240 Turbo: Sjelden Volvo-perle selges

Denne bilen er ikke så vanlig som den ser ut ved første øyekast

Denne fine Volvo Turboen er smått unik   og tilsalgs i Moss (Foto: Faksimile fra finn.no  )
Denne fine Volvo Turboen er smått unik og tilsalgs i Moss (Foto: Faksimile fra finn.no )

Volvo 240 – familietraktoren over alle - var i mange, mange år Norges mest solgte bilmodell.

Men nå har de fleste av disse levd et hardt liv og gått både langt og lenger enn langt. Andre har blitt brukt som ”hest” på småbruket - og atter andre har 18–19-åringer kastet seg over og montert store spoilere og enda større hjul på.

Turbo-klassiker

Historien gjentar seg. Hver gang. Når det så og si er slutt på å finne fine originalbiler – da blir de populære hos entusiastene. Det skjedde med både Volvo PV, Amazon og 140-serien. Nå er det 240 som står for tur til å bli klassiker.

Men heldigvis finnes det biler innimellom som har klart å manøvrere seg gjennom livet på en grei bilmåte også.

Denne Volvo 240-en - som attpåtil er en original 240 Turbo - er et eksempel på. det. Et sjeldent ett.

Det begynner nemlig å bli svært langt mellom hver gang det dukker opp fine eksemplarer av denne. Man kan trygt fastslå at de begynner å bli et sjeldent syn.

Volvo 850 T-5R: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

Selges i Moss

Emblemet på bakluka avslører at denne 240-en ikke er som alle andre.  (Foto: Faksimile fra finn.no)
Emblemet på bakluka avslører at denne 240-en ikke er som alle andre. (Foto: Faksimile fra finn.no)

Se hele annonsen her:

Hvis du allerede nå kjenner at det begynner å rykke i gassfoten, kan vi også fortelle den er til salgs i Moss.

Bilen er fra debutåret til 240 Turbo. Altså 1981. Den har ruslet anstendige 213.000 kilometer, men er etter bildene å dømme et godt bevart original-eksemplar.

Mange av disse er jo i ettertid ombygget til Turbo, eller modifisert og uoriginale på annet vis.

Denne bilen er heller ikke 100 prosent original, men dog det vi allikevel vil kalle "innenfor".

Original - nesten...

Det er etter hva vi forstår av annonseteksten montert en Volvo R-Sport differensialbrems for å få kreftene ned i bakken og en intercooler for å kjøle ned innsugingsluften.

Originalt leverte B21 ET-motoren 155 hk. mens girkassen var firetrinns, men med elektrisk overdrive - som allikevel ga et femtegir.

På bildene i annonsen ser det også ut som om den har det originale og spesielle lyse interiøret med sølvtråder.

Som 1981 modell kunne 240 Turbo leveres i tre farger. Sølv som på denne bilen og ellers som vinrød og sort. Alle i metallik lakk.

Denne bilen har uoriginale felger, men de originale spesielle fem ekede "Virgo"-felgene i 14 tommer følger også med.

Dette er bilene Volvo aldri laget

Takluke og servostyring

Takluke og servostyring var standard. For mer enn 30 år siden var det gromt. men skulle du ha sentrallås, elektriske vinduer, skinninteriør, elektriske speil eller differensialbrems så var dette tilleggsutstyr som kostet en god del ekstra. Noe som langt i fra alle tok seg råd til.

Selgeren i Moss er ganske sparsom med opplysinger om bilen i annonseteksten, men den ser fin ut i alle fall. Prisen blir selvfølgelig deretter. 119.000 kroner forlanges.

Så har du lyst på en skikkelig Volvo klassiker og et ikon - ja, så har du sjansen nå. Slike selges ikke hver dag ...

Sjekk vår store kjøpeguide for Volvo 240 Turbo her: