Anette (18) får ikke kjøre bestefarens Mercedes i Norge

I Sverige håver de inn millioner på "personlige" bilskilter.

 jeg skulle gjerne hatt et slikt skilt, eller noe annet personlig, sier Anette Paulsen som nettopp har tatt lappen. Paulsen bilen til bestefar Geir kan hun imidlertid kjøre i Sverige. Foto: Lars Antonsen
jeg skulle gjerne hatt et slikt skilt, eller noe annet personlig, sier Anette Paulsen som nettopp har tatt lappen. Paulsen bilen til bestefar Geir kan hun imidlertid kjøre i Sverige. Foto: Lars Antonsen

– Jeg skulle gjerne hatt et slikt skilt på min bil, sier Anette Paulsen.

Nå må hun til bestefar i Sverige for å få kjøre Paulsen-bilen.

18-åringen har rykende ferskt førerkort og en kul Mercedes som nesten ikke har stått stille siden 3. oktober, skriver Avisa Nordland.

Men Anette Paulsen er litt misunnelig på bestefar som har sikret seg PAULSEN-skiltet.

For mens svenskene har hatt personlige bilskilt siden 1988, har man i Norge ikke klart å ta inn over seg at mange faktisk ønsker å skille seg litt ut – og i tillegg betale godt for det.

I nabolandet Sverige tar staten inn millionbeløp på ordningen og mesteparten av pengene går til trafikksikkerhetsarbeid.

6.000 svenske

Anita Ramstedt hos Skyltfonden opplyser at et personlig bilskilt i dag koster 6.000 svenske kroner. Av denne summen går 5.400 kroner til Skyltfonden.

Så langt har de fått inn over 120 millioner kroner, som til nå er fordelt på 540 trafikksikkerhetsprosjekt.

– Flere av prosjektene ville aldri sett dagens lys, hadde det ikke vært for inntekten fra de personlige skiltene, sier Ramstedt til Adresseavisen.

Datakrøll

Flere norske samferdselsministere har vært konfrontert med dette de siste 20 årene, men svaret er alltid det samme.

– Vi skal ikke stille oss i veien for dette, men vi har ikke datasystemer i Statens vegvesen som takler dette.

– Det har jeg vanskelig for å tro. Jeg synes det er skikkelig teit at vi ikke kan ha denne ordningen i Norge. Selv om 6000 kroner er mye penger, ville jeg vurdert det veldig sterkt, sier Anette Paulsen. Hun må dermed ta til takke med vanlige skilter på sin egen bli, men når hun er på besøk hos bestefar ved Polarcirkeln, ikke langt fra grensa, kan hun kjøre PAULSEN-bilen så mye hun vil.

Selveste Paulsen

Det hører med til historien at bestefar Geir Paulsen prøvde å få registreringsnummeret Anette, men det var opptatt i Sverige.

Så ble det Paulsen og et skilt som er i Paulsens eie på livstid. Det kan til og med flyttes over på neste bil.

I Sverige har til nå rundt 16.000 personer benyttet seg av ordningen som er markedsført med en egen brosjyre i Sverige. Her er framgangsmåte og regler beskrevet. Man foreslår også å gi et personlig skilt i gave til noen man kjenner.

I Norge har initiativtakere samlet 23.000 medlemmer på en Facebook-gruppe for saken før siden kollapset. Hadde alle disse kjøpt personlige skilter, ville det betydd 140 millioner i inntekter til den norske stat.

Ikke i Tyskland

Og det er selvsagt mange bilister som har spurt seg. Hvorfor har ikke den bilavgiftskåte norske staten, klart å sette sammen denne melkemaskinen også.

Men Norge er ikke alene i Europa om foreløpig nei til personlige skilt. Også billandet Tyskland har foreløpig stilt seg avventende til denne måten å vise seg fram på.

Noen får nei

Ikke alle svenskene som ønsker personlige skilter, får ja til det av Trafikregistret.

Her er eksempler på skiltsøknader som har fått avslag, siden de kan vekke anstøt:

LUZIFER

FCKU2MF

AZKICKR

HEINEKN

SS

SEXYBOY

BADAZZ

SUGIRE

STALKER

JERK R

XZITE

PERKELE

N3RD

FAKJO

POLISEN

BITCH13

PLAYBOY

GODLIKE

MHTRFKR

OLDGROG

JÄGER

EVILONE

Hva ville du hatt på DITT skilt om dette var lovlig i Norge? Bruk kommentarfeltet under:

Les flere bil og motorsaker på Avisa Nordlands motormagasin her

LES OGSÅ: Stanset bil med hjemmelaget skilt