Og det reagerte publikum positivt på, opplyser Reichmann, som ikke ser andre sammenlignbare konkurrenter til en superluksus-SUV i den nære fremtid enn Bentleys varslede crossover-modell.

Sist Lagonda-navnet var aktivt i bruk var på den ultimate Aston Martin-sedanen som ble produsert mellom 1976 og 1989. Den var like kompromissløst vakker som den var teknisk avansert - OG notorisk upålitelig. Her en serie 4 fra perioden 1987-1989. Foto: Netcarshow.com
Sist Lagonda-navnet var aktivt i bruk var på den ultimate Aston Martin-sedanen som ble produsert mellom 1976 og 1989. Den var like kompromissløst vakker som den var teknisk avansert - OG notorisk upålitelig. Her en serie 4 fra perioden 1987-1989. Foto: Netcarshow.com

Sug på de "nye markedene"

Det som skal ha aktualisert en slik bil på nytt, er markedsutviklingen på de "nye" markedene som Kina og Russland. Der er suget etter luksusbiler stort, og veinettet og klimaforhold av en slik beskaffenhet at det er begrensede volummuligheter for Aston Martins eksisterende sportsbiler. Høyere bakkeklaring og vinteregenskaper antyder dermed at det vil være smart å starte med en SUV, og så utvikle modellrekken videre derfra.

Beslutningen er altså tatt, uten at vi vil merke resultater før både en finansiell partner og en teknisk samarbeidspartner er på plass. Utspillet fra Aston Martin-sjefen kan dermed ses på som en ganske uforpliktende kontaktannonse - men uansett er det spennende utsikter for alle bilinteresserte dersom det på sikt oppstår søt musikk i en eller annen retning.

Del med vennene dine på Facebook

Les også: Rapide - etterkommeren etter forrige Lagonda