annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Man skal ikke være veldig bilinteressert – og ikke spesielt glad i ombygde biler heller – for å oppfatte at det er noe kjent med bilen på bildene.

Den mintgrønne lakken er nok til å bringe tankene helt tilbake til 80-tallet. Inspirert av TV-serien ”Miami Vice” regjerte pastell-trekløveret mintgrønt, rosa og fiolett i de fleste sammenhenger, og ikke minst en hel del ombygde VW-bobler med ”roadster-kit” var å se i disse kulørene.

For det var omtrent så vilt som det kunne bli om man skulle holde seg innenfor de grensene som Biltilsynet satte den gang.

Les også: Denne roden er bygget av moderne Volvo-deler!

Gammel kjenning

Grunnen til at vi, og sikkert flere med oss, øyeblikkelig gjenkjente denne bilen fra en reportasje i Amcar magazine en gang rundt 1986, er nemlig at bilen var en av kongerikets aller første biler som ble godkjent som en gjennomført hot rod. Fasongen på bilen var klassisk, motoriseringen med Chevrolet 350-motor typisk, og gleden i bilkretser helt enorm over at en slik bil endelig var blitt velsignet med norske skilter.

300.000 kroner er det som skal til for å overta nøklene til denne bilen. 80-tallsnostalgikere som oss vil mene at både farger og stuk er nøyaktig slik det bør være - uansett er dette en bit norsk bilhistorie. (Foto: Privat)

Den figurerte på noen treff og i noen blader, men så ble det stille rundt den. Helt til nå.

For nå har den altså dukket opp til salgs i Kristiansund, og for 300.000 kroner kan du sikre deg en bil som ikke bare ser akkurat like kul ut i dag, men som altså også er en liten bit norsk bilhistorie på hjul.

Se annonsen her:

- Det er nok mange som husker den fra Amcar den gangen, ja. Det har vært mye telefoner på den, og deriblant en del som kjenner den igjen og lurer på hvor den har vært i alle disse årene, forteller Helge Morch, som er dagens eier.

Det har han altså ikke tenkt å fortsette å være - og ikke har han vært det lenge, heller.

- Jeg handler litt med bil, og tok den nylig i bytte på en 1970 Dodge Charger som jeg solgte, forteller han.

Fungerer som den skal

Og legger til at han på den korte tiden han har hatt bilen hos seg har kost seg med den – blant annet er det blitt en solid helgetur på diverse sommerarrangementer på Vestlandet, og bilen har oppført seg ypperlig hele veien.

Luftegjeller i karosseriet var topp moderne på midten av 80-tallet, og byggeren gjorde seg også stor flid med detaljer som teardrop-baklysene og å innfellingen av skiltet. (Foto: Privat)

- Så det er blitt noen treff, altså?

- Nei, ingen biltreff. Men bilen har vakt oppsikt der jeg har kommet med den likevel, forsikrer han.

Det tror vi så gjerne. For selv om vi som vokste opp midt i pastell-epoken synes den mintgrønne lakken er akkurat slik den bør være på en slik bil, så har tidene forandret seg. I dag har ombygde biler gjerne en litt annen stil og helt andre farger, og dermed stikker den seg kanskje enda mer ut i trafikkbildet i dag enn den gjorde da den var nybygd på 80-tallet.

Les også: Stutz Blackhawk - så nær fabrikkbygget rod man kommer

Vakte stor oppsikt

Og det til tross for at nye regler har gjort at det i dag finnes et visst antall hot rods på veiene også i Norge. Det gjorde det virkelig IKKE den gangen...

Selv snart 30 år etter at bilen ble bygget er lakken like blank og rusten totalt fraværende selv under bilen. (Foto: Privat)

- Den ble bygget på Hønefoss-kanten, tror jeg. Kan hende det var en trafikkstasjon som var spesielt greie å ha med å gjøre der, for jeg har sett en annen rod med JU-skilter fra samme periode, som også har vært til salgs nå nylig, forteller Helge Morch.

Del med Facebook-vennene dine!

Sist han så denne bilen var for svært mange år siden, da den var avbildet i en treff-reportasje - med strikket genser rundt pumaen eller tigeren som utgjør panserpryden. Hva den har opplevd i mellomtiden vet han lite om.

Hatt et rolig liv

- Jeg tok den i bytte fra en kar i Halden, og slik jeg forstår det har den vært i Halden i lang tid, og før der bare hatt eieren som bygget den opp i Hønefoss-traktene, forteller han.

Stor tilgang, enormt tilbud av trimmingsdeler og lav pris har alltid gjort Chevrolets smallblock-V8 til et førstevalg for de som har bygget rods. Selv om merketro Ford-entusiaster benevner dem som "grisehjerter" når de er plassert mellom forskjermene på en Ford, som her. (Foto: Privat)

Om det stemmer kan det bidra til å forklare den gode tilstanden, også.

Les også: Thunderbolt - kjent 60-tallsrod som endte i Norge

Da bilen ble bygget på 80-tallet ble det nemlig ikke tatt noen snarveier med plast og sparkel. Her er alle ombygginger gjort i stål, og alle flater er lakket og pusset. Og selv i dag er til og med undersiden av bilen like blank og fin, selv om det nærmer seg 30 år siden den ble bygget.

Klassisk formel

Oppsettet ble gjort svært klassisk, og det er like aktuelt i dag: Chevrolet 350-motor – ofte referert til som ”grisehjerte” av Ford-entusiaster, firetrinns manuell, gammeldags stiv foraksel og ombygget til moderne skivebremser foran.

Klassiske 60-tallsfelger fra American Racing var populært på 80-tallet, da bilen ble bygget - og akkurat like populært i dag. Sist Helge så bilen på trykk hadde noen strikket genser til dyrefiguren på panserpryden, men genseren er borte i dag... (Foto: Privat)

På 80-tallet kunne man kun importere originalbiler på den da helt nye ”30-årsregelen”, og dermed måtte man ta utgangspunkt i en gammel, norsk bil for å bygge noe uoriginalt – det var i seg selv nok til å skape ufred blant original-entusiastene og rod-fansen.

Hva denne bilen har vært i utgangspunktet vet ikke dagens eier noe om, men han går ut fra at det har vært mye jobb for å skape det rette stuket på karosseriet.

- Det har nok vært brukt karosserideler fra en såkalt 5 window coupé som så er blitt kortet inn, sier han, og legger til at dette må ha vakt enorm oppsikt den gang.

Bevares eller forandres?

- Nå er jo regelverket blitt annerledes, og det er enklere å få godkjent både taksenking og annet. Men denne håper jeg får lov til å være som den er, det er jo mye historie i denne bilen, understreker han.

Gode, moderne seter og pedalsett med hengende pedaler gjør nok kjørefølelsen langt mer "moderne" enn omgivelsene i denne bilen skulle tilsi. (Foto: Privat)

Det vil muligens avhenge av hvem som kjøper den – de som husker den fra 80-tallet vil nok se et større poeng i å fortsette å holde den urørt enn et yngre publikum. Og foreløpig er det de ”voksne” som har vært mest seriøst interessert.

Del med Facebook-vennene dine!

- Jeg snakker blant annet med en som vil bytte inn en 2012-modell Harley Fatboy som han nettopp har kjøpt ny for 260.000, og en annen som har en strøken og nyrestaurert 1968 Dodge Coronet RT, slikt er det jo også penger i. Men de som maser og vil bytte inn Mondeoer og Passater og slikt bryr jeg meg ikke så mye om, innrømmer rod-selgeren i Kristiansund.

Les også: Ascona med V8 og cabriolet var drømmen på 80-tallet