annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Noen eiere av sjeldne biler har mer is i magen enn andre. Hadde vi hatt noe i garasjen som vi visste at var verdifullt, og vi ikke hadde planer om å bruke det selv, så hadde vi nok ikke ventet 60 år med å selge.

Men det er nettopp det eierne av denne kompressormatede S-type-Mercedesen fra 1928 har gjort.

Solgt til racerfører

I mai 1928 ble bilen, som har den noe omfattende typebetegnelsen 26/120/180 S, solgt ny av The British Mercedes Ltd i London til en ikke navngitt motorsport-pionér i øyriket. Bilen ble utstyrt med karosseri fra den lokale karosserifabrikken Cadogan Motors, mørk ”battleship grey” og med blått skinninteriør.

Les også: Denne Mercedesen til 70 millioner står hos høgger´n!

Bilen er således en tidlig utgave av den berømte S-typen, som blant annet ga opphavet til den enda mer legendariske SSK – den litt kortere og enda mer sportslige utgaven som ble bygget i bare noen få eksemplarer i årene 1928 til 1932, og hvis elegante design blant annet ble kopiert ganske brutalt av amerikanske Excalibur over 30 år senere.

Med kompressormatet motor og et chassis utviklet av den unge ingeniøren Ferdinand Porsche var Mercedes S-type å betrakte som datidens superbil. (Foto: Bonhams)

S-typen har vi ikke funnet produksjonstall for, men ifølge auksjonshuset Bonhams, som har bilen i kommisjon, startet produksjonen av den i 1927, og mange av disse ble også brukt i racing. Selv om kjøperen av dette eksemplaret altså syslet med slikt antar vi at denne bilen ikke har blitt brukt aktivt på bane, ettersom den skal ha sin originale lakk og finish i behold i forholdsvis uskadet stand.

Utviklet av Porsche

Den kompressormatede bilen, som for øvrig var utviklet av den i ettertid forholdsvis velkjente Ferdinand Porsche, gis ofte æren for at Mercedes fikk befestet sin posisjon som produsent av ikke bare eksklusive, men også svært raske biler. Og slikt bygget virkelig status på slutten av 20-tallet, og helt gjennom depresjonen på 30-tallet.

Les også: Kombinerte turbo og kompressor - men fikk problemer

Man skulle nok ikke så mange år forbi krigen før folk begynte å forstå hvor sjeldne disse bilene var, og at de ville bli samlerobjekter om ikke lenge. Dermed virker det nesten utrolig at bilen har fått stå urørt i den samme garasjen som den "bodde i" som ny, helt siden den ble tatt ut av aktiv tjeneste i trafikken en gang på 50-tallet.

Del med Facebook-vennene dine!

Støvet ned i 60 år

Det gjorde den nemlig, og mens tiden gikk og støvlaget ble tykkere gikk slekters gang også i eierfamilien. Da bilen ble ”gjenoppdaget” for noen få år siden var det den opprinnelige eierens barnebarn som var eier av den, og det er også han som nå har gitt Bonhams i oppdrag å selge klenodiet.

Bonhams har fra før av auksjonsrekorden for en av de tidlige kompressor-Mercedesene, en av de små SSKene ble solgt for rundt 4,2 millioner pund i 2004. Men også denne forventer man å få drøyt halvannen million for. (Foto: Bonhams)

Om han har hatt et avslappet og i høy grad avventende forhold til verdiutviklingen på bilen frem til nå, så betyr det på ingen måte at han ikke er klar over hva bilen er verdt. De som drømmer om å gjøre et slikt kupp basert på en annonse på Craigslist med to dårlige bilder og ”ring for info” forstår at slaget er tapt når det er Bonhams som skal selge.

Forventer 1,5 millioner – pund!

Det velrenommerte auksjonsfirmaet har allerede rekordnoteringen for en kompressormatet Mercedes fra denne epoken, fra da de solgte en av de ekstremt sjeldne SSKene for i underkant av 4,2 millioner britiske pund i 2004.

Det skjedde på deres auksjon under fasjonable ”Goodwood Revival”, og samme evenement blir åsted for salget av også denne bilen den 15. september.

Del med Facebook-vennene dine!

Prisen? Tja, må du spørre har du antagelig ikke råd, er det noe som heter. Det gjelder sannsynligvis også i dette tilfellet – Bonhams forventer at den vil skifte eier for en sum litt på nordsiden av 1,5 millioner pund!

Les også: Amerikanske Excalibur "resirkulerte" designet på 60-tallet