Årets Broom-bil 2011: Citroën DS5 - årets vakreste?

GI DIN STEMME: Årets store bilkåring er i gang på broom.no

Det er absolutt forskjell på hva kvinner og menn legger mest vekt på når de skal kjøpe bruktbil.
Det er absolutt forskjell på hva kvinner og menn legger mest vekt på når de skal kjøpe bruktbil.

2011 nærmer seg slutten – og nå er det tid for å se litt tilbake på hva dette året har gitt oss av nye biler. Derfor inviterer vi alle lesere på broom.no til å bli med og kåre den bilen vi i fellesskap synes fortjener tittelen Årets Broom-bil 2011.

Vi har plukket ut de mest aktuelle kandidatene og presenterer dem hver dag framover. Nå har du sjansen til å stemme på din favoritt – og samtidig få med deg en liten oppsummering av bilåret 2011.

Del med dine Facebook-venner

Dette er en av årets tøffeste nybiler. DS-serien fra Citroën leverer i alle fall varene hva gjelder utseende. Det er det ingen tvil om.
Dette er en av årets tøffeste nybiler. DS-serien fra Citroën leverer i alle fall varene hva gjelder utseende. Det er det ingen tvil om.

Dagens kandidat: Citroën DS5

Citroën har virkelig fått vann på mølla de siste årene. C5 markerte en ny standard for design og kjøreegenskaper fra den franske bilfabrikanten. Litt mindre rart, og mye tøffere, var resepten.

Men det er jo Citroën, så særpreg ble det likevel – som for eksempel rattet, der bare selve hjulet beveger seg, mens midten står stille.

DS-modellene fulgte på – og var også tilsynelatende inspirert av den nye designretningen. DS3 er en knalltøff komptaktbil – mens DS4 er enda stiligere, litt større – men ikke veldig praktisk likevel. Den har imidlertid et av bilverdens aller stiligste interiør om du har krysset av nok steder på utstyrslista.

Siste modell i rekken er DS5 – som er enda større – og ENDA penere. Det er ganske enkelt en av årets flotteste designmodeller – både utvendig og innvendig. En luksusbil for de som gjerne skiller seg ut.

Dieselhybrid

DS5 kommer med alt fra 1,6-liters dieselmotor (112 eller 163 hk), til den nye dieselhybriden (163 hk diesel+37 hk elmotor). Innimellom har du en bensinmotor med 200 hk. Etterhvert kommer det også en bensinmotor på 156 hk.

Det er med andre ord minst to spenstige motoralternativer – som sørger for 0–100 km/t på henholdsvis 8,6 og 8,2 sekunder. Forbruket, om du velger kombinasjonen diesel/elmotor, er på hyggelige 0,38 l/m – og CO2-utslippet bare 99 g/km.

Vi har ikke testet bilen enda, men det er noe vi ser fram til å gjøre. Så følg med.

Citroën DS5.
Citroën DS5.

Liten bagasjeplass

Selv om bilen er relativt voksen i størrelse, er bagasjerommet beskjedent. De lekre linjene har sin pris, og 468 liter er ikke all verden. Bestiller du dieselhybriden må du klare deg med 325 liter, på grunn av batteripakken.

Prisen på herligheten er ikke klar – men det er nok ikke lenge til vi får vite hva den skal koste.

DS5 er ventet å bli tilgjengelig hos norske forhandlere ut på vårparten.

Visste du at:

– Det kommer trolig en råtassmotor på 270 hk til denne modellen

– DS5 baseres på plattformen til Peugeot 3008

– Glasstaket splittes i to av en midtkonsoll med individuelle solskjermingsmuligheter for fire.

Del med dine Facebook-venner

Under kan du stemme på din favoritt: