1952 Chevrolet Panel Truck: Det blir ikke mer nostalgisk enn dette
Tidskapsel kom frem i lyset etter 34 år på låven.
Denne gamle varebilen hadde ikke sett dagslys siden slutten av 1970-tallet da den forleden ble rullet ut av en låve i Pennsylvania på den amerikanske østkysten. I helgen vakte den oppstyr i entusiastkretser da den gikk under hammeren på eBay:
Hele 48 bud bragte sluttprisen opp i 5.200 dollar - likevel en svært human pris å betale for å bli eier av en antikvitet på hjul, må man kunne si.
Se flere bilder på eBay:
Et sjeldent låvefunn
Å finne gamle biler bortgjemt på denne måten, som er bevart i autentisk stand fra mange tiår tilbake, blir sjeldnere og sjeldnere. Og å finne en gammel yrkesbil i slik forfatning er enda mer uvanlig - slike biler hadde gjerne et tøft liv, og ble resirkulert når aktiv tjeneste var over.
Les også: Retro-varebilen Chevrolet HHR blant rust-verstingene
Ikke minst i USA, der biler generelt er billige, og yrkesbiler mer enn noe annet sted i verden blir sett på som arbeidsredskap.
Parkert på 70-tallet
Men tilfeldighetene har vært gode mot Chevrolet Panel Trucken fra 1952. Da det var OL i Oslo hentet Brown & Bryerton Carpentry og Electrical i tettstedet Castanea, PA, ut sin nye arbeidshest hos Chevrolet-forhandleren, og trolig var det også da den blågrønne bilen fikk sin firmareklame påmalt med nennsome penselstrøk.
Les også: Citan - nå vil Mercedes inn på "pizzabil-markedet"
Den holdt det i hvertfall gående, etter alt å dømme i samme visuelle stand, helt frem til rundt 25 års alder på slutten av 70-tallet, da den ble satt bort. Bildene i eBay-annonsen viser at da hadde den fått så omfattende rustskader i den venstre bakskjermens feste mot karosseriet at det var reparert fra innsiden av varerommet, men utvendig var den urørt.
Kanskje var den aldrende varebilen allerede da blitt så særpreget i gatebildet at noen så et nostalgisk poeng i å bevare den som den var.
Opp til ny eier
Hva som nå vil skje er helt i det blå. Selgeren markedsførte den som et ypperlig utgangspunkt for en restaurering, en hot rod eller til profilering av eget firma. Vi mistenker dog at flere av de som involverte seg i budkrigen nok heller vil fikse forsiktig på det som kreves av mekanikk for å få den kjørbar, og deretter preservere den best mulig som den er.
Vi finner ikke lenger spor etter Brown & Bryertons snekker- og elektrikerfirma i Castanea på nettet, så det er nok ikke lenger noen provisjon å hente for å kjøre rundt med firmareklamen. Men "kred" gir det uansett - i bøtter og spann...
Kjenner du til noen autentisk bevarte, gamle firmabiler i Norge? Fortell gjerne om det i kommentarfeltet under!
Les også: Dette er fremtidens lastebil, ifølge Volvo lastvagnar