2014 Mercedes C-klasse: – Dette er en spennende bilnyhet!

Broom er akkurat nå i Frankrike og kjører nye Mercedes C-klasse. Les førsteinntrykket:

En av årets mest spennende bilnyheter har akkurat nå lansering i Frankrike. Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er på plass og tester den nye C klassen fra Mercedes.
En av årets mest spennende bilnyheter har akkurat nå lansering i Frankrike. Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er på plass og tester den nye C klassen fra Mercedes.

Mercedes er skikkelig på offensiven om dagen.

Her hjemme har de akkurat lansert kompakt-SUV-en GLA som har fått svært god mottakelse. Nå er det også klart for en annen modell som kan komme til å bli svært viktig for merket i årene framover.

C-klasse har i mange år slitt litt i konkurransen mot erkerivalene BMW 3-serie og Audi A4. Men det vi har sett av splitter nye C-klasse i forkant av lanseringen, har virket svært lovende.

Statusrapport

Mercedes har løftet designet mange hakk, de har lovet bedre kjøreegenskaper og mer utstyr – og interiørmessig skal det være snakk om en kraftig forbedring sammenlignet med forgjengeren.

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er akkurat nå på den offisielle lanseringen av nye C-klasse i Frankrike. Dag én ble unnagjort i går, nå ringer vi for å få en statusrapport før han starter på testdag nummer to:

GLA: Rydd plass – her er den nye sjefen!

Ring, ring:

Omstart på flyet

– Hei, Knut! Dere er på jobb der hjemme også?

– Ja visst, hvordan går det i Marseilles?

– Veldig bra, i alle fall etter at jeg endelig kom fram i går. Det startet nemlig dårlig. Flyet var forsinket ut fra Gardermoen. Vi ble sittende en time på bakken mens det ble jobbet med å sjekke hva som var galt. Etter mye dill fant de ut at det som trengtes var en omstart! Så sa flyvertinnen: "You are lucky, this time it works!"

– Lucky? Ikke akkurat det en kar som nylig har kvittet seg med flyskrekk har lyst til å høre ... Men turen til Brussel der vi mellomlandet gikk fint.

Apropos flyskrekk: Sjekk denne videoen!


Sexy hekk

– Men så, på den siste delen av turen til Marseille, ble det litt mer dramatisk. Midt under landingen etter en heller ubehagelig innflyging, avbryter piloten like før vi er på bakken. Det var skikkelig rykk og napp og rusing av motorer. Men til slutt får han flyet på bakken, og det var mange på det flyet som pustet lettet ut da vi endelig var nede. Noen god forklaring fikk vi ikke ...

– Godt å få kjøre litt bil da, vel?

– Ja, gjett! Og nok om flyturen, det er jo bilen vi skal snakke om! Når jeg ser nye C-klasse, tenker jeg umiddelbart på en litt krympet utgave av S-klasse. Men personlig liker jeg faktisk C-klassen bedre. Designet sitter liksom bedre på en mer kompakt bil.

– Mitt største ankepunkt mot utgående modell med tanke på designet, nemlig hekken, har med den nye blitt noe av det jeg liker best. Den er skikkelig sexy. Runde linjer og tøffe LED-baklyter som gir assosiasjoner til større luksusbiler


Vi kjenner igjen elementer fra både A-klasse og S-klasse i den nye C-klassen.
Vi kjenner igjen elementer fra både A-klasse og S-klasse i den nye C-klassen.


S-klasse har blitt 400.000 kroner billigere – les mer her:

Snaut i høyden

– Innvendig er jeg først litt overrasket over at det virker litt trangt, men det er nok mest fordi jeg tenker på S-klasse også her. Jeg har ikke fått finmålt dette, men jeg vil nok tro det er omtrent som resten av modellene i klassen.

– Etter å ha prøvesittet kan jeg imidlertid slå fast at de langstrakte av oss ikke har mer plass enn strengt nødvendig. Takhøyden på biler med takluke er bare akkurat nok for dem som bikker 185 cm – men du må regne med å subbe litt oppi av og til.


Oversiktlig og elegant

– Hva med interiøret ellers?

– Foran er det helt nytt design – her viser C-klasse den nye retningen. Og dette liker vi. Det er langt færre harde og rette kanter, og mer myke og elegante linjer, slik som utvendig. Og helt nytt infotainment-system lover godt.

– Opplevd kvalitet innvendig er skyhøy, og hurra – endelig har Mercedes fått head up-display! Det var langt på overtid, men når de endelig kommer med det, så gjør de det skikkelig. Dette er veldig informativt, oversiktlig og elegant. Skulle bare vært på plass for lengst!

- Ellers er det mye annet på utstyrssiden jeg kunne snakket om i timevis, men det får vi komme tilbake til.

Sjekk hva denne Mercedesen har i lyktene sine

Kanskje best

– Kjøreegenskaper, da?

– Jo, i går kjørte jeg 220 CDI, diesel med 170 hk, og 200 bensin med 184 hk og manuell girkasse.

– Begge er ypperlige, men jeg lar meg imponere klart mest over den svært pigge bensinmotoren. Denne bilen er nok litt i grenseland med tanke på om flesteparten vil gå for diesel eller bensin. Men 200 er i alle fall et svært hyggelig bekjentskap til denne modellen.

– Komforten er imponerende. Helt klart i toppen i denne klassen. Kanskje best. Det er litt vanskelig å konkludere etter så kort tid. Vi kjørte den også både med luftfjæring og uten – og den gode nyheten her er at de vanlige fjærene fungerer utmerket. Så kanskje en kan spare en del penger på å droppe luftfjæringen.

Tilbake på kartet

– Når det er sagt er det noe eget å flyte over ujevnhetene på veiene slik en bare kan med luftfjæring. Denne kan jo naturligvis også justeres for å tilpasse seg kjøremønsteret ditt

– Min konklusjon basert på første dag i nykommeren er at dette er en svært spennende bil. Og jeg spår at den vil sette C-klasse ettertrykkelig tilbake på kartet, også i Norge.

– Mange takk, da må du kose deg videre. Å kjøre Mercedes rundt omkring i Sør-Frankrike høres jo ut som en ganske grei dag på jobben?

– He he, det synes jeg også! Snakkes når jeg er tilbake!

Vi kommer naturligvis tilbake med full test på C-klasse når Vegard er tilbake fra turen.

Priser, fakta bilder – her kan du lese mer om den nye C-klassen


Brooms redaksjonssjef, Vegard, ser ut til å trives bak rattet på nye Mercedes C-klasse.
Brooms redaksjonssjef, Vegard, ser ut til å trives bak rattet på nye Mercedes C-klasse.


LES OGSÅ: Denne Mercedesen er ikke hva du tror