1000 Volvo-ansatte må gå
Bilprodusenten tar drastiske grep for å møte krisen.
Volvo Personvagnar merker Europa-krisen svært godt og er allerede i gang med store sparetiltak. I høst måtte toppsjefen Stefan Jacoby (bildet) gå på dagen og fabrikken i Torslanda ble helt stengt i en uke, da styret krevde endringer.
Og endringer blir det. Innen utgangen av 2013 vil 1000 ansatte miste jobben, melder den svenske bilprodusenten.
Nyheten kommer like i kjølvannet av at Volvo presenterte en av historiens største modelloppgraderinger.
Les mer om oppgraderingene her
1,5 milliarder
Volvo Personvagnars mål er å spare 1,5 milliarder svenske kroner og dermed må det ytterligere innskrenkninger til, melder NTB.
Det er først og fremst konsulenter og tjenestemenn som må gå, opplyser den ferske Volvo-toppsjefen, Håkan Samuelsson.
– Man må tilpasse seg virkeligheten. Det har vi gjort på verkstedsiden, presiserer han.
LES OGSÅ: Dette merket taper mest i Europa
Satses i Kina
Samuelsson har dermed startet sin snuoperasjon, som styret har etterlyst.
En suksessfaktor for at det skal gå veien, er økt gjennomslag på det kinesiske markedet. Dette var noe av det den forrige toppsjefen fikk kritikk for å ikke klare.
Noe av snuoperasjonen til Volvo dreier seg om å bygge opp et nytt billigmerke
Faller mellom to stoler
Men problemet ligger ikke bare i Kina.
En del av utfordringen er at merket i flere markeder blitt oppfattet som litt "utydelig": Ikke sterk nok posisjon til å kunne prise seg likt med og ta opp kampen mot tysk premium. Og ikke rimelig nok til å kunne konkurrere med merker som Volkswagen og Toyota.
LES OGSÅ: Volvo stenger fabrikk i en uke
Vil ikke ende opp som Saab
At det nå lanseres en omfattende spareplan, og parallelt presenteres en svært omfattende oppgradering av modellutvalget, tyder på at Volvo ikke har tenkt å gi opp uten kamp.
De har sett hvordan det gikk med svenske Saab – og det er ikke så rent lite prestisje i å opprettholde svenskenes stolthet gjennom den pågående finanskrisen som preger Europa.
Skal selge 800.000 biler i året
Her i Norge går for tiden salget svært så bra, med V40 og V40 Cross Country som de to store lokomotivene.
Den langsiktige målsettingen har vært å øke salget til 800.000 biler innen 2020.
Det er en voldsom økning og et ambisiøst mål, med tanke på at det ble solgt totalt 479.000 biler i 2011, og at tallet for 2012 er enda lavere ...