Alfa Romeo 4C: 850 kg + 300 hk = Råskinn!

1.8-liters motor blir basis i flere Alfa-nyheter.

Slik ser Alfa Romeo 4C ut, og den har ambisjoner om å gå i strupen på blant andre Porsche Boxster og Audi TT.
Slik ser Alfa Romeo 4C ut, og den har ambisjoner om å gå i strupen på blant andre Porsche Boxster og Audi TT.

Alfa Romeo har stadig spennende konsepter på gang, og noen ganger blir det biler vi kan kjøpe av det også. Som 8C Competitone for eksempel.

Sportsbilen og Porsche Cayman-konkurrenten 4C har blitt vist fram ved flere anledninger – og er et smykke av en bil.

Toseteren, som er lillebroren til 8C, er tiltenkt en råsterk turbo-motor på relativt beskjedne 1.8 liter og 200 hk. Men selv med denne motoriseringen skal 0–100 km/t gå unna på under 5 sekunder, og toppfarten være 250 km/t.

Nå ryktes det imidlertid også at 4C blir tilgjengelig med betydelig mer effekt, nemlig 300 hk, ifølge AutoExpress.

LES OGSÅ: Alfa Romeo 159: Velkjørende designperle

850 kilo

Dette høres jo ganske hyggelig ut i utgangspunktet. Legg til at 4C bygges av lettvektskomponenter, ikke er stort lengre enn en VW Polo, får bakhjulstrekk og en totalvekt på 850 kilo og du har oppskriften på en deilig sportsbil.

På papiret skal det i alle fall mye til å bli mer fristende enn dette.

Dessverre har ikke Alfa Romeo alltid vært like heldige med kjøreegenskapene og/eller kvalitet som de har med design, men vi velger denne gangen å være forsiktig optimistisk.

Bilen skal ut på markedet allerede neste år. Det er lov å sitre i yr forventning.

159-oppfølger

Dessuten er det flere Alfa-nyheter på gang. Endelig går det mot en erstatning for 159. Det er uten tvil en av bilverdens lekreste familiebiler (og vi står 100 prosent inne for denne noe bastante påstanden, red.anm.), men også denne begynner å dra på årene.

Del med dine Facebook-venner

Derfor er det mange som tripper utålmodig i påvente av oppfølgeren, som får navnet Giulia. Denne ventes å komme på markedet i 2014 – både som stasjonsvogn og sedan.

Modellen er allerede forsinket fordi konsernsjef Sergio Merchionne har forkastet tre designforslag halvannet år.

Det er tydelig at det legges stor vekt på nettopp denne modellen, og at de interne forventningene er høye.

Vi regner med at Herr Mercionne har kontroll på designet, men vi bestiller litt mer plass enn det var i 159, selvsagt uten at det kan gå på bekostning av utseende. Takk.

Motoriseringen vil nok baseres på 1.8-literen som blir å finne i C4.

LES OGSÅ: TEST: Alfa Romeo Giulietta

Stor sedan og SUV

Kanskje blir det også plass til denne motoren i en større modell som også står på kalenderen i 2014. Dette blir en stor sedan, som skal bygges på plattformen til Chrysler 300 C – og dermed kan bli svært så ruvende.

Her finnes det imidlertid få detaljer foreløpig – utover at det er snakk om bakhjulstrekk.

Men mulighetene for den fleksible motoren stopper ikke der heller. Mye tyder på at den blir å finne i den kommende SUV-en som Alfa sysler med også. Denne bilen vil i utgangspunktet konkurrere med blant andre BMW X3 og Audi Q5.

Alfa-SUV-en får Chrysler-plattform som utgangspunkt. Men tro ikke at det blir en bil med Jeep-egenskaper av den grunn – her vil en nok rendyrke sportslighet og status, framfor terrengegenskaper.

Klikk på videovinduet under for å se spionbilder og konseptbiltegninger av SUV-en:

http://www.youtube.com/watch?v=ioIBqnaBsBw

LES OGSÅ: Alfa Romeo 156: – Ikke noe bruktbil fra helvete dette, nei!