9-4X er en av bilene som kan redde Saab - hvis den blir en suksess. Og hvis fabrikken klarer seg gjennom de kommende månedene. Her er Raymond J Chess fra GM og and Saab-sjef Jan Åke Jonsson foran det aller første produksjonseksemplaret av nye 9-4X. Jonsson har for øvrig sagt opp jobben i Saab etter at dette bildet ble tatt.
9-4X er en av bilene som kan redde Saab - hvis den blir en suksess. Og hvis fabrikken klarer seg gjennom de kommende månedene. Her er Raymond J Chess fra GM og and Saab-sjef Jan Åke Jonsson foran det aller første produksjonseksemplaret av nye 9-4X. Jonsson har for øvrig sagt opp jobben i Saab etter at dette bildet ble tatt.

9-4X: Nå er Saab-SUV-en i produksjon

Denne bilen blir viktig - men den mangler en vesentlig ting.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

I fjor høst hadde Saab premierevisning på SUV-en 9-4X under bilutstillingen i Los Angeles. Og nå er produksjonen i gang, i Mexico.

Dette er det aller første "offisielle" eksemplaret av 9-4X og har chassisnummeret 00001. Bilen er utstyrt med en 2,8-liters V6-motor og er lakkert i Ice Pearl-metallic.

Den skal først en snartur til USA for litt pressekjøring - før turen går over Atlanteren og Saabs eget bilmuseum.

Stor mangel

- Dette er en stor dag for Saab, sa selskapets toppsjef Jan Åke Jonsson som var til stede under produksjonsstarten.

- 9-4X er et nytt, viktig skritt på veien for å oppfylle vår forretningsplan. Denne bilen vil bredde appellen vår ytterligere og gi oss tilgang til et veldig viktig segmemt som fortsatt vokser, særlig i USA, sier Jonsson i en uttalelse.

Det er ingen tvil om at dette er en svært viktig modell for Saab i årene som kommer, men dessverre mangler den noe som er svært viktig på en SUV i vår del av verden – nemlig dieselmotor.

LES OGSÅ: Dette er Saabs viktigste bil noensinne

Vi frykter at Saab SUV-en kommer noen år for sent...Vi frykter at Saab SUV-en kommer noen år for sent...

Kort inntjeningsperiode

"Nye Saab" under Spykers eierskap har jobbet intenst med å finne en dieselløsning til 9-4X. Men nå tyder mye på at de har gitt opp.

Jan Åke Jonsson har tidligere bekreftet at det er lite sannsynlig at 9-4X noen gang kommer med diesel:

– Hvis du ser på livssyklusen til en bilmodell er den vanligvis på fem eller seks år. Før vi kan tilby bilen med dieselmotor, må vi først finne en motor, teste den, få den inn i bilen, prissette den – og da er vi minst to år inn i levetiden til bilen.

– Dermed har vi også en veldig kort inntjeningsperiode. Derfor anser jeg dette som lite sannsynlig, sier Jonsson.

Les også: Saab får kjøpe BMW-motorer

Nesten uselgelig

9-4X kommer fra starten av med to bensinmotorer. En 3-liters V6 på 265 hk og en Aero-utgave med 2,8-liters V6 og turbo, denne har 300 hk.

Vi trenger ikke ta fram kalkulatoren en gang for å finne ut av dette blir heftige saker for det norske avgiftssystemet. I praksis vil 9-4X være nesten uselgelig i Norge med bare disse motoralternativene.

LES OGSÅ: Svensk mesterskap i 4x4

Hva tror du – blir dette en bil som kan hamle opp med konkurrentene? Si din mening i kommentarfeltet under:
reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Slik var skrekk-sjåføren skodd
Mener denne taxien bryter loven
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid: – Dette er en helt genial bil
- Dette blir en storselger
Nå advarer politiet mot ulovlige lys
Vi støvsugde Frankrike for bruktbiler - nå er det stopp
Mercedes S 65 AMG: Denne finner du ikke maken til
Du vil ikke tro hva som snart skjer

reklame