1958 Ford Fairlane: En gang hverdagslig - nå begynner den å bli sjelden

Og eieren i Bergen er mye yngre enn bilen sin.

Ved første øyekast ser denne bilen ut som en hvilken som helst 1958 Ford Fairlane. Men sjekk detaljene, så ser du at her er eieren på målbevisst jakt etter en spesiell stil. (Foto: Privat)
Ved første øyekast ser denne bilen ut som en hvilken som helst 1958 Ford Fairlane. Men sjekk detaljene, så ser du at her er eieren på målbevisst jakt etter en spesiell stil. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Amerikanske 50-tallere var for et par tiår siden ganske vanlige i Norge. Da vi fikk den såkalte 30-årsregelen, som gjorde biler over 30 år gamle svært billige å importere, var slike biler tilgjengelige i store antall for lite penger i USA. Det passet også med en solid ”boom” i privatøkonomien hos mange nordmenn.

”Alle” skulle ha bil med halefinner som hobbybil. Helt til konjunkturene svingte.

Les også: Camillas klassiske Fairlane brukes året rundt

De aller fineste forsvant igjen

Da forsvant etter hvert mange av de nyimporterte bilene til Sverige for en slikk og ingenting, noen etter å ha blitt restaurert for til dels store penger i Norge. De mest sjeldne variantene gikk også mange ganger tilbake til samlere i USA, som gjerne tok bryet med å frakte bilene tilbake tvers over jordkloden for å gjøre en god handel, og få godt, skandinavisk restaureringsarbeid på kjøpet.

1958 var generelt et krise-år for amerikansk bilindustri. I ettertid har heller ikke Fords 1958-design vært like populært som årene før og etter, og dermed er en slik bil i bra stand ganske sjelden i dag. (Foto: Privat)
1958 var generelt et krise-år for amerikansk bilindustri. I ettertid har heller ikke Fords 1958-design vært like populært som årene før og etter, og dermed er en slik bil i bra stand ganske sjelden i dag. (Foto: Privat)

Men fremdeles er det mange 50-tallere rundt om i norske låver og uthus. De aller fineste brukes av og til, og synes på en og annen utstilling. Mange brukes langt mer sparsomt, og går ”under radaren” for mange bilnerder som liker å holde en viss oversikt over hva som finnes.

Blant de senere finner vi mange utgaver av biler som en gang var ganske vanlige, og som dermed ikke har opparbeidet seg den helt store samlerverdien. Men, som på den annen side kan ha veldig stor verdi som ”nytelsesmiddel”, og gi mang en minnerik opplevelse for de som eier dem, og som av og til er så heldige å bli invitert med på tur.

Vanlig i 1958, sjelden i dag

Bilen på bildene kan være en typisk representant for disse. Fords 1958-modeller har falt litt mellom to stoler, i form av de mer populære 1957- og 1959-modellene. En firedørs-bil i god bruksstand av denne typen er faktisk i ferd med å bli mer sjelden i dag enn de mer kostbare todørs- og cabrioletvariantene var da bilene var nye.

Del med Facebook-vennene dine!

Syntetisk teddy-stoff, eller
Syntetisk teddy-stoff, eller

Da den såkalte 30-årsimporten var helt på topp på siste halvdel av 1980-tallet. var det gjerne folk som realiserte drømmen om biler som de en gang hadde sett og kanskje sittet på med da de var barn, og det var enten strikt originalstand eller omfattende, moderne customprosjekter man satset på.

I dag er eierne mange ganger født etter at bilene ble importert som veteraner, og de har på den måten ikke den samme nostalgien i forhold til dem.

Historisk custom-stil etter boka

På den annen side får mange av dem opp øynene for de historiske sidene av custom-hobbyen, og det kan få slike utslag som det er i ferd med å få for denne gamle tro tjeneren av Fords populære Fairlane-serie: En mild custom-stil som kunne vært gjort av unge eiere på tidlig 1970-tall.

Altså fremdeles 15-20 år før dagens eier ble født. Men tro ikke at det demper detaljnivået eller ønsket om å gjøre det hele ”riktig”. Snarere tvert imot!

Les også: Genesis - dette er amerikanernes favorittbil i dag

Eier: Dan-Kristian Askeland, (20)

Bosted: Askøy ved Bergen

Tofarget lakk og rike detaljer preger bilene fra USA på 1950-tallet. Enorme summer ble brukt på å forandre utseendet, mange ganger også strukturelt, til hver årsmodell. (Foto: Privat)
Tofarget lakk og rike detaljer preger bilene fra USA på 1950-tallet. Enorme summer ble brukt på å forandre utseendet, mange ganger også strukturelt, til hver årsmodell. (Foto: Privat)

Litt om meg selv: Billakkerer som driver med amcar som hobby.

Bilen: Ford Fairlane 500 Town Victoria, 1958-modell.

Mer "raggar-vennlig"...

Hvor lenge har du eid den? I to år.

Hva har du gjort med den? Litt modifisering, har gjort den mer raggarvennlig med pels i taket og revehale i antennen.

Liker best med bilen: Linjene.

Liker minst med bilen: Rusten.

Odinkorset, eller
Odinkorset, eller

Beste opplevelse med bilen: Da jeg var ute på en ”road trip” gjennom hele Sverige og på Power Big Meet i Västerås!

Framtidsplaner for bilen: Bygge den som en soft custom – skikkelig 70-talls custom med flake-lakk på taket og så videre.

Drømmebil: Tja, 1960 Dodge Matador.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Her er bilene som bare amerikanerne kunne skapt

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Dan-Kristian om? Bruk kommentarfeltet under!