Et ytterst lite knippe Cord-biler fant veien til Norge på 30-tallet, og noen meget få har kommet til som veteraner i senere år. Dette kan være din sjanse til å komme inn i en meget eksklusiv klubb.
Et ytterst lite knippe Cord-biler fant veien til Norge på 30-tallet, og noen meget få har kommet til som veteraner i senere år. Dette kan være din sjanse til å komme inn i en meget eksklusiv klubb. Foto: eBay

1936 Cord 810: Sjeldenhet selges etter snart 60 år i garasjen

Restaureringen ble aldri noe av – nå kan du få sjansen!

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Historiene om biler som dukker opp etter mange år i en låve er både mange og spennende. Ikke alle er like sanne, og ikke alle bilene som dukker opp er strengt tatt så mye å rope hurra for etter at forfallet har fått herje med dem.

Men av og til kommer en solskinnshistorie for dagen – slik som denne, i form av en Cord 810 fra 1936 som nettopp har dukket opp til salgs på eBay fra en selger i Chicago, Illinois.

Sjelden sjanse

Fire dager før auksjonen avsluttes ligger høyeste bud på 14.300 dollar, eller 85.000 kroner.

Bilen var ikke stort mer enn 15 år gammel da den ble satt bort for restaurering. Dermed er utgangspunktet unikt, selv om ting har tørket og mistet spensten under lagringen. Dette skal for øvrig være en av få biler med skinninteriør, hevder selgeren.Bilen var ikke stort mer enn 15 år gammel da den ble satt bort for restaurering. Dermed er utgangspunktet unikt, selv om ting har tørket og mistet spensten under lagringen. Dette skal for øvrig være en av få biler med skinninteriør, hevder selgeren. Foto: eBay

Selv om det nok vil stige mot slutten, er dette en unik begivenhet for fans av det gamle luksusmerket – de er sjeldne å finne til salgs i objekt-tilstand, og historien bak denne er nesten for god til å være sann.

Se eBay-auksjonen her:

Bilen selges nemlig på oppdrag fra et dødsbo, og bakgrunnen er ikke helt uvanlig – i hvertfall ikke i utgangspunktet.

Les også: Duesenberg - en av kandidatene til "tidenes amcar"

60 år i garasjen

Eieren kjøpte bilen som meget ung mann i 1952, og brukte den mens han gikk på skole. Etter et lite uhell et år eller to senere, som førte til at de særpregede forskjermene ble bulket, bestemte han seg for å pusse opp den da yngre enn 20 år gamle bilen – muligens fordi han forsto at bilen var sjelden nok til en dag å bli en virkelig klassiker.

Etterhvert som de nesten 60 årene har gått har det skjedd lite i garasjen, men laminatslippet har gnagd seg stadig lenger inn fra kanten av glassrutene på Corden. Heldigvis intet stort problem å erstatte.Etterhvert som de nesten 60 årene har gått har det skjedd lite i garasjen, men laminatslippet har gnagd seg stadig lenger inn fra kanten av glassrutene på Corden. Heldigvis intet stort problem å erstatte. Foto: eBay

Og så begynner det uvanlige – nemlig tidshorisonten for hva som skjedde – eller snarere ”ikke skjedde” – etterpå:

Enken etter eieren, som nylig døde, skal ha opplyst at den pleietrengende bilen var parkert på ”hedersplassen” i garasjen og var i ferd med å demonteres for restaurering allerede da hun giftet seg med eieren i 1954. Og selv om planene stadig var der, kom arbeidet aldri i gang igjen.

Usedvanlig godt utgangspunkt

Men hovedplassen i garasjen har den forsiktig nedplukkede klassikeren hatt helt til i dag. Med 29.000 miles på meteret, helt, om enn sprukket skinninteriør og sakte gnagende laminatslipp på rutene, har den stått tørt og godt og ventet på bedre tider i nesten 60 år.

