annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Tidligere denne uka skrev vi om det nye regelverket som Toll og avgiftsdirektoratet jobber med. Målsetningen er klar: De som trimmer bil og unnlater å betale avgifter skal tas.

- Vi vil at det skal bli enklere og mer oversiktlig regelverk for dem som ønsker å gjøre trimming på lovlig vis. Samtidig er målet å utarbeide et regelverk som gjør det mindre attraktivt å gjennomføre ulovlig trimming. Nå vil vi den ulovlige trommingen til livs, fortalte Laila Bolstad som er underdirektør i direktoratets motorvognavgiftseksjon.

Her kan du lese hele saken: - Vi vil den ulovlige trimmingen til livs

Vepsebol

Dette har skapt sterke reaksjoner og mye debatt her på broom.no. Ikke helt overraskende - for dette er et tema som engasjerer mange. Under kan du lese alle kommentarene.

- Hele problematikken rundt trimming av bil er et lite vepsebol. Jeg skjønner behovet for å rydde opp. Men myndighetene har sannelig ikke noen enkel jobb foran seg, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som skrev denne saken.

Sært avgiftssystem

- Jeg er absolutt ikke noen ekspert på området, men i dag har man et regelverk som er nesten umulig å håndheve. Samtidig har det vært tradisjon for å gå ut og true med svært alvorlige sanksjoner. Derfor har det blitt mange steile fronter her.

- Et viktig poeng for meg er at dette åpenbart strider mot veldig manges oppfatning av hva som er riktig og galt. I Norge har vi et veldig sært avgiftssystem for biler som nesten ingen andre land i verden har maken til. Det gir veldig mange rare konsekvenser - som at mange bilmotorer for eksempel blir "trimmet ned" kun for å passe det norske avgiftsnivået. Så må man betale ekstra for å gjøre motoren "original" igjen, sier Benny.

Vanskelig å forstå

- Hva tror du blir utgangen på dette?

- Det tør jeg nesten ikke spå noe om. Men jeg håper vi får et system som er oversiktlig og forståelig. Og så håper jeg at byråkratene forstår at Norge er en del av verden og at det kanskje ikke er så smart å lage særregler som er veldig vanskelige å praktisere, sier Benny og legger til:

- Personlig synes jeg det er veldig vanskelig å forså at det skal betales avgift hvis man øker hk-antallet på bilen med 10-15 prosent og i samme slengen både optimaliserer måten motoren jobber på - og får ned utslipp og forbruk. Det er jo dette det i veldig mange tilfeller er snakk om.

LES OGSÅ: Dette må du vite om chiptuning

- Vi trenger mindre avgifter i Norge, ikke mer. Sitatet i tittelen er hentet fra et av innleggene som er kommet inn så langt. Under kan du lese dem i kronologisk orden:

Mads

Dama e jo skada!

1. Mesteparten av trimmingen er vell i form av Chip tuning, dvs +/- 40 Hk for en normal familiebil. Hva har denne effekten med trafikksikkerhet å gjøre?

2. Gitt at effekten på bilen er lavere enn oppgitt, får man da refundert de avgifter man har betalt for hestekreftene? og eventuellt avviket på oppgitt CO2?

3. Jeg nekter å tro at det er andre formål med tydeliggjørelse av loven at staten skal "håve" inn mer penger!

Hvem gidder å betale avgift for Chiptuning når bilen har en oppgitt effekt på 140 hk, mens effekten på dekkene er egentlig 115-120 hk, så den chiptunes tilbake til ca 140??

Men skjønner imidletid at blodtrimma 240/supra er ønskelig å tas.

Terje1

"Målsetningen er soleklar. De som trimmer bil og unnlater å betale avgifter skal tas. Så målet er å få flere avgiftskroner inn i statskassa?" Sier seg selv, penger, penger....

Prøver å bortforklare seg om trafikksikkerhet etterpå :)))

Blir dette tilfelle så bør det være tilgang til testing av biler man har kjøpt og er i tvil om antall hk. Vederlagsfritt selvfølgelig, for det er jo for å fremme trafikksikkerheten, jaaada... Noen som tror på dette :)) ???

Roy

Min mening er at det er helt feil å ta de som justerer litte grann på motoren for å få litt mer hestekrefter, men som Mads sier de som har en blod trimma Volvo skal heller taes, og fra fabrikken oppgir de for eks. 150 hestekrefter, men egentlig har man bare ca 115, siden dynamoen, vannpumpa, oljepumpa og diverse får kraften fra motoren

bjarne

Skal bli veldig intressant og se det lovforslaget. Etter det som har kommet frem hittil så virker det ikke som de helt har forstått noen ting. Hvordan avigtsbelegger man en tuningbox kjøpt på ebay og montert hjemme på gårdsplassen?

Lars

Morsomt å høre at om en betaler avgifter, sånn at statskassen øker, da bryr de seg ikke om hvor trimmet bilen er. Dette viser bare hvor sykt dette landet er!

Michael

"Penger er ikke alt" sa en mann en gang!

Men jeg lurer på hvordan vi skulle klart oss UTEN penger i dette landet?

Da ser jeg vekk ifra innvandrerne som får hauger og lass av penger som vi må betale for...!

SYKT SYKT LAND!!!

camry-racing

idiotisk gal, og rar drittkjerring...

Ford Fan

Det er noe feil med dette landet.

Pelle

Her må noen prøve å tenek seg om i Finansdepartementet. Med de metoder som finnes for effektopitmering i dag, der du kan ha med deg ulike "motorprogrameringer" i lomma og endre og resette motoren på et par minutter, er avgift basert på effekt en tapt kamp for myndighetene. Her må det gjøres enkelt - og det kan gjerne gjøres provenynøytralt - ; legg en fast avgift på toppen bilens nypris. Dette vil også være mye mer målrette i forhold til hensikten som er å skattlegge de som ha mulighet til å bruke mye penger på bil - dette vil være gunstig for barnefamileier som vil ha stor bil, men som i utgangspunktet ikke koster mye, men blir dyr i Norge pga av vektavgift.

Volvomannen

Terje1:

Eg trur ikkje på da. Eg e heilt enig med deg. "Målsetningen er soleklar: vi vil ha penger!"

sverre

hmmm!?!?! skjønner ingen ting jeg! hvor er logiken? økt hk har lite med trafikk sikkerhet å gjøre så lenge bilen er godkjent med mengden hk som eks stortsett alle gammle volvoer er så og si gode nok med opptil 200 hk.

å betale skatt for hk er bare sykt, gjør det om til at vi betaler skatt for KUN co2 utslipp og ikke HK så er jeg med. som vi bil intreserte vet så har ikke HK og co2 noe med hverandre å gjøre i denne sammenhengen.

HUSK DER, var en gang vi tilogmed betale luksus avgift for å ha sikkerhet som stålbjelker og airbag. det sier