1959 Mini: Nå går sjeldenheten på auksjon

Dette er verdens eldste, urestaurerte Mini. Og den blir ikke billig.

Lakken, skiltene og det meste annet skal være det samme som denne bilen fikk da den var ny i 1959. Muligens luften i hjulene også. Les om hvorfor et auksjonsfirma i London forventer å få opp mot 135.000 kroner for den. (Foto: Bonhams)
Lakken, skiltene og det meste annet skal være det samme som denne bilen fikk da den var ny i 1959. Muligens luften i hjulene også. Les om hvorfor et auksjonsfirma i London forventer å få opp mot 135.000 kroner for den. (Foto: Bonhams)

For biler som for mennesker kan det være rene tilfeldigheter som avgjør om man opplever berømmelse eller lever livet som en grå mus. Og det er heller ikke alltid man trenger et flott utseende for å legges merke til.

Det bekreftes av bilen på bildene. En elskelig personlighet, spor av levd liv og en stor dose tilfeldigheter gjør at den nå for en stakket stund er i mange bilentusiasters søkelys.

Les også: Sånn generelt - hvor smart er det å kjøpe bil på auksjon?

Fra garasje til berømmelse

Bilen skal ifølge auksjonsfirmaet Bonhams være produksjonsnummer 8 av nesten 5,4 millioner slike som ble produsert under varierende navn og med forskjellige spesifikasjoner frem til oktober 2000, og er med det visstnok den eldste kjente i urestaurert stand.

Del med Facebook-vennene dine!

Videre luksuriøst har det aldri vært i en Mini, men vi tipper det i det minste var litt hyggeligere her på 50- og 60-tallet. Men dette er også en del av sjarmen som man må betale for. (Foto: Bonhams)
Videre luksuriøst har det aldri vært i en Mini, men vi tipper det i det minste var litt hyggeligere her på 50- og 60-tallet. Men dette er også en del av sjarmen som man må betale for. (Foto: Bonhams)

Dermed regner man med at bilen vil innbringe et sted mellom 12.000 og 15.000 britiske pund, eller opp mot 135.000 kroner, når den selges på auksjon i Hendon rett utenfor London den 30. april.

Se auksjonsprospektet her:

Kun tre eldre eksemplarer skal finnes, hvorav én på museum i England og to i Japan.

Da Minien ble offisielt lansert i august 1959 var denne bilen allerede på plass i salgslokalet hos Car Mart Limited i Colchester, England, der den ble levert den 31. juli. Selve byggedatoen for disse første bilene skal ha vært i mai måned.

Den første eieren var ifølge offentlige registre en kvinne i kystbyen Bognor Regis utenfor London. I 1986 overleverte hun nøklene til en kar fra Chichester like ved, og han beholdt den helt til i fjor. Fra hans eierskap er det kjent at bilen stort sett sto i ro i garasjen, hvilket bidrar til å forklare den lave kilometerstanden på bare litt over 30.000 miles, eller 48.000 kilometer.

Ikke akkurat "mint condition"

Men la ikke den lure deg til å tro at vi snakker om en bil i "mint condition". Denne bilens claim to fame bunner i at den er en av de første, i kombinasjon med at den er "urørt". Og her snakker vi urørt på godt og vondt:

Motoren skal ikke ha vært startet på mange år. Om den i det hele tatt går rundt sies det ikke noe om.

Bilen er rustet stort sett overalt hvor disse bilene ruster, men skal totalt sett være bedre enn man skulle tro, mener selger. Hva man nå skal legge i det... (Foto: Bonhams)
Bilen er rustet stort sett overalt hvor disse bilene ruster, men skal totalt sett være bedre enn man skulle tro, mener selger. Hva man nå skal legge i det... (Foto: Bonhams)

Tilstanden på karosseriet sies å være bedre enn man skulle tro - og så får det være opp til hver enkelt å tro noe om tilstanden til en urørt, 53 år gammel britisk billigbil. Det er rust både i gulv, skjermer og dører, men bortsett fra en utbyttet førerdør skal i hvertfall bilen bestå av de samme delene som da den rullet ut fra fabrikken i Longbridge, Birmingham .

Les også: Denne Minien simpelt hen elsker svingete småveier

Lakken er også den samme i "Farina Grey" som den gang, og interiøret skal også være komplett og autentisk, med unntaket av gulvteppet. Siste dokumenterte servicejobb er bremsevæskebytte ved knappe 18.000 miles, og også bremsedeler og andre komponenter på bilen ser ut til å ha vært med hele veien.

Altså ligger det an til en skikkelig jobb for den som får tilslaget, såfremt man ønsker å la klenodiet få gleden av å rulle for egen maskin igjen.

Hva skal man gjøre og ikke gjøre?

Vi ser også for oss at det vil bli en utfordring å vite hvor man skal "gi seg" - her er det mange scenarioer helt fra det å beholde bilen som den skulpturen den er, via forskjellige nivåer av "restaurering med patina", og til et topprestaurert eksemplar. Det skal visstnok finnes spekulanter som plasserer seg over hele skalaen, meldes det.

Legg merke til spylervæskebeholderen i glass, som visstnok bare de aller første bilene hadde. Motoren skal ikke ha vært startet på mange år. (Foto: Bonhams)
Legg merke til spylervæskebeholderen i glass, som visstnok bare de aller første bilene hadde. Motoren skal ikke ha vært startet på mange år. (Foto: Bonhams)

Som "skulptur" er den vel mest interessant for et museum. Patinert, men kjørbar vil den strengt tatt ikke skille seg så veldig fra mange andre velbrukte Minier av de 5,4 millionene som ble bygget. Og skal den bli strøken, så vil det koste penger - i tillegg til de kanskje rundt eller over 15.000 pundene man må betale for proveniensen av byggenummer 8.

Del med Facebook-vennene dine!

I så tilfelle bør man i hvertfall be en stille bønn om at ikke enda flere av de 7 første også dukker opp i strøken stand og ødelegger investeringen...

Les også: Knut Erik har forandret sin 1974-modell helt - se bildene!