2014 Mini: Se hvordan de bryter med tradisjonene

Mini har blitt helt ny – også innvendig.

Mini går bort fra et av de virkelige særpregene ved denne modellen   nemlig det midtstilte speedometeren. Den nye løsningen er langt mer konvensjonell   og kanskje også mer brukervennlig.
Mini går bort fra et av de virkelige særpregene ved denne modellen nemlig det midtstilte speedometeren. Den nye løsningen er langt mer konvensjonell og kanskje også mer brukervennlig.

Mini er det eneste som er igjen etter BMWs kostbare inntog i britisk bilindustri for snart 20 år siden.

Den opprinnelige planen var å bli vokse seg store gjennom oppkjøpet av Rover og Land Rover. I praksis viste det seg at kulturforskjellene var store – og at pengene rullet ut i et høyt tempo.

Til slutt kvittet de seg med både Land Rover og Rover – men Mini ble altså beholdt.

Hel familie av biler

Og her traff BMW virkelig blink da de lanserte helt nye Mini i 2001. Dette blir regnet som bilbransjens kanskje mest vellykkede retromodell.

Samtidig har BMW utvidet modellutvalget – slik at Mini nå på ingen måte bare er én bilmodell.

Nå er det en hel familie av biler – og flere er på vei.

Tredje generasjon Mini Hatch er akkurat offisiell - og det vil overraske oss mye om ikke retro-suksessen fortsetter med denne.
Tredje generasjon Mini Hatch er akkurat offisiell - og det vil overraske oss mye om ikke retro-suksessen fortsetter med denne.

Les også: Rocketman – konseptbil med mange kule løsninger

Holder på tradisjonene

Den opprinnelige Minien heter nå Mini Hatch, og denne kommer nå i sin tredje utgave.

Bilen har akkurat debutert hjemme i Oxford, og viser at Mini fortsatt holder på tradisjonene, selv om det skjer ganske mye under det karakteristiske skallet.

Et så særegent design gjør det til en stor utfordring å endre på ting, og Mini velger igjen å være svært forsiktige.

Les også: En MG-cabriolet for terrenget? Jo da, her er den

Blitt lenger

Når du bare ser bildene av bilen, må du neste eie dagens Mini for å kunne seg at den nye er nettopp det – helt ny. Men når vi ser nærmere på den, er endringene faktisk ganske omfattende.

Først og fremst legger bilen igjen på seg i størrelsen. Den har blitt hele 9,8 centimeter lenger, og måler nå 3,82 m fra støtfanger til støtfanger. Det er blitt 4,4 centimeter bredere – og sju millimeter høyere.

Viktig er det også at akselavstanden har økt med 4,2 centimeter fra forgjengeren, det kommer nok baksetepassasjerene til gode.

Tredje generasjon Mini Hatch har lagt på seg en god del, særlig i lengden.
Tredje generasjon Mini Hatch har lagt på seg en god del, særlig i lengden.

Frekke spionbilder – slik svarte de!

Større bagasjerom, men ...

Bagasjerommet har vært et ankepunkt mot begge de foregående Mini-generasjonene. Langtur med mer enn to personer i bilen har vært en real utfordring.

Nå øker dette ganske kraftig, opp fra 160 til 211 liter. Men vi snakker fortsatt et av de aller minste bagasjerommene i klassen.

Det gjelder altså å ha god selvdisiplin på hva du kan ta med deg, hvis du eier denne bilen.

Ny plattform

Fronten har blitt rettere, med en mer markert grill. LED-ringer i hovedlysene gir et nytt uttrykk i mørke. Cooper S-versjonen skiller seg fra "vanlig" Cooper med større luftinntak under støtfangeren – og et ganske diskret fremme på panseret.

Bilen er for øvrig bygget på BMW-konsernets nye og fleksible småbilplattform, kalt UKL1. Den skal danne utgangspunkt for en rekke nye modeller i årene framover.

Cooper til venstre - Cooper S til høyre. Forskjellene er relativt tydelige når vi ser bilene forfra.
Cooper til venstre - Cooper S til høyre. Forskjellene er relativt tydelige når vi ser bilene forfra.

Clubman er stasjonsvogn – men duger den som familiebil?

Radikalt grep

Innvendig har det imidlertid skjedd ting. Her tar BMW nå sjansen på et ganske radikalt grep i forhold til de tidligere modellene: De har nemlig tatt bort det digre, midtstilte speedometeret – og laget en langt mer konvensjonell løsning oppe på rattet.

Der speedometeret tidligere var plassert, finner vi nå en enhet (også den rund) som ut fra utstyrsgrad fungerer som informasjonsdisplay og/eller navigasjon.

Det har også blitt ryddet opp i knapper og brytere, og materialkvaliteten skal ha blitt høyere. Det siste har vært et ankepunkt mot alle BMW-Miniene.

Bra prestasjoner

Mini Cooper kommer fra starten med en tresylindret bensinmotor på 1,5 liter og 136 hestekrefter.

Mange kunder velger Cooper S som tradisjonelt har gitt en god dose ekstra morofaktor. Nå snakker vi her 2-liters bensinmotor på 192 hestekrefter. Det bør gi noen svært bra prestasjoner i en såpass liten bil.

Det mer fornuftige dieselalternativet er Cooper D, 1,5-liter på 116 hestekrefter. Flere motoralternativer er på vei.

Les også: Denne kan bli en tøff konkurrent – hvis den kommer ...

Slik ser nye Mini ut bakfra - i Cooper S-utgave. Nei, endringene er ikke veldig store...
Slik ser nye Mini ut bakfra - i Cooper S-utgave. Nei, endringene er ikke veldig store...

Helt på jordet – her endte testen vår av Mini Countryman