1978 BMW 318: Her kan du kjøpe en 33 år gammel "nybil"

BMW-klassikeren har bare gått 4000 kilometer og er helt som ny.

De 33 år gamle, originale dekkene setter prikken over i´en på denne samlerbilen, men er nok ikke noe å satse på hvis man skal kjøre med den. Foto: Privat
De 33 år gamle, originale dekkene setter prikken over i´en på denne samlerbilen, men er nok ikke noe å satse på hvis man skal kjøre med den. Foto: Privat

Av og til dukker det opp biler med helt utrolig lav kilometerstand. Ikke sjelden er det triste årsaker til nettopp dét - som at noen har gått bort, og at bilen har blitt bevart som et minne om vedkommende.

Slik er det også i dette tilfellet. BMW´en på bildene er nå trolig Norges minst kjørte 3-serie. Og for noen år siden var den ganske sikkert en av de aller minst kjørte i Tyskland også. Den har bare gått såvidt over 4000 kilometer - på alle disse årene.

Kjøp ny bil - etter 33 år!

Det er nemlig der den kommer fra, forteller Henrik Heiestad i Tronrud Holding, som har lagt ut bilen for salg på Finn.no. For her kan du nemlig oppleve hvordan det må ha vært å sette seg inn i en så godt som kliss ny BMW 318 og kjøre den ut av butikken i 1978.

Glasset i instrumenthuset er like klart som i 1978. Rattet er hverken slitt eller skittent. Med 4.000 kilometer er dette kanskje Norges minst kjørte veteran-BMW? Foto: Privat
Glasset i instrumenthuset er like klart som i 1978. Rattet er hverken slitt eller skittent. Med 4.000 kilometer er dette kanskje Norges minst kjørte veteran-BMW? Foto: Privat

- Denne bilen må jo være rene tidsmaskinen?

- Ja, det må jo bli som å kjøpe en ny bil over 30 år etter at den ble bygget, ler Heiestad, og legger til at den er akkurat så strøken og feilfri som den ser ut på bildene.

Les også: Hvor mye BMW får du for 25.000 kroner?

- Og det er jo tilstanden som er det spesielle med denne bilen. I seg selv er det jo ingen spesiell eller påkostet bil på noen måte, det er en helt standard BMW 318 som egentlig var en ganske kjedelig bil den gangen, innrømmer han.

Både 316 og 318 - som den gang hadde det motorvolumet man tippet utfra betegnelsen - kom litt i skyggen av 320 og 323 med seksere, men med 99 hester var ikke dette noen latsabb likevel. Foto: Privat
Både 316 og 318 - som den gang hadde det motorvolumet man tippet utfra betegnelsen - kom litt i skyggen av 320 og 323 med seksere, men med 99 hester var ikke dette noen latsabb likevel. Foto: Privat

I dag har disse 3-seriene av E21-generasjonen blitt nesten like klassiske som 2002-modellene de erstattet. Og mens det i undertegnedes ungdom var en sekssylindret 320 eller 323 man skulle ha, med doble hovedlys og "kred" i lange baner, kiler det i dag like mye i samler-muskelen uansett hvilken modell man snubler over.

Samling med nytt fokus

Og det er i dag sjeldnere å komme over en godt ivaretatt 316 og 318 enn de mer påkostede og motorsterke variantene.

Les også: Broom-leserne: "BMW 3-serie er magisk lykke"

- Men hvorfor selge en slik bil?

- Nei, det kan du si. Det har seg slik at bilen er en del av en bilsamling som etterhvert har beveget seg litt i en annen retning, slik at den ikke passer så godt inn lenger, forteller Heiestad.

Det ligger nesten alltid triste historier bak biler som nesten ikke er blitt brukt. Så også i dette tilfellet, men det gir oss i hvertfall en unik sjanse til å huske hvor stilrene bilene i BMWs E21-serie var. Foto: Privat
Det ligger nesten alltid triste historier bak biler som nesten ikke er blitt brukt. Så også i dette tilfellet, men det gir oss i hvertfall en unik sjanse til å huske hvor stilrene bilene i BMWs E21-serie var. Foto: Privat

Samlingen eies av bil-gründeren Nils Tronruds selskap Motorpool Classic på Hønefoss, og består av håndplukkede biler med enten unik tilstand og kilometerstand, eller spesielle performance-modeller fra BMWs produksjon opp gjennom tidene. Etterhvert har fokuset gått mer over på de sistnevnte, og noen mer vanlige modeller er dermed til salgs for å skape plass for nye, mer spesielle utgaver.

