2014 Mini: Se hvordan de bryter med tradisjonene
Mini har blitt helt ny – også innvendig.
Mini er det eneste som er igjen etter BMWs kostbare inntog i britisk bilindustri for snart 20 år siden.
Den opprinnelige planen var å bli vokse seg store gjennom oppkjøpet av Rover og Land Rover. I praksis viste det seg at kulturforskjellene var store – og at pengene rullet ut i et høyt tempo.
Til slutt kvittet de seg med både Land Rover og Rover – men Mini ble altså beholdt.
Hel familie av biler
Og her traff BMW virkelig blink da de lanserte helt nye Mini i 2001. Dette blir regnet som bilbransjens kanskje mest vellykkede retromodell.
Samtidig har BMW utvidet modellutvalget – slik at Mini nå på ingen måte bare er én bilmodell.
Nå er det en hel familie av biler – og flere er på vei.
Les også: Rocketman – konseptbil med mange kule løsninger
Holder på tradisjonene
Den opprinnelige Minien heter nå Mini Hatch, og denne kommer nå i sin tredje utgave.
Bilen har akkurat debutert hjemme i Oxford, og viser at Mini fortsatt holder på tradisjonene, selv om det skjer ganske mye under det karakteristiske skallet.
Et så særegent design gjør det til en stor utfordring å endre på ting, og Mini velger igjen å være svært forsiktige.
Les også: En MG-cabriolet for terrenget? Jo da, her er den
Blitt lenger
Når du bare ser bildene av bilen, må du neste eie dagens Mini for å kunne seg at den nye er nettopp det – helt ny. Men når vi ser nærmere på den, er endringene faktisk ganske omfattende.
Først og fremst legger bilen igjen på seg i størrelsen. Den har blitt hele 9,8 centimeter lenger, og måler nå 3,82 m fra støtfanger til støtfanger. Det er blitt 4,4 centimeter bredere – og sju millimeter høyere.
Viktig er det også at akselavstanden har økt med 4,2 centimeter fra forgjengeren, det kommer nok baksetepassasjerene til gode.
Frekke spionbilder – slik svarte de!
Større bagasjerom, men ...
Bagasjerommet har vært et ankepunkt mot begge de foregående Mini-generasjonene. Langtur med mer enn to personer i bilen har vært en real utfordring.
Nå øker dette ganske kraftig, opp fra 160 til 211 liter. Men vi snakker fortsatt et av de aller minste bagasjerommene i klassen.
Det gjelder altså å ha god selvdisiplin på hva du kan ta med deg, hvis du eier denne bilen.
Ny plattform
Fronten har blitt rettere, med en mer markert grill. LED-ringer i hovedlysene gir et nytt uttrykk i mørke. Cooper S-versjonen skiller seg fra "vanlig" Cooper med større luftinntak under støtfangeren – og et ganske diskret fremme på panseret.
Bilen er for øvrig bygget på BMW-konsernets nye og fleksible småbilplattform, kalt UKL1. Den skal danne utgangspunkt for en rekke nye modeller i årene framover.
Clubman er stasjonsvogn – men duger den som familiebil?
Radikalt grep
Innvendig har det imidlertid skjedd ting. Her tar BMW nå sjansen på et ganske radikalt grep i forhold til de tidligere modellene: De har nemlig tatt bort det digre, midtstilte speedometeret – og laget en langt mer konvensjonell løsning oppe på rattet.
Der speedometeret tidligere var plassert, finner vi nå en enhet (også den rund) som ut fra utstyrsgrad fungerer som informasjonsdisplay og/eller navigasjon.
Det har også blitt ryddet opp i knapper og brytere, og materialkvaliteten skal ha blitt høyere. Det siste har vært et ankepunkt mot alle BMW-Miniene.
Bra prestasjoner
Mini Cooper kommer fra starten med en tresylindret bensinmotor på 1,5 liter og 136 hestekrefter.
Mange kunder velger Cooper S som tradisjonelt har gitt en god dose ekstra morofaktor. Nå snakker vi her 2-liters bensinmotor på 192 hestekrefter. Det bør gi noen svært bra prestasjoner i en såpass liten bil.
Det mer fornuftige dieselalternativet er Cooper D, 1,5-liter på 116 hestekrefter. Flere motoralternativer er på vei.
Les også: Denne kan bli en tøff konkurrent – hvis den kommer ...
Helt på jordet – her endte testen vår av Mini Countryman