2014 S-klasse: Klart for ny luksus-Mercedes

Produksjonen startet denne uken – vi gleder oss til å teste.

S klasse sølv
S klasse sølv

Nye bilmodeller går stadig i produksjon, men det er liksom litt ekstra høytid over det når en helt ny generasjon Mercedes S-klasse ruller av samlebåndene.

Onsdag denne uken skjedde det. Da var hele toppledelsen i Mercedes naturligvis til stede ved fabrikken i Sindelfingen


Åtte år siden sist

Mercedes har skaffet seg et rykte for å overgå det meste annet når de kommer med sin S-klasse – helt fra første generasjon ble presentert tilbake i 1972.

Det er åtte år siden sist vi fikk en splitter ny S på markedet – så nå var tiden moden. Mercedes er i en medgangsbølge hva gjelder design. På kort tid har vi fått nye lekre modeller både i form av A-klasse, CLA og tidenes mest omfattende facelift på E-klasse.

LES OGSÅ: Statusbil til under halv pris

Fire utgaver

For første gang kommer S-klasse i hele fire karosserivarianter – vanlig (5,12 meter), lang (5,25 meter) og ikke minst Pullmann-utgaven. En ekstra-ekstra lang utgave. Denne blir rundt 5,5 meter lang. Da skal du lete litt for å finne passende parkeringsplasser!

Sistnevnte skal for øvrig inn og erstatte luksusfiaskoen Maybach – som etter noen vanskelig år nå tilhører historien. Den fjerde utgaven er en coupe-versjon. Dette blir erstatteren for dagens CL.

LES OGSÅ: Luksusbilprodusenten har tapt 36 mill. per solgte bil

Innstegsmodell

Innstegsmodellen blir S300 BlueTecHybrid. Den får den velkjente dieselmotoren på 204 hk og en elmotor på 27 hk.

Og med denne kombinasjonen skal S-klasse klare seg med smått utrolige 0,44 l/mil. Det betyr 115 gram CO2 per kilometer. Fra en bil på over 5 meter – og som gjør 0–100 km/t på 7,6 sekunder!

S-klasse interiør foran
S-klasse interiør foran

SE VIDEO: Denne mannen bør du ikke kjøpe bruktbil av ...

Litt dyrere

Her hjemme øker prisene litt. Den utgående S-klasse koster fra 992.000 kroner. Det er S250 CDI.

Den nye innstegsmodellen, S350, kommer på 1.046.900 kroner. Men denne har også betydelig mer krefter enn S250 CDI (258 hk mot 204 hk).

Vil du ha den lange versjonen, koster dette 42.000 kroner ekstra på 250CDI (se komplett prisliste nederst i saken).


LES OGSÅ: Bilen for direktører som tenker nytt

Invitert til lansering

Når produksjonen nå er i gang, betyr det også at det ikke er veldig lenge til verdens biljournalister skal få prøve bilen for aller første gang.

Brooms bilekspert Benny Christensen er en av dem som er invitert til lanseringen.


Et utstillingsvindu

– S-klasse er jo i praksis et utstillingsvindu for det Mercedes-Benz er kapable til. Det er en utrolig viktig bil for hele merkevaren Mercedes - og det blir spennende å se hvor bra den vil stå seg mot konkurrentene.

– I starten av juli skal jeg sette meg på flyet til Canada, det er nemlig dit lanseringen er lagt. Og da skal det naturligvis bli fyldige rapporter her på broom.no, lover Benny.

S-klasse bakfra
S-klasse bakfra

På bruktmarkedet kan du gjøre S-klasse-kupp!

Her er hele prislisten: S350 BT – 1.046.900 kroner S400 Hybrid – 1.140.900 kroner S500 – 1.582.900 kroner S-klasse, lang S350 BT L – 1.088.900 kroner S400 Hybrid L – 1.176.900 kroner S500 L – 1.602.900 kroner

S350 BT – 1.046.900 kroner

S400 Hybrid – 1.140.900 kroner

S500 – 1.582.900 kroner

S-klasse, lang

S350 BT L – 1.088.900 kroner

S400 Hybrid L – 1.176.900 kroner

S500 L – 1.602.900 kroner


LES OGSÅ: Mercedes planlegger rimelig innstegsmodell