2014 VW Golf R: Denne bør du ikke la deg lure av

Ser ganske vanlig ut, men her skjuler det seg en versting.

Den ser ganske anonym ut   men nye VW Golf R er noe helt utenom det vanlige. Bak R logoen i grillen skjuler det seg en motor som yter 300 hk og sørger for ekstrem akselerasjon.
Den ser ganske anonym ut men nye VW Golf R er noe helt utenom det vanlige. Bak R logoen i grillen skjuler det seg en motor som yter 300 hk og sørger for ekstrem akselerasjon.

Nye Golf har allerede plukket med seg flere internasjonale priser, blant annet Årets Bil-kåringen. Dette var i hovedsak basert på den fornuftige og miljøvennlige modellen.

Nå som prisene er unnagjort, er det tid for å vise Golf fra en helt annen side, en mørkere, sintere og langt mer brutal side.

Den nye verstingen får naturligvis et R-merke i grillen – og vi har en mistanke på at det står for Rasende morsom!

Les om 80-tallets GTI-bonanza her:

Du får naturligvis Golf R både som tre- og femdørs.
Du får naturligvis Golf R både som tre- og femdørs.

Ny klasse

For dette blir nemlig den sterkeste og raskeste Golfen som noen gang er produsert. Og det sier faktisk en del. Golf har jo gledet oss med en masse GTI- og R-varianter opp gjennom årene allerede.

Med 2014-modellen har de imidlertid gått inn i en helt ny klasse – den tar nå plass blant i den eksklusive gruppen av biler som gjør unna 0–100 km/t på under fem sekunder!

Dette er "oldefaren" til dagens Golf R ...

Firehjulstrekk

Det er 300 hestekrefter, skremt ut av samme 2-literen som sitter i Golf GTI, og DSG automatgirkassen som sørger for at sprintøvelsen er unnagjort på bare 4,9 sekunder.

Hvis du skal gire selv, tar øvelsen to tideler mer. Men du blir ingen sinke av den grunn altså.

Med så mye krefter hjelper det naturligvis også å ha nyeste versjon av 4Motion – firehjulstrekksystemet.

Golf R bakfra
Golf R bakfra

Kupp på bruktmarkedet – les mer om brukt Golf R her:

Race-mode

Bare for å understreke at dette er en vaskeekte sportsbil har R-en også fått et nytt kjøreprogram som heter Race mode ... I en Golf!

Understellet er for øvrig senket 20 mm fra en standard Golf – og den har også progressiv styring.

Det er så det kribler i høyrefoten bare ved å skrive om det.

Les vår test av helt nye Golf GTI her:

Nedtonet utseende

Utvendig skal du kikke litt ekstra for å se at dette er noe utenom det vanlige. Men kjenner merker seg raskt nye støtfangere både foran og bak.

Foran er det markerte luftinntak og noe modifisert grill med R-logo.

Bak har lyktene blitt mørkere, den har fått egen R-diffuser og fire krommede eksosrør, to på hver side.

Denne Golfen har V8-er og skremmer vannet av der meste:

Golf R interiør 2
Golf R interiør 2
Golf R interiør
Golf R interiør

Pris

Innvendig er det dype bøtteseter, instrumenter med blå detaljer og R-logoen dandert rundt om på ratt, lister og seter.

Ble du fristet av denne pakken? Ja, da er det bare å skaffe de 634.900 kronene bilen koster.

Prisen er høy til å være Golf, naturligvis, men du får altså like mye krefter som i Audi S3, for nesten 70.000 kroner mindre ...

Golf R eksteriør
Golf R eksteriør

SE VIDEO: Denne "vanlige" Golfen er egentlig et beist!