Aldri før har vi vraket flere biler

Høyere vrakpant har gitt resultater – og nå forventes det nytt rush.

Vrakingen av kjøretøyer steg til nytt rekordnivå i fjor, viser nye tall. Og til våren venter gjenvinningsbransjen nytt rush av biler til skroting. FOTO: COLOURBOX (Foto: Colourbox)
Vrakingen av kjøretøyer steg til nytt rekordnivå i fjor, viser nye tall. Og til våren venter gjenvinningsbransjen nytt rush av biler til skroting. FOTO: COLOURBOX (Foto: Colourbox)

Vrakingen av kjøretøyer steg til nytt rekordnivå i fjor, viser nye tall. 156 522 norske kjøretøyer ble vraket i 2013. Det er om lag 35 000 flere enn året før, ifølge en oversikt fra Toll- og avgiftsdirektoratet

– Fra nivåer på om lag 100 000 kjøretøyer i 2009 og 2010 økte vrakingen her i landet fra 2011. Med fjorårstallene forsterkes denne utviklingen, sier Eirik Sannes, avdelingssjef i Avdeling for vektårsavgift og vrakpant i Tollregion Midt-Norge.

Og til våren venter gjenvinningsbransjen nytt rush av biler til skroting.

Dette vraket er en av verdens mest verdifulle biler

– Bratt og tydelig kurve

Trenden har forsterket seg gjennom hele 2013.

– Etter første halvår var det vraket 8800 flere kjøretøyer enn tilsvarende periode året før. Ved inngangen til september hadde forspranget på 2012 økt til nær 17 000 kjøretøyer. Så dette er en bratt og entydig kurve, sier Sannes.

To omganger med økningen i vrakpanten kan ha virket motiverende på mange, tror bransjefolk.

DDE-Brøndbo økte vrakpanten – ga rush

Snart høysesong

– Panten økte først med en 500-lapp fra forrige årsskifte, og så med ytterligere 500 kroner fra 1. juli i fjor. Nå er det 3000 kroner å tjene på operasjonen, og det gir utslag, sier Lars Fallmyr i Bilgjenvinning AS.

Selskapet tar hånd om cirka to tredjedeler av alle vrakede biler i Norge, og eies av Ragn-Sells AS og Hellik Teigen AS.

Vanligvis vrakes det flest biler i første halvår. Nå forbereder gjenvinningsbransjen seg på enda en travel vårsesong.

– Folk som vurderer å sende bilen på skraphaugen bør gjøre det før 20. mars. Da får de fritak for årsavgiften, og får den refundert hvis den allerede er betalt, sier Fallmyr.

Fra 21. mars til 30. juni slipper man unna med halv årsavgift hvis bilen vrakes.

– Det er mange som er klar over disse skjæringsdatoene. I mars mottar våre samarbeidspartnere inntil tre ganger så mange kjøretøyer til vraking som i en gjennomsnittlig måned. Også i juni ser vi en topp.

Denne perlen ble reddet fra vraking i siste sekund

Positiv utvikling

Gjenvinningsbransjen mener det er positivt at takten i skrotingen ser ut til å øke.

– Den norske bilparken er gammel. I tillegg finnes det fortsatt mange avskiltede vrak på gårdsplasser og ute i naturen. Disse bør saneres av miljøhensyn, sier Bente Åsen Sørum, markedsdirektør i Ragn-Sells.

Selskapet har mottaksanlegg for vrakbiler i Stokke i Vestfold, Moss og Sarpsborg i Østfold, Kongsvinger i Hedmark og Skjerkøya i Telemark.

– I fjor økte mottaket ved anleggene våre med rundt 12,5 prosent. Vi er forberedt på at denne utviklingen kan fortsette også i år, sier Åsen Sørum.

Når en skroteferdig bil leveres blir alle skadelige væsker og miljøskadelige deler fjernet og håndtert forsvarlig. Deretter fraktes vraket til et fragmenteringsverk hvor det blir malt opp.

Per dags dato blir om lag 95 prosent av materialene i et kjøretøy gjenvunnet, resten havner på deponi.

Dette vraket er en av verdens mest verdifulle biler