annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Den har noe nærmest sakralt og høytidsstemt over seg den 47 år gamle, godt brukte og svært uvanlige Alfa Romeo GTC der den står på gamle, smale diagonaldekk og med synlig rust både her og der...

Bilen her utvilsomt sett bedre dager, men etter årevis i skjul og manglende omsorg har den nå kommet ut i sola igjen – den er nemlig til salgs.

Del med acebook-vennene dine

Kun 999 stk. ble lagd

Italienske "babes" anno 1965, da GTC-en var ny. (Foto: Alfa Romeo)

Se hele annonsen her:

Disse bilene er svært uvanlige. Kun 999 eksemplarer ble bygget i 1965 og 66, men den baserer seg for en stor del på den langt vanligere GTV. De begynte faktisk livsløpet som en av disse og altså med tak.

Bilene ble så sendt til Touring of Milan, som fjernet taket, la inn en del forsterkninger for å opprettholde vrid stivheten. Selvfølgelig kom kalesje og dertil hørende også på plass.

Bilen er en 2 + 2 cabriolet hvor baksetene passer best for barn. Av de nesten tusen bilene som ble bygget finnes bare noen få kjente eksemplarer igjen, så dette er svært sjelden vare.

Les vår test av Alfa Romeo Giulietta her:

30 000 kroner?

Som sine coupe-søsken GTV så rustet GTC minst like mye – om ikke verre... Mye rust er det også på denne bilen som nå er til salgs på den amerikanske auksjonssiden eBay. Budene er nå oppe i overkant av 5000 dollar i skrivende stund, eller rundt 30 000 kroner.

Ikke mye igjen av det som en gang var seter og dørtrekk her. I tillegg har rusten herjet i gulv og kanaler. (Foto: eBay)

Ikke så ille for en helt unik bil i utgangspunktet, men her må man bruke MYE penger på å få den en gang så vakre Bertone kreasjonen tilbake til fordums glans.

Vil Alfa Romeo som bilmerke overleve?

Deler fra GTV passer

Det meste av interiør og seter er borte. Dashbordet som er helsort (Spesiellt for GTC) er heldigvis intakt. Bakre støtfanger mangler og bilen her en liten kollisjonsskade bak. Det meste av deler som mangler, slik som seter, bakfanger etc. skal være kurant og fa tak i fra versjonen med tak. Det bør derfor være fullt mulig å få den på veien igjen.

Som allerede nevnt så har stålmarken forsynt seg ganske grådig. Men rundt frontruten som er et kritisk punkt på disse bilene så har den klart seg rimelig bra, men gulv og kanaler derimot krever litt jobb med sveisapparatet. Ellers så er det også brukt en del aluminium i disse bilene.

Vakker twincam-motor

Vakker 1,6-liters twincam-motor med doble Weber forgassere og 109 hk. Går visstnok rundt men trenger nok ettersyn. (Foto: eBay)

Motoren er bilens originale og er en 1,6-liter twincam-maskin med doble Weberforgassere og 106 hk. Nok til å gi bilen en toppfart på 180 km/t.

Synes du bilen er fin, men er redd at dette objektet kan bli både tidkrevende og dyrt? Ja – så finnes det håp allikevel!

Eller kjøp en fiks ferdig...

Rett etter at denne prosjekt bilen dukket opp på eBay, så dukket det opp en bil til – fra spania i perfekt stand. Sjekk denne linken: 1965 Alfa Romeo Giulia GTC

Planlegger du å kjøre Alfa Romeo GTC på årets sommerferie så er nok den spanske et både bedre og sikkert også et billigere kjøp.

Men så er dett dette med selvgjort og velgjort (eller var det halvgjort?) da. Det er sikkert fint i Toscana neste sommer – eller sommeren deretter - også om du allikevel velger den blå og satser på svingete italienske landeveier mellom olivenlunder og skjeve murhus med vind i håret - vakkert akkompagnert av lyden fra twincam-motoren når bilen er ferdig reataurert.

Les også: "Mini-Ferrari" til 50 000 kroner