- Det høres ut som et bilmuseum?

- Nei, samlingen er ikke åpen for publikum, men den står i lokalene våre her i Hønefoss, slik at vi som jobber her kan gå og kikke på den, ler Heiestad igjen, og understreker at det ikke er noe i veien med arbeidsmiljøet der i gården.

Interiøret i bilen er selvsagt akkurat like strøkent som karosseriet. Det er i typisk 70-talls, førerorientert stil - et felt BMW var en pionér på. Foto: Privat
Interiøret i bilen er selvsagt akkurat like strøkent som karosseriet. Det er i typisk 70-talls, førerorientert stil - et felt BMW var en pionér på. Foto: Privat

- Men denne bilen, hvordan kommer man over noe slikt - leser man tyske annonser?

Kjøpt gjennom kontakter

- Nei, Nils har gjennom årene opparbeidet seg et enormt stort kontaktnett nedover i Europa, slik at han gjerne blir tipset om spesielle biler som kan være mulige å få kjøpt. Det var det som skjedde i dette tilfellet også, forteller han.

Les også: Gorbachevs skuddsikre Mercedes er også til salgs

Den metallicrøde bilen ble kjøpt ny av en lege like utenfor Frankfurt. Han rakk ikke å bruke den mer enn noen få måneder før han døde, og enken bestemte seg for å beholde bilen som et minne om ektemannen.

Intet som tyder på at det har slengt mye tomflasker, startkabler og skitne reservehjul rundt i dette bagasjerommet heller. Foto: Privat
Intet som tyder på at det har slengt mye tomflasker, startkabler og skitne reservehjul rundt i dette bagasjerommet heller. Foto: Privat

- Hun kjørte ikke bil i det hele tatt, men beholdt den likevel. Og hun sørget for å få tatt service og vedlikehold på den så lenge hun eide den, forteller Heiestad.

Det gjorde at bilen ikke "sto seg ihjel", slik garasjebiler ofte gjør. Og dermed ble det heller ingen utpreget billig bil som Nils Tronrud fikk kjøpt og importert til Norge for noen få år siden, da den altså ble innlemmet i samlingen, der den har fortsatt å få god pleie av en mekaniker som er ansatt for å holde bilene i topp trim.

- Vårt prisforlangende på 100.000 kroner gjenspeiler faktisk hva vi må ha for bilen i forhold til hva den kostet. Og de fleste som ringer begynner selvsagt samtalen med å fortelle at prisen er altfor høy, innrømmer han.

Har god tid til å selge

Bilen har ligget ute til salgs en god stund, og han regner med at det kan ta ytterligere litt tid før det kommer en person som faktisk ser verdien i den unike "ny-tilstanden".

Hadde du lyst på flunkende ny BMW på slutten av 70-tallet, men manglet penger? Nå har du sjansen igjen! Foto: Privat
Hadde du lyst på flunkende ny BMW på slutten av 70-tallet, men manglet penger? Nå har du sjansen igjen! Foto: Privat

- Denne bilen fortjener å eies av en person som bare skal ha én hobbybil, og som dermed kan gi den full oppmerksomhet. En slik kjøper er det selvsagt mulig å diskutere prisen med også, sier Heiestad, og forteller at han allerede har takket nei til en far som ringte og ville kjøpe bilen som førstebil til sin 18-årige sønn.

Del med Facebook-vennene dine!

- Hans teori var at en så lite kjørt bil trolig ville holde lenge uten noe særlig påkost, og atpå til være billig å eie og forsikre fordi den var over 30 år gammel. Men vi hadde ikke helt lyst til at denne bilen skulle bli ungdomsbil, sier selgeren av verdens kanskje siste "nye" 1978 BMW 318 unnskyldende.

Han venter gjerne litt til på den rette kjøperen.

Les også: Sveinungs Charger ble kjøpt ny av foreldrene hans