80-tallets GTI-bonanza

Husker du den "magiske" tåkelysbryteren?

VW Golf GTI
VW Golf GTI

80-tallet ga oss mye rart. Hockey-sveisene er vel neppe det vi er mest stolt av i dag, ei heller oppbrettede dongeribukser med hvite tennissokker. Dessuten har vel verden aldri før eller siden opplevd maken til hullete jeans, uregjerlige permanenter og . Puddelrockens gullalder bragte med seg en mye omdiskutert stil.

Men det var noe som ble født noen år tidligere, men som først slo ut i full blomst under denne perioden som aldri ble "feil": Nemlig GTI-bilene. De første kom snikende på midten av 70-tallet, men bransjen som helhet våknet for alvor noen år senere.

Husker du den første GTI-en du eide, eller ønsket deg? Jeg tror nesten alle med litt over middels bilinteresse har eid eller hatt lyst på en.

Hvilken var din favoritt? Golf GTI? Peugeot 205? Fiat Abarth? Eller var du såpass sjelden at du likte Citroen sin AX Sport? Disse forhjulsdrevne små moromaskinene har satt sine preg i livet til flere enn meg.

LES OGSÅ: Bilene som forsvant: Ford Sierra XR4i

Ritmo Abarth

Under GTI-en glansdager syntes vi livet var helt greit uten airbag og traction control. Vi hadde noen magiske år med GTI bilene våre.

Fiat Ritmo Abarth 130tc het min. En koksgrå 1984-modell med 130 hestekrefter. Den gjorde 0-100 på under 8 sekunder. Bilinteressen var plantet en gang for alle.

Dette var den kraftigste og raskeste av GTI-bilene på den tiden, noe også Fiat gjorde et stort nummer av i datidens reklame for Abarthen. “The worlds fastest hatchback” het det, og så en liten oppramsing av hva de andre merkene hadde å by på - for til slutt å slå seg på brystet med de beste tallene.

Del med dine Facebook-venner

Magisk tåkelysbryter

Året 1986 kom Fiat med enda en liten rakett, Fiat Uno Turbo ie. 105hk, og lett som et løvblad gjorde denne også 0-100 under åtte sekunder.

Fiat Uno ie
Fiat Uno ie

Både denne og Abarthen ble veldig populære i Norge. Det var på denne bilen vi fikk vårt første møte med “justerbart” turbotrykk, noe som for en 18-åring selvsagt kom til å ende med grin.

Uansett, prøves måtte det, og vips så hadde vi opp mot 160 hk i disse små sardinboksene. Og da skal jeg love deg det gikk unna, så lenge det varte.

Det fantes også en “Hørmann”-utgave av disse å få kjøpt, denne hadde en fet styling og de samme 105 hestekreftene. MEN, om du trykket inn tåkelysbryteren (!) - så fikk du 140 hk.

LES OGSÅ: Fiat Uno: Gjør comeback

Ur-GTI-en

Man visste aldri hva man fikk når italienerne bygget biler, og på GTI-utgavene tok det ofte litt av. Alt trengte ikke passe 100%, og det gjorde ikke noe om man tok en snarvei og tre så lenge det meste fungerte.

Golf GTI
Golf GTI

Det er dette vi ofte savner når vi tester moderne GTI-biler. Der er alt på stell og alt fungerer - litt av sjelen og sjarmen er borte. For drar du på en tur med en gammel GTI bil, så har du hatt en opplevelse når du kommer frem, og ikke bare en kjøretur.

Da golf kom med sin 112 hk GTI i 1983 stod en samlet verdenspresse og klappet i hendene.

Et par år senere var den blitt billig nok til at også vi kunne klappe. Dette er en helt utrolig liten bil. Og folk som har kjørt den glemmer ALDRI følelsen av en velskrudd, fungerende og rask Golf GTI.

LES OGSÅ: Bennys egen Golf GTI

Renault GTE

At den faktisk enda i dag overasker med hvor underholdende den er å kjøre gjør at jeg plasserer den som den beste GTI bilen av dem alle. Dette var også den bilen det var flest av. Og som nok flest av oss har som “sin” GTI bil.

Men det finnes mange flere, og kanskje du bare venter på at jeg skal komme til “din?”

Franskmennene kom med Renault 5 GTE, en bil som høstet mye lovord for sin innsats i franske rallyløyper. Dette er den letteste GTI bilen, og da trengte den ikke mer enn 94 hk.

Jeg kjørte en liten blå en, og husker jeg stolt som en hane kjørte inn på skoleplassen på den lokale videregående skolen for å hente min den gang utkårede for en prøvetur. Hun hylte når jeg gav gass, og jeg satt og nøt turen med verdens beste skinnratt i hendene.

Frankrike hadde dessuten en til bil å by på, Citroen AX Sport. De fleste av dem var hvite, men det må vel sies at den var nokså sjelden. Kanskje like sjelden som folkene som likte den.

Peugeot 205 GTI

Så til den største franske suksessen, Peugeot 205 GTI.

Peugeot GTI
Peugeot GTI

En helt fantastisk bil. Du fikk den både som 1,6 liter og 1,9, den siste selvsagt den grommeste - med 130 hk. Den er så bra at jeg vet flere som holder denne som den beste GTI bilen.

Fra Japan kom Toyota med sin Corolla GTI. Den ble aldri noen storselger, men hadde sine tilhengere. Mest på grunn av kvaliteten.

Jeg og en kamerat prøvekjørte en hvit 1986-modell til stor begeistring for oss begge. Bilen var både rask og god. Den manglet likevel noe, og var vel den mest sjelløse GTI-bilen.

Suzuki prøvde seg med sin Swift GTI. Denne visste vi den gang nesten ikke om, og den fikk aldri vist hva den var god for heller. Den var for svak, og hadde heller ikke utseendet med seg som de andre.

LES OGSÅ: Peugot 205 CTI: Drømme-kabrioleten fra 80-tallet

Opel overgikk de meste

Kameraten min som var med i Corollaen endte opp med en liten Ford XR2i. Den var sort og hadde to runde ekstralys montert på støtfangeren. Han tok den med på en tur til månen og tilbake. Kilometerstanden nærmet seg stygt 300.000 når den endte sitt liv i en telefonstolpe en sen høstkveld.

Vi har spart en riktig godbit til slutt. Opel Kadett GSI. Dette var kanskje den fineste av dem. Første utgaven hadde 115 hk, og ble litt i tammeste laget sammenlignet med de andre over her.

Men så, i 1987 kom den med 16v motoren på 150 hk, og knuste alle de andre på toppfart og effekt. Denne var RÅ, det er ikke noe mer å si egentlig.

Opel Kadett GSI 16v. Heftige greier! (Foto: Pressebilde)
Opel Kadett GSI 16v. Heftige greier! (Foto: Pressebilde)

Men nå begynte det å gå mot slutten. Den opprinnelige GTI epoken sa takk for seg. Og selv om GTI-ene fortsatt lever i beste velgående, er på mange måter gullalderen over likevel.

Hvis du har lyst å mimre litt om dine GTI-historier, så si din mening i kommentarfeltet!