1936 Mercedes 540K: Dette kan bli verdens dyreste auksjonsbil

Unik Mercedes med adelig historie - se hvilken pris man forventer:

Dette kan bli verdens dyreste bil solgt på auksjon, dersom alt går slik de aller fleste spår på Gooding & Company sin aukjson på fasjonable Pebble Beach i august. (Foto: Peter Harholdt/Gooding & Company)
Dette kan bli verdens dyreste bil solgt på auksjon, dersom alt går slik de aller fleste spår på Gooding & Company sin aukjson på fasjonable Pebble Beach i august. (Foto: Peter Harholdt/Gooding & Company)

Noen biler har alt: Utseende, tilstand og en historikk som kan utløse gåsehud.

Bilen på bildene er en slik. Så forventes det også av den at den skal sette ny verdensrekord i oppnådd pris for biler solgt på auksjon, når den rulles opp på podiet på Gooding & Companys auksjon på fasjonable Pebble Beach i California den 18. og 19. august.

Over 100 millioner kroner

Den gjeldende rekorden ble satt på samme auksjon i fjor, da en 1957 Ferrari 250 TR prototype ble solgt for 16.390.000 dollar, eller drøyt 100 millioner kroner etter dagens kurs.

Les også: Denne gamle GT40en jakter også på prisrekord

Verdensrekorden for en Mercedes er for øvrig 8,8 millioner dollar, som ble oppnådd for en 1937 540 K på RM Auctions´ Monterey-auksjon i fjor. Og den "interne Mercedes-rekorden" anser kjennerne i bransjen for å være null problem å slå denne gangen, uten at Gooding har gått ut med noen forventet pris på herligheten.

Det er en utrolig vakker bil som forventes å sette ny rekord. Sammen med sin etter sigende like vakre eier skal den ha trukket blikkene til seg på såvel den franske rivieraen som i Connecticut, USA, for mer enn 60 år tilbake. (Foto: Peter Harholdt/Gooding & Company)
Det er en utrolig vakker bil som forventes å sette ny rekord. Sammen med sin etter sigende like vakre eier skal den ha trukket blikkene til seg på såvel den franske rivieraen som i Connecticut, USA, for mer enn 60 år tilbake. (Foto: Peter Harholdt/Gooding & Company)

For en herlighet er det virkelig.

Karosseriet på den lekre roadsteren er designet av karosseribyggeren Hermann Ahrens, og bilen har i dag blitt restaurert til sin opprinnelige glans. Den sorte lakken og det cognac-fargede skinninteriøret er akkurat som da bilen forlot fabrikken, og det er også de håndmalte familieskjoldene øverst på dørene, som viste at bilen tilhørte familien Von Krieger.

Fra rivieraen til USA

Baronesse Gisela Von Kriegen overtok bilen etter sin bror Henning da den var forholdsvis ny, og godeste Gisela - som ifølge kilder på nettet skal ha vært kåret som en av verdens 10 vakreste kvinner - benyttet bilen både mye og gjerne på sine høyst synlige reiser til og fra forskjellige jetset-begivenheter i datidens Tyskland.

Detaljfinishen på bilen er ganske ekstrem. (Foto: Peter Harholdt/Gooding & Company)
Detaljfinishen på bilen er ganske ekstrem. (Foto: Peter Harholdt/Gooding & Company)

Under krigen forlot familien hjemlandet, og Gisela og hennes mor skal ha hatt tilhold tildels på Rivieraen og etter hvert i Sveits, der Mercedesen fortsatte å vekke oppsikt. Da krigen var slutt, flyttet Gisela og bror Henning til USA, og de skal ha tatt med seg den flotte bilen over på selveste Queen Mary.

Del med Facebook-vennene dine!

I USA bodde Gisela på ikke ukjente Waldorf Astoria Hotel på Manhattan i New York i vinterhalvåret, mens hun tilbragte somrene på et pensjonat i Greenwich, Connecticut. Der leide hun garasje til Mercedesen, og den ble nok forholdsvis sparsommelig brukt etterhvert som årene gikk.

Les også: Her får du fin bil med kjendis-historikk "på kjøpet"

Hun flyttet tilbake til Sveits på sine eldre dager, men fortsatte å betale for lagring av Mercedesen helt frem til ingen oppnådde kontakt med henne i 1989.

Garasje-eierne overtok

Etter nærmere undersøkelser viste det seg at hun hadde gått bort i ensomhet hjemme i leiligheten sin, og etter diverse forhandlinger fikk familien som eide garasjen den sto i kjøpe bilen fra dødsboet - etter at mange gjennom mange år hadde forsøkt på det samme mens baronessen var i live.

Dette var et meget luksuriøst og forseggjort interiør i 1936, og det fremstår etter siste  restaurering som fabrikknytt - godt og vel. (Foto: Peter Harholdt/Gooding & Company)
Dette var et meget luksuriøst og forseggjort interiør i 1936, og det fremstår etter siste restaurering som fabrikknytt - godt og vel. (Foto: Peter Harholdt/Gooding & Company)

Samme familie har eid bilen helt til nå, og har nylig latt Chris Carlton totalrestaurere bilen - et oppdrag der vi mistenker at det aldri ble satt noen begrensninger når det gjelder pris. Carlton har tidligere stått for mange topprestaureringer av biler som har gått for enorme summer på Pebble Beach-auksjonen, og kvaliteten på arbeidet skal ifølge auksjonshuset være ypperlig.

Så var også utgangspunktet godt.

Restaurering i toppklasse

Etter rundt 40 år i den samme garasjen utenfor New York var bilen i god og totalt "uskrudd" stand, med askebegeret fullt av sigarettsneiper med baronessens leppestift på, og hennes gamle kjørehansker i silke liggende under setet.

Familien som til slutt fikk kjøpe bilen etter at baronessen gikk bort i 1989 fikk først bilen restaurert og lakkert i sølv metallic. Etter den siste runden er alt tilbake til de originale spesifikasjonene, inklusive den sorte fargen. (Foto: Peter Harholdt/Gooding & Company)
Familien som til slutt fikk kjøpe bilen etter at baronessen gikk bort i 1989 fikk først bilen restaurert og lakkert i sølv metallic. Etter den siste runden er alt tilbake til de originale spesifikasjonene, inklusive den sorte fargen. (Foto: Peter Harholdt/Gooding & Company)

Tilstanden ellers skal også ha vært god, selv om den sorte lakken fra 1936 begynte å falle av i store flak, og bilen også teknisk var klar for en restaurering - ikke minst på grunn av at den hadde stått så mye rolig de siste 40 årene. Før den siste restaureringsrunden skal bilen en periode også ha vært lakkert i sølv metallic, men nå er alt tilbake til det originale.

Del med Facebook-vennene dine!

Nå er den altså klar for å skifte eier, for andre gang på 76 år. Og om bilen og dens vakre og svært synlige eier laget overskrifter på 1930-tallet, mistenker vi at bilen igjen vil gjøre det på egenhånd når auksjonsklubben smeller i bordet på Pebble Beach i august.

Les også: Er dette Norges mest spesielle stasjonsvogn?