4 firehjulstrekkere til under 20 000,-

Lyst på 4x4, men har lite penger? Da har vi funnet fire gode alternativer til deg.

Sj 413
Sj 413

Med en snittpris på ca 15 000 kroner tør jeg ikke love deg verdens beste biler akkurat, men billige – det er de i alle fall! Et par av dem har heller ikke gått langt.

Vi fant en svær amerikaner med V8, en liten og lett japse, en gammel børstraktor og ikke minst en aldrende engelskmann med bakgrunn fra Forsvaret.



1987 GMC Suburban 5,7 V8. Kr. 16 000

GMC
GMC

For å se hele annonsen -klikk her


Fine V20-er som disse gamle Suburbanene heter, begynner å bli sjelden vare. Denne ser slett ikke verst ut, prisen tatt i betraktning. Ikke har den gått så langt heller. Under 100 000 kilometer på 23 år blir ikke mange kilometer pr år!

De fleste av disse har 6,2-liters dieselmotor under panseret, men dette eksemplaret har en 5,7-liter V8 bensin – og som seg hør og bør for en amerikaner – automatgir med rattsleiv. Den er garantert ganske grådig ved bensinfatet, men så mye mer brutal redskap får du ikke til denne prisen.

Sjekk for rust i innerskjermene bak og i bakre del av ramma spesielt. Det er nemlig en kjent svakhet. Rustene bremserør og bremseskiver er også en svakhet. Visste du at motoren i denne er verdens mest produserte bilmotor?


Lyst på sprekere amerikaner? Les brukt-test av Ford Mustang her



1985 Suzuki SJ 413. Kr. 14 000

Suzuki-SJ-413
Suzuki-SJ-413

For å se hele annonsen - klikk her:

Om Chevyen over var litt for stor og kanskje byr på i overkant store utfordringer, så kan kanskje denne være noe? Størrelsemessig er den i helt motsatt ende av skalaen, men det skulle ikke undre meg om denne lille, lette tassen er vel så rå i terrenget.

I følge eieren er den i god stand, den er registrert, og har gode sommer- og vinterhjul. Ikke forvent deg all verden på komfortsiden, men prisen er jo heller ikke avskrekkende. For 14 000 kroner skifter den eier. Som sagt: Helt rå i terrenger og breddfull av sjarm.

Sjekk rust, rust og rust, og det er særlig bakre delen av bilen som har lett for å ruste. Hvis stålmarken ikke har forspist seg på dette eksemplaret, så kan denne fort være rundens beste kjøp. I alle fall om den er like hel og grei som den ser ut som på bildene.

Vil du ha helt ny Suzuki-mini-SUV? Les vår test av Jimny




1974 Land Rover. Kr. 15 500

LR
LR

For å se hele annonsen - klikk her:


Dette er rundes eldste bil, og er du ute etter gode kjøreegenskaper og god komfort, bør du kanskje ikke velge denne. Men det den taper der, tar den definitivt igjen på sjarm. Klassisk Land Rover er jo allerede et bilikon.

Heller ikke denne har gått langt, bare 98 000 kilometer på 36 år. Etter lakkfargen å dømme, er det en gammel forsvarsbil, og de har ofte fått godt stell med jevnlig service og vedlikehold.

Akkurat på dette eksemplaret – som er registrert for hele ni personer - er det litt rust på ramma som bør fikses. Land Roveren er tungkjørt og primitiv, men du verden så mye særpreg! Skulle du være av det sosiale slaget har merket også en svært aktiv og hyggelig klubb her i Norge.

Vil du har litt mer luksus? Da skal du sjekke denne Range Roveren:




1986 Nissan Patrol 3,3 TD. Kr. 16 000

Nissan-Patrol
Nissan-Patrol

For å se hele annonsen - klikk her:

Denne blir på en måte en mellomting mellom Chevyen og Suzukien. Er røslig bamsebil dette også, og under panseret finner vi en sliter av en 3,3-liters diesel med turbo. Til tross for at den er EU-godkjent, sier eieren at noen småreparasjoner er påkrevet.

Bilen er i daglig bruk. Patrol var jo ofte omtalt som en av børstraktorene da den var ny i forrige årtusen en gang. Nå har den vel gått mer over til å være en halt og småsliten arbeidsgamp, men noen lass til orker den helt sikkert.

Det du bør sjekke her bortsett fra rust, er foringer og kuler i for- og bakstilling. Mang en Patrol-eier har fått påpakning om dette på EU-kontroll. Dette koster fort endel penger om du ikke kan fikse det selv. Girkassene kan også være et svakt punkt på Patrol.

Mer om helt ny Patrol finner du her