1000 Volvo-ansatte må gå

Bilprodusenten tar drastiske grep for å møte krisen.

Drastiske tiltak må til for at Volvo skal komme på rett kjøl. I løpet av 2013 vil 1000 ansatte miste jobben. (Foto: Scanpix)
Drastiske tiltak må til for at Volvo skal komme på rett kjøl. I løpet av 2013 vil 1000 ansatte miste jobben. (Foto: Scanpix)

Volvo Personvagnar merker Europa-krisen svært godt og er allerede i gang med store sparetiltak. I høst måtte toppsjefen Stefan Jacoby (bildet) gå på dagen og fabrikken i Torslanda ble helt stengt i en uke, da styret krevde endringer.

Stefan-Jacoby-Volvo (Foto: Scanpix)
Stefan-Jacoby-Volvo (Foto: Scanpix)

Og endringer blir det. Innen utgangen av 2013 vil 1000 ansatte miste jobben, melder den svenske bilprodusenten.

Nyheten kommer like i kjølvannet av at Volvo presenterte en av historiens største modelloppgraderinger.

Les mer om oppgraderingene her

1,5 milliarder

Volvo Personvagnars mål er å spare 1,5 milliarder svenske kroner og dermed må det ytterligere innskrenkninger til, melder NTB.

Det er først og fremst konsulenter og tjenestemenn som må gå, opplyser den ferske Volvo-toppsjefen, Håkan Samuelsson.

– Man må tilpasse seg virkeligheten. Det har vi gjort på verkstedsiden, presiserer han.

LES OGSÅ: Dette merket taper mest i Europa

Satses i Kina

Samuelsson har dermed startet sin snuoperasjon, som styret har etterlyst.

En suksessfaktor for at det skal gå veien, er økt gjennomslag på det kinesiske markedet. Dette var noe av det den forrige toppsjefen fikk kritikk for å ikke klare.

Noe av snuoperasjonen til Volvo dreier seg om å bygge opp et nytt billigmerke

Faller mellom to stoler

Men problemet ligger ikke bare i Kina.

En del av utfordringen er at merket i flere markeder blitt oppfattet som litt "utydelig": Ikke sterk nok posisjon til å kunne prise seg likt med og ta opp kampen mot tysk premium. Og ikke rimelig nok til å kunne konkurrere med merker som Volkswagen og Toyota.

LES OGSÅ: Volvo stenger fabrikk i en uke

Vil ikke ende opp som Saab

At det nå lanseres en omfattende spareplan, og parallelt presenteres en svært omfattende oppgradering av modellutvalget, tyder på at Volvo ikke har tenkt å gi opp uten kamp.

De har sett hvordan det gikk med svenske Saab – og det er ikke så rent lite prestisje i å opprettholde svenskenes stolthet gjennom den pågående finanskrisen som preger Europa.

Volvos Cross Country-modeller har falt i smak hos det norske folk - V40-varianten blir nok ikke noe unntak.  (Foto: Benny Christensen)
Volvos Cross Country-modeller har falt i smak hos det norske folk - V40-varianten blir nok ikke noe unntak. (Foto: Benny Christensen)

Skal selge 800.000 biler i året

Her i Norge går for tiden salget svært så bra, med V40 og V40 Cross Country som de to store lokomotivene.

Den langsiktige målsettingen har vært å øke salget til 800.000 biler innen 2020.

Det er en voldsom økning og et ambisiøst mål, med tanke på at det ble solgt totalt 479.000 biler i 2011, og at tallet for 2012 er enda lavere ...

LES OGSÅ: Finanskrisen: Nybiler selges til bruktbilpriser