1973 Alfa Romeo GTV: Gammel skjønnhet er klar for banen

Gard passet på å oppgradere litt under restaureringen.

Klassiske linjer, med ett og annet nymoderne under skallet. Slik skal denne gamle Alfa GTVen gjøre seg bemerket på bane når sesongen starter. (Foto: Privat)
Klassiske linjer, med ett og annet nymoderne under skallet. Slik skal denne gamle Alfa GTVen gjøre seg bemerket på bane når sesongen starter. (Foto: Privat)

Vi nordmenn er på mange måter bortskjemte. Men da vi bare så vidt hadde råd til å kjøpe de simpleste bilene mens vi bygget opp landet etter krigen, gikk jernmalm-industrien som et løpsk godtstog i Sverige, og ga dem en velstand vi bare kunne drømme om.

Det førte selvsagt til misunnelse der og da. Men det førte også til at svenskene kunne velge og vrake i en enorm flora av biler helt frem til vi ”tok dem igjen” velstandsmessig på 1980-tallet, og dermed kan vi i dag realisere svært mange av våre veteranbildrømmer i vårt nærmeste naboland.

Les også: Petters Alfa 156 skiller seg ut blant rånerne i Bø

Importert på bursdagen

En av de som har gjort det er Gard Abrahamsen fra Porsgrunn, som fant en fin Alfa Romeo 2000 GTV fra 1973.

Han har ”parkert” bilen sin digitalt i Mingarasje.com slik at andre bilentusiaster også kan få nyte den, og vi har fått lov å dele den også med Broom-leserne.

Få har lekt seg så mye med design som italienerne, og 70-tallets Bertone-coupeer er intet unntak. Dashboard som dette vil vi aldri få se igjen. (Foto: Privat)
Få har lekt seg så mye med design som italienerne, og 70-tallets Bertone-coupeer er intet unntak. Dashboard som dette vil vi aldri få se igjen. (Foto: Privat)

– Bilen ble hentet i Sverige på burdagen min, 9. juni 2010. Etter å ha byttet utslitte ting, som hele bremsesystemet, foringer i understell, eksos, dekk, forgassergummi og så videre er bilen nå i god teknisk stand. Når likevel mye måtte byttes, så ble det brukt mye oppgraderte deler, forteller Gard.

Lekkert utseende

Det vil si at bilen har noen avvik fra originaltilstanden i 1973, men ikke mye av det er synlig. Her er det originale utseendet, som de aller fleste vil være enige i at er ganske lekkert, tatt vare på.

Les også: Snart farsdag - her er gavene far helst vil ha

Det første som avslører at det er gjort noen modifiseringer er høyden på bilen.

Gard importerte bilen fra Sverige på bursdagen sin. Det må kunne kalles en solid gave. (Foto: Privat)
Gard importerte bilen fra Sverige på bursdagen sin. Det må kunne kalles en solid gave. (Foto: Privat)

– Mye av foringene er i polyuretan, fjærene er korte og stive, og det er montert tykkere krengningsstag foran og lettede svingarmer bak. Eksosanlegget er rustfritt sportseksos med 4-2-1 racemanifold. Det er også montert constant radius ram-pipes og Pipercross luftfilter for bedre åndedrett, forteller bileieren.

Del med Facebook-vennene dine!

Fremdeles prosjekter

Han jobber fremdeles med bilen, selv om den nå nærmer seg ønsket tilstand.

Les også: Fiat Coupé - dette er mye sportsbil for bare 50.000 kroner

– Foreløpig siste oppgradering er 15" GTA Superleggera felger med gateslicks dekk. Prøvde bilen på Rudskogen i september i fjor, og den satt meget godt i svingene og var i det hele tatt veldig moro å piske rundt banen, forteller Gard, og vi tror det så gjerne.

Til kommende sesong vil bilen få en nyoverhalt LSD bakaksel og mellomaksel. Motoren skal også få en overhaling etter hvert, og kanskje litt lett trimming.

Solide firepunktsbelter og seriøst racingsete gjør bilen rustet også sikkerhetsmessig til en og annen økt på lukket bane. (Foto: Privat)
Solide firepunktsbelter og seriøst racingsete gjør bilen rustet også sikkerhetsmessig til en og annen økt på lukket bane. (Foto: Privat)

Litt trimmet allerede?

– Jeg er faktisk litt usikker på om den er noe trimmet allerede ut fra hvordan den går, men det vil vise seg når den blir åpnet. Gleder meg til tørre veier og kjørerturer og treff utover sesongen, understreker den forventningsfulle Alfa-eieren.

Les mer om Alfaen i MinGarasje.com på denne linken:

– Hva er din drømmebil?

– Min oppnåelige drømmebil er vel "Bertone Coupé”-modellene, som min er en av. Om jeg hadde mer ubegrensede midler, så ville nok Ferrari F40 vært den første bilen jeg hadde kjøpt.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Alfa Romeo GTC - snakk om sjeldent restaureringsobjekt