Årsavgiften: Hvem skal betale denne?

Nå er regningene på vei ut.

Hvem skal egentlig betale denne –når bilen har blitt solgt? Illustrasjonsbilde.  (Foto: Broom.no)
Hvem skal egentlig betale denne –når bilen har blitt solgt? Illustrasjonsbilde. (Foto: Broom.no)

Like sikkert som amen i kirka er det at årsavgiften kommer dumpende i ned i postkassa når snøen i brøytekantene begynner å smelte.

Men hvis man har solgt bilen siden nyttår – hvem er det egentlig som er ansvarlig for å betale da? Er det du som var eier av bilen da rakettene smalt?

Eller er det den nye eieren. Vedkommende som faktisk kjører bilen nå?

Vi gir deg svaret

– Har du solgt bilen etter årsskiftet, må du sørge for at ny eier betaler. Hvis ikke, må du gjøre det selv, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det er den som sto som bileier ved årsskiftet som får kravet om årsavgift tilsendt.

I tillegg er eier ansvarlig for å betale årsavgiften innen fristen 20. mars, uavhengig av om man har fått tilsendt giro eller ikke.

– Mangler du giro eller har mistet den, gå inn på www.toll.no og legg inn bilens registreringsnummer. Da får man nytt KID-nummer, tipser Engebretsen, i en pressemelding.

Hvorfor har noen biler grønne skilter?

9.463 milliarder kroner

Bare i årsavgift i 2014 skal norske trafikanter betale 9,463 milliarder kroner til staten. Det er flere måter å unngå å betale årsavgift på, men bare å la være å betale er selvsagt en dårlig måte.

– Planlegger du å vrake bilen, så gjør det for all del før 20. mars. Da slipper du nemlig å betale årsavgiften.

– Vraker du bilen mellom 21. mars og 1. juli får du tilbakebetalt halve årsavgiften, forteller Engebretsen videre.

Purregebyr er unødvendig

Hvert år får staten inn mange titalls millioner kroner ekstra i purregebyr på årsavgiften. Likevel velger faktisk noen å avstå fra å betale årsavgiften som en protest.

I 2013 var det 328 000 som fikk purring på årsavgiften, mens 146 000 fikk avskiltingsvedtak.

– Dette med hvem som skal betale årsavgiften på biler som er solgt er et tilbakevendende problem, forteller Benny Christensen, Brooms egen bilekspert.

– Nesten 400.000 brukte biler skifter eier i Norge hvert år. Det vi si at omtrent 100.000 av disse berøres av årsavgift-problematikken., men det er helt unødvendig, mener Benny.

Få det med i kontrakten

– For meg er det mest logisk at ny eier, som faktisk skal kjøre og bruke bilen i det kommende året, betaler for årsavgiften. Men det er ikke noe regelverk, eller lover rundt dette. Her må kjøper og selger bli enige seg imellom.

– Så dette handler bitte litt om planlegging, mye om kommunikasjon mellom parterer og ikke minst er det svært viktig å få dette med i kjøpekontrakten.

– Det er ikke vanskelig og da har man det svart på hvitt. Da unngås all tvil, avslutter Benny.


Les også: Billig moro kan fort bli dyrt