Les også: Saab Sonett - sportsbilen for forhjulsdrift-fanatikere

Aerodynamisk utseende på 30-tallsmanér er både sært og vakkert, og det sies at Cord 810 - som egentlig var ment å bli en billig-utgave av Duesenberg - kom i produksjon uten en eneste forandring fra designer Gordon Buehrigs tegninger.Aerodynamisk utseende på 30-tallsmanér er både sært og vakkert, og det sies at Cord 810 - som egentlig var ment å bli en billig-utgave av Duesenberg - kom i produksjon uten en eneste forandring fra designer Gordon Buehrigs tegninger. Foto: eBay

Og nå er det altså dags.

Melder du deg på i kampen får du nok en av Cordene med lavest kjørelengde i verden, selv om du må beregne en komplett restaurering før du kan nyte dette rullende art deco-kunstverket, for øvrig signert legendariske Gordon Buehrig.

En av 1.629 bygde

Man tror bilen skal være rimelig komplett, og viser til at alt som er plukket av bilen fremdeles er lagret i de samme pappkartongene som de ble pakket ned i på 50-tallet. Altså kan selve pappkartongene være på grensen til å ha samlerverdi i seg selv...

Det vakre detaljarbeidet fantes også innvendig. På samme måte som Auburn og Duesenberg hadde også Cord rosepolert aluminium og - i forhold til tiden - et enormt utvalg av instrumenter på dashboardet.Det vakre detaljarbeidet fantes også innvendig. På samme måte som Auburn og Duesenberg hadde også Cord rosepolert aluminium og - i forhold til tiden - et enormt utvalg av instrumenter på dashboardet. Foto: eBay

Kun 1.629 eksemplarer skal ha blitt bygget av 810-modellen, fordelt på firedørs sedan og to- og firedørs convertible-karosserier.

Den oppsiktsvekkende bilen etterfulgte den langt mer tradisjonelt utseende L-29-modellen, som i Norge først og fremst er kjent som bilen Sonia Henie kjørte.

Cord var den første amerikanske bilen med forhjulsdrift, og det ekstremt tidløse designet på 810-modellen med skjulte frontlykter og uten stigbrett gjorde den til en bil man virkelig snudde seg etter allerede da den var ny.

Forut for sin tid

Den litt senere lanserte varianten 812, med omtrent samme utseende, fikk i tillegg montert kompressormating på Lycoming-motoren, som i seg selv var et kunstverk.

Firedørs-sedanen av 810, som også ble kalt "Westchester", ble regnet som en "fastback sedan". Det førte til en brå avslutning av hekken på bilen, noe som også gjør taklinjen og de små bakrutene i bilen til et dramatisk skue fra innsiden.Firedørs-sedanen av 810, som også ble kalt "Westchester", ble regnet som en "fastback sedan". Det førte til en brå avslutning av hekken på bilen, noe som også gjør taklinjen og de små bakrutene i bilen til et dramatisk skue fra innsiden. Foto: eBay

Om enn aldri så vakre, var de avanserte og kostbare Cord-bilene ikke helt feilfrie. En trøblete halvautomatisk firetrinns girkasse forsinket først produksjonsstarten for Cord 810 etter lanseringen i november 1935, og midt i de harde 30-årene var det ikke lett å være en liten bilprodusent.

Spesielt gjaldt dette for Errett Lobban Cords lille ”Cord Corporation” – som ikke akkurat hadde noen volum-modeller å berge seg på. Foruten Cord hadde konsernet også de til dels uhyggelig kostbare merkene Auburn og Duesenberg, og dårlig økonomi førte til slutt til at Cord la ned produksjonen og solgte hele sin bilrelaterte virksomhet i løpet av året 1937.

Se selgerens presentasjon av bilen i videovinduet under:

Les også: Elvis bulket Duesenberg under filminnspilling i 1966

reklame
 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

 
 
Det kan straffe seg å fylle diesel midt på natten
- Nå handler alt om å holde meg og bilen på banen
Norsk kundebarometer 2014 : Dette kjører de mest tilfredse bileierne
Fisker Karma: Neste år skal superbilen gjøre comeback
Tor-Erling sparer tusenvis av kroner på service i Sverige
Volvo S60 Polestar: Fartssyndernes nye skrekk!

reklame