2014 Mini: Denne er det bare én av i Norge
Og du skulle egentlig ikke fått se den ennå heller.
Det er en liten bil-begivenhet når en helt ny utgave av Mini ruller inn på det norske markedet i vår.
13 år etter at BMW re-lanserte Mini med en helt ny modell, er det nå klart for tredje generasjon av denne sjarmerende småbilen.
Offisiell Norges-lansering skjer 15. mars. Men her har en våken fotograf sikret seg et bilde av den nye Minien på norsk jord, i god tid før dette.
En bil i landet
Bilen er fotografert på en bil-transporter, ferdig dekorert til lanseringen – og med litt ekstra kamuflasje-dekor på siden.
– Vi har én bil som har kommet til landet, ja. Foreløpig er den kun for internt bruk, sier en ordknapp Kjetil Myhre, som er markeds- og kommunikasjonsdirektør hos importøren BMW Norge AS.
Denne kan bli en tøff konkurrent – hvis den kommer ...
Familie av biler
Den nye Minien er fortsatt tro mot konseptet, noe annet ville være svært overraskende. Eierselskapet BMW traff virkelig blink da de lanserte helt nye Mini i 2001. Dette blir regnet som bilbransjens kanskje mest vellykkede retromodell.
Samtidig har BMW utvidet modellutvalget – slik at Mini nå på ingen måte bare er én bilmodell.
Nå er det en hel familie av biler – og flere er på vei.
En MG-cabriolet for terrenget? Jo da, her er den
Vokst i lengden
Den originale Minien kalles nå Mini Hatch, og det er den som akkurat har kommet til Norge. I forhold til forrige generasjon, har den nye blitt hele 9,8 centimeter lenger, og måler nå 3,82 m fra støtfanger til støtfanger. Det er blitt 4,4 centimeter bredere – og sju millimeter høyere.
Viktig er det også at akselavstanden har økt med 4,2 centimeter fra forgjengeren, det kommer nok baksetepassasjerene til gode.
Pakke med selvdisiplin
Bagasjerommet har vært et ankepunkt mot begge de foregående Mini-generasjonene. Langtur med mer enn to personer i bilen har vært en real utfordring.
Nå øker dette ganske kraftig, opp fra 160 til 211 liter. Men vi snakker fortsatt et av de aller minste bagasjerommene i klassen.
Det gjelder altså å ha god selvdisiplin på hva du kan ta med deg, hvis du eier denne bilen.
Helt på jordet – her endte testen vår av Mini Countryman
Clubman er stasjonsvogn – men duger den som familiebil?
Ny BMW-plattform
Fronten har blitt rettere, med en mer markert grill. LED-ringer i hovedlysene gir et nytt uttrykk i mørke. Cooper S-versjonen skiller seg fra "vanlig" Cooper med større luftinntak under støtfangeren – og et ganske diskret fremme på panseret.
Bilen er for øvrig bygget på BMW-konsernets nye og fleksible småbilplattform, kalt UKL1. Den skal danne utgangspunkt for en rekke nye modeller i årene framover.
Morofaktor
Mini Cooper kommer fra starten med en tresylindret bensinmotor på 1,5 liter og 136 hestekrefter.
Mange kunder velger Cooper S som tradisjonelt har gitt en god dose ekstra morofaktor. Nå snakker vi her 2-liters bensinmotor på 192 hestekrefter. Det bør gi noen svært bra prestasjoner i en såpass liten bil.
Det mer fornuftige dieselalternativet er Cooper D, 1,5-liter på 116 hestekrefter. Flere motoralternativer er på vei.
Frekke spionbilder – slik svarte de!
Les også: Rocketman – konseptbil med mange kule løsninger