3 råtøffe bruktbiler med 4x4

Disse kan du vinne vinterkrigen med

Her er tre biler for deg som gjerne vil ha vinterbil som takler det aller, aller meste av det kong vinter har å by på   og som samtidig skiller seg ut fra mengden.
Her er tre biler for deg som gjerne vil ha vinterbil som takler det aller, aller meste av det kong vinter har å by på og som samtidig skiller seg ut fra mengden.

Det har kanskje ikke vært allverdens til vinter enda - men kjenner vi værgudene rett, så kan du banne på at det kommer. Før eller senere - både kulde, snøføyke og vanskelig kjøreforhold.

Vi har tatt en liten runde på bruktbilmarkedet, for å se hva som kan være aktuelle "verktøy" å skaffe seg for å være best mulig forberedt på, ja, det aller meste egentlig.

Disse tre er for menn med stålhår på brystet, minst 50 i skonummer og som hugger ned trær med bare nevene!

Monster-SUV har tapt seg halvannen million

Ford Raptor SVT: Størst og sterkest

SUV-bombe Ford
SUV-bombe Ford

Vi starter like godt med den største og sterkeste av dem alle: Ford Raptor SVT.

Et beist av en pick up - og den eneste modellen vi vet om som kommer med nybilgaranti som omfatter hopping!

Under panseret finner vi en motor på 6,2-liter. Med tanke på at dette er en amerikansk bil, kan du fort få en nedtur her - fordi volumet ofte samsvarer dårlig med effekten.

Men i dette tilfellet må vi kunne si at det er helt greit. 411 hk har du å rutte med. Vi minner imidlertid om at Mercedes klarer å få ut 360 hk av en to liters motor ...

Les mer om Ford Raptor SVT her

Testosteronbome

Her er det spekket med utstyr og finesser. Men mest av alt handler dette om rå kraft, rå offroad-egenskaper og rått utseende.

Det er få biler på veiene som har større "her bestemmer jeg"-faktor enn denne.

Prisen for 2013-modellen er 930.000 kroner. Det er altså ikke helt gratis å sikre seg den svarte, brautende, 3,4 tonns testosteronbomben.

Klikk her for å se hele annonsen

Isuzu D-Max: Varebil med et hemmelig våpen

SUV-bombe D-Max
SUV-bombe D-Max

Isuzu er kanskje ikke det merket du forbinder med de råeste pickuper - det er ikke så ofte at disse skremmer medbilistene nevneverdig.

D-Max har en kraftig 163 hks dieselmotor, men den ruver liksom ikke i gatene.

Vi har imidlertid funnet en som er litt spesiell - av TO grunner:

For det første er den ombygd av Arctic Trucks. Det gir et helt annet utseende og en helt annen fremkommelighet enn den hadde fra før.

Den ser rett og slett ut som den skal spise opp alle elbilene i kollektivfeltet til frokost.

Les mer om Isuzu D-Max her

Viktig registreringtidspunkt

Minst like viktig som ombyggingen er kanskje at denne varebilen ble registrert før nyttår, og dermed gjelder det gamle regelverket med tanke på ombygging til personbil.

Fra 1. januar i år er det nemlig slik at bakseter kan settes inn avgiftsfritt først etter 30 år! I denne bilen, siden den ble registrert i fjor, kan du gjøre det etter 10 år. Slik det var før regelendringene trådte i kraft.

Prisen på den japanske barskingen er 509.000 kroner. Da altså som varebil - men med fire dører.

Klikk her for å se hele annonsen

Land Rover Discovery: Luksus som skiller seg ut

SUV-bombe LR D4
SUV-bombe LR D4

Den siste modellen i det macho trekløveret vårt denne gangen er en Land Rover Discovery. Dette er en av svært få ombygde biler av denne sorten - med et fullt Land Rover body kit, montert hos merkeforhandler.

I tillegg er det 22" felger og diverse annet snacks som gjør at denne skiller seg fra mengden av Discoveryer du måtte komme over.

2009-modellen byr på en 2,7-liters dieselmotor - som ifølge annonsen har 240 hk.

Den har tilbakelagt 69.914 kilometer siden den var ny.

Klikk her for å se hele annonsen

Hva er egentlig en SUV?

Bilen for storfamilien

Dette er forøvrig også den eneste av bilene i denne runden som har nok seter til å få med hele storfamilien. Det er nemlig en fullverdig syvseter.

Og de som har kjørt en Discovery vet at dette er framkommelighet og komfort i særklasse.

Prisen er 599.000 kroner, ferdig registrert. Det har med andre ord vært et formidabelt verditap her.

Så var det dette med driftssikkerhet og kostnader da ...

Hvilken firehjulstrekker skal du velge?