1928 Cadillac: Gangsterkongen Al Capones pansrede fluktbil er til salgs

Men ikke vent deg noe direkte røverkjøp...

En gang en fryktet bil i Chicagos forbryterverden, en av verdens tidligste pansrede biler og restaurert allerede for over 50 år siden   det er en spesiell Cadillac som skal auksjoneres bort i USA den 28. juli. (Foto: Theo Civitello/RM Auctions)
En gang en fryktet bil i Chicagos forbryterverden, en av verdens tidligste pansrede biler og restaurert allerede for over 50 år siden det er en spesiell Cadillac som skal auksjoneres bort i USA den 28. juli. (Foto: Theo Civitello/RM Auctions)

Med kraftige og teknisk meget vellykkede motorer, synkroniserte girkasser samt for sin tid svært gode kjøreegenskaper var Cadillac førstevalget for amerikanere som hadde dårlig tid på slutten av 1920-tallet.

Få hadde så dårlig tid som Al Capone, gangsterkongen som spredde frykt og kuler blant både forbryter-fiender og vanlige folk i Chicago. Dermed var ”The Standard of the World” også et naturlig valg for ham, og den 28. juli kan du kjøpe en av de spesialutstyrte Cadillacene som han kjørte i og beskyttet seg med - på RM Auctions´ store auksjon i Plymouth, Michigan.

Cadillac var kjent for sterke og velfungerende motorer, gode kjøreegenskaper og høy kvalitet på 20-tallet, og den etter hvert klassiske 341-modellen var et naturlig førstevalg for alle som hadde det travelt - og kunne betale for det. (Foto: Theo Civitello/RM Auctions)
Cadillac var kjent for sterke og velfungerende motorer, gode kjøreegenskaper og høy kvalitet på 20-tallet, og den etter hvert klassiske 341-modellen var et naturlig førstevalg for alle som hadde det travelt - og kunne betale for det. (Foto: Theo Civitello/RM Auctions)

Bilen er en 1928-modell Cadillac serie 341-A med Town Sedan-karosseri, altså en femseters bil med standard lengde. Bilen ble restaurert allerede i 1958, og har fremdeles i behold noe av pansringen og spesialdetaljene som Capone fikk bygget inn i den da den var ny.

Ikke akkurat noe røverkjøp

Prisen forventes å komme opp i mellom 300.000 og en halv million dollar, eller mellom 1,8 og 3 millioner kroner.

Se auksjonskatalogen her:

At Cadillac også kostet mye penger var som kjent ikke noe problem for Capone, som slo seg opp stort som spritsmugler under forbudstiden, og skaffet seg stor makt i de kriminelle miljøene i Chicago nærmest ved å drepe all motstand.

En slik mann blir ikke bare populær, og til tross for at myndighetene aldri fikk straffet ham for annet enn skatteunndragelse, var det nok av andre som ville hevne seg på ham.

Les også: – Rødt lys? Da gjelder det å passe på...

Bilen har et Fisher-bygget Town Sedan-karosseri som etter restaureringen i 1958 har fått fjernet panserstålet i karosseriet, men som fremdeles har de tomme-tykke, skuddsikre glassrutene. (Foto: Theo Civitello/RM Auctions)
Bilen har et Fisher-bygget Town Sedan-karosseri som etter restaureringen i 1958 har fått fjernet panserstålet i karosseriet, men som fremdeles har de tomme-tykke, skuddsikre glassrutene. (Foto: Theo Civitello/RM Auctions)

Flere av hans biler – om ikke alle – ble derfor spesialutstyrt for å fungere som et skjold mot omgivelsene. Denne 1928-modellen skal ha vært en av to identiske som ble utstyrt med pansring i karosseriet og hypermoderne, skuddsikkert glass med tykkelse på en drøy tomme.

Panserstål og skyteskår

Sønnen til eieren av verkstedet som fikk i oppdrag å pansre bilene skal ha fortalt at faren hans kjente litt for godt til Capones organisasjon til at han ønsket å ta på seg oppdraget, og svarte at ”vi utfører ikke slikt arbeid” da Capones menn oppsøkte ham. ”Well, you do now” svarte de, og ba om at alt arbeidet måtte gjøres inne i verkstedet slik at ingen fikk se hvordan bilene ble forsterket under skallet.

