9-5 SportCombi: Her er Saabs nye stasjonsvogn

Er dette det aller siste vi får se av Saab 9-5 stasjonsvogn? Se spionbildene:

Det er sannelig ikke lett å holde rede på hva som skjer rundt Saab om dagen. GM har startet avviklingen av selskapet og avviser at de har fått noen bud som har vært i nærheten av å være interessante. De ansatte raser mot de amerikanske eierne - og nederlandske Spyker sender stadig ut meldinger om at de fortsatt er interessert.

Mens alt dette pågår, kjøres fortsatt testene av bilen som skulle være Saabs redning, nemlig 9-5 Estate.

Ser bra ut

Den digre stasjonsvogna skulle etter planen ta opp kampen mot Audi A6, Mercedes E-klasse og selvfølgelig Volvo V70.

Saab-9-5-Estate-001 (Foto: Scoopy)
Saab-9-5-Estate-001 (Foto: Scoopy)

Alt tyder på at dette er en veldig bra bil - men det hjelper jo lite hvis den aldri kommer på markedet.

Nye 9-5 sedan har høstet mange lovord for designet. Stasjonsvogna er enda viktigere for salgsvolumet og her har Saab lagt vekt på å lage en bil som både er stor og rommelig - og som ser bra ut.

Diger stasjonsvogn

Designelementer som den spesielle fly-grillen og den karakteristiske sideruta bak er på plass. Bakruta skal ha en svært rund utforming. Sammen med sorte stolper bakerst, skal den gi inntrykk av å svøpe seg rundt hele hekken på bilen.

I tillegg er 9-5 nesten oppsiktsvekkende lang og bred. Med lengde på over fem meter vil dette bli en av de aller største stasjonsvognene på markedet.

9-5 sedan har fått svært god mottagelse - se bildene av den her:

På vei til Kina?

I likhet med sedanen er det en god del Opel Insignia-mekanikk under skallet. Men designet er Saabs eget. De har også lagt store ressurser i å oppdatere Saabs designspråk innvendig. I tillegg til at materialkvaliteten skal ta mange skritt oppover i forhold til dagens 9-3 og 9-5.

Audi A6 er manges favoritt i denne klassen. Les testen her:

Tidligere i år meldte svenske media at produksjonsutstyret for nye 9-5 var i ferd med å bli sendt til Kina og at denne modellen i likhet med dagens 9-3 og 9-5 var solgt til kinesiske BAIC. Dette har imidlertid GM benektet.

Stor affeksjonsverdi

Hva som skjer med bilen er derfor helt uklart. Hvis - og det er definitivt et stort hvis - Saab blir reddet i siste liten, kommer den helt sikkert ut på markedet. Hvis ikke er alternativene at den enten gjenoppstår i Kina er blir solgt under et annet av GMS merker.

Eller i verste fall: At bilen aldri noen gang kommer på markedet. I såfall vil nok prototypene som allerede er laget får stor affeksjonsverdi.

Brukt Saab er mye bil for penga. Les mer i Brooms bruktbilguide:

Dette er et av spionbildene som finnes av 9-5 stasjonsvogn, tatt under testing i Sverige i vinter.. (Foto: Scoopy)
Dette er et av spionbildene som finnes av 9-5 stasjonsvogn, tatt under testing i Sverige i vinter.. (Foto: Scoopy)

Saab 9 5 Estate 004 (Foto: Scoopy)
Saab 9 5 Estate 004 (Foto: Scoopy)
Saab 9 5 Estate 001 (Foto: Scoopy)
Saab 9 5 Estate 001 (Foto: Scoopy)
Saab 9 5 Estate 002 (Foto: Scoopy)
Saab 9 5 Estate 002 (Foto: Scoopy)
Dette er et av spionbildene som finnes av 9 5 stasjonsvogn, tatt under testing i Sverige i vinter.. (Foto: Scoopy)
Dette er et av spionbildene som finnes av 9 5 stasjonsvogn, tatt under testing i Sverige i vinter.. (Foto: Scoopy)
Saab 9 5 Estate 003 (Foto: Scoopy)
Saab 9 5 Estate 003 (Foto: Scoopy)