Alfa Romeo 4C: Broom-Benny avduket ny sportsbil

Endelig i Norge – les hvorfor 750.000 kan være billig for en liten toseter.

En mann som trives bak rattet. Broom Benny fikk æren av å avduke det første eksemplaret av Alfa Romeo 4C i Norge.
En mann som trives bak rattet. Broom Benny fikk æren av å avduke det første eksemplaret av Alfa Romeo 4C i Norge.

Alfa Romeo: Navnet er egnet til å gi bilinteresserte vann i munnen. Her handler det om lange og gode tradisjoner. Lekkert design, heftige prestasjoner – og evnen til å skille seg ut fra mengden.

Nå er det klart for en ny godbit fra merket. Sportsbilen 4C nærmer seg nemlig lansering – og her hjemme har Broom-Benny akkurat hatt æren av å avduke det første eksemplaret i Norge under en liten førpremiere.

Fullblods sportsbil

– Jeg ble spurt om jeg ville komme og avduke bilen under Italiensk dag i Sandvika og takket naturligvis ja til det. Dette er en ekte entusiastbil. Jeg var spent på å få se den i virkeligheten, og ble absolutt ikke skuffet, forteller Benny.

– Hva slags bil snakker vi om her?

– Jo, dette er en fullblods sportsbil fra Alfa Romeo. 4C er under fire meter lang og ikke minst: Den veier ikke mer enn 895 kilo Da blir det heftige prestasjoner med 240 hestekrefter under panseret. Den gjør faktisk 0–100 km/t på 4,5 sekunder. Ikke dårlig for en bil med ”bare” har 1750 kubikk under panseret!

4C er en viktig imagebærer for Alfa Romeo - samtidig som den er fullblods sportsbil til (tross alt) ganske gunstig pris.
4C er en viktig imagebærer for Alfa Romeo - samtidig som den er fullblods sportsbil til (tross alt) ganske gunstig pris.

850 kg + 300 hk = Råskinn!

Ingen kompromisser

Den offisielle lanseringen skjer om en måned, og selv om dette neppe kommer til å bli noen storselger, regner importøren med å selge rundt 15 biler i år.

Prisen starter på 750.000 kroner, noe Benny mener er billig!

– Ja, jeg synes faktisk det – når du ser hva slags prestasjoner du får for pengene! Her er det ingen kompromisser. Bilen er et gjennomført råskinn, med fokus på én eneste ting: Maks kjøreglede! Her skal det være skikkelig gokartfølelse. Alfa har skrellet bort alt ”unødvendig” – til og med justeringen av førersetet. Her stiller du det inn en gang når du får bilen – så skrus det fast!

Broom-Benny trives på jobb - og syntes det var en stor ære å få jobben med av avduke Alfa Romeo 4C.
Broom-Benny trives på jobb - og syntes det var en stor ære å få jobben med av avduke Alfa Romeo 4C.

De skal lage sportsbil folk flest har råd til

Vokst opp med italiensk bil

– I sportsbilfaktor matcher 4C langt dyrere biler, enten det er fra Porsche, BMW eller Ferrari. For en bilentusiast er det naturligvis ekstra moro at den kommer fra et merke som Alfa Romeo, de trenger en imagebygger som dette, mener Benny som selv har vokst opp med italiensk bil.

– Jeg har alltid hatt litt ekstra sans for det som tradisjonelt har preget de italienske bilene, design og lidenskap. Det har aldri blitt Alfa på meg privat, men det har vært nære på noen ganger, forteller Benny som også fikk kjørt 4C noen meter.

Her får Benny æren av å kjøre 4C noen meter. Og han forsikrer at lyden er helt rå!
Her får Benny æren av å kjøre 4C noen meter. Og han forsikrer at lyden er helt rå!

Fortsatt mulig å skaffe seg en ekte klassiker


Rå lyd

– ”Flyttet” er vel mer riktig enn ”kjørt”, Men det var i alle fall nok til at jeg fikk en smakebit på lyden – den er helt rå! Italienerne kan litt av hvert om det også – og det nyter 4C absolutt godt av.

– Vi skal komme tilbake med test av den så fort det lar seg gjøre, forsikrer Benny.

Volvo V60 eller Alfa Romeo 159: Hvilken er penest?


Ingen tvil: Denne bilen vekker oppsikt! Importøren regner med å selge rundt 15 eksemplarer av Alfa Romeo 4C årlig.
Ingen tvil: Denne bilen vekker oppsikt! Importøren regner med å selge rundt 15 eksemplarer av Alfa Romeo 4C årlig.


LES OGSÅ: Alfa Romeo 159: Velkjørende designperle