De to like bilene ble foruten pansringen også utstyrt med bakvinduer som kunne senkes hastig dersom det var nødvendig å skyte mot forfølgende biler, og også sidevinduene forble mulig å rulle ned, til tross for det skuddsikre glassets enorme vekt.

Dette ble løst med kraftige fjærer, og i tillegg kunne de rulles litt ekstra opp for å blottlegge runde ”skyteskår” tilpasset løpet på et maskingevær i underkant.

Del med Facebook-vennene dine!

Et bakvindu som kunne vippes ned dersom man plutselig fikk behov for å skyte bakover var en av modifiseringene på bilen som fremdeles er intakt. (Foto: Theo Civitello/RM Auctions)
Et bakvindu som kunne vippes ned dersom man plutselig fikk behov for å skyte bakover var en av modifiseringene på bilen som fremdeles er intakt. (Foto: Theo Civitello/RM Auctions)

Til slutt ble de lakkert grønne med sorte skjermer, visstnok fordi også Chicago-politiet benyttet Cadillacer i denne fargekombinasjonen.

Beholdt den ut "karrieren"

Capone skal ha oppgradert til den nye og super-eksklusive V16-modellen da den kom på markedet som 1930-modell, men de to skuddsikre 1928-modellene ble i hans eie frem til han ble dømt for skatteunndragelse i 1931 og fengslet året etter.

Les også: Gorbachevs pansrede Mercedes er blitt amerikaner

Da ble bilen som nå skal auksjoneres bort solgt av Capone før myndighetene klarte å konfiskere den. Den ble kjøpt av et omreisende tivoli for å trekke skuelystne, noe som ikke slo helt til. Dermed ble den etter et års tid solgt og eksportert til en fornøyelsespark i Manchester, England, der den ble stående på utstilling frem til slutten av 1950-tallet.

I tillegg til å være lakkert som en politibil hadde Capones skuddsikre Cadillacer også ekte politi-siréne i motorrommet. (Foto: Theo Civitello/RM Auctions)
I tillegg til å være lakkert som en politibil hadde Capones skuddsikre Cadillacer også ekte politi-siréne i motorrommet. (Foto: Theo Civitello/RM Auctions)

I 1958 kom den tilbake til Amerika, nærmere bestemt Canada, der den ble restaurert. Da ble stålpansringen i karosseriet fjernet, men de spesielle glassrutene beholdt. Den ble gjennom 60- og 70-talllet solgt mellom flere forskjellige museer i USA, før den endte i en privat samling i 2006 – en samling som nå skal selges på nevnte auksjon.

Synes du ikke Al Capone-historien er morsom nok i seg selv, kan du kjøpe den og med rette hevde at du har maken til bilen til den amerikanske presidenten:

Roosevelt "arvet" tvilling-bilen

Den andre ”tvilling-bilen” ble nemlig inndratt av amerikanske skattemyndigheter, og fikk en overraskende karriere drøyt ti år senere: Da japanske styrker bombet Pearl Harbour den 7. desember 1942, og president Roosevelt skulle erklære krig dagen etter, innså man at presidenten trengte skyss med høyere grad av sikkerhet.

Også røde utrykningslys var på plass bak grillen på bilen. Når den nå selges er til og med de originale skiltene fra Illinois i 1928 inkludert. (Foto: Theo Civitello/RM Auctions)
Også røde utrykningslys var på plass bak grillen på bilen. Når den nå selges er til og med de originale skiltene fra Illinois i 1928 inkludert. (Foto: Theo Civitello/RM Auctions)

Offentlige regler gjorde at man ikke hadde lov til å kjøpe inn biler som kostet mer enn 750 dollar, og i tillegg hadde man ikke tid til å vente på å få spesialbygget en bil. Ved å gå gjennom lister over ting man hadde på lager kom man over den gamle pansrede Cadillacen til Al Capone, som ble rullet ut av lageret og gitt en meget hastig oppshining før den ble brukt som skyss for presidenten.

Slik tjenestegjorde den for øvrig helt frem til Ford-konsernet fikk bygget en skuddsikker 1939 Lincoln V12 ”convertible limousine”. En bil som selvsagt ble mye dyrere enn 750 dollar, men som man i stedet fikset det slik at Det hvite hus leide for 500 dollar årlig i stedet for å kjøpe.

Del med Facebook-vennene dine!

Presidenten hadde jo – til forskjell fra Al Capone – et regelverk å forholde seg til...

Les også: Farlige fiender og dårlig tid - her er SUVen for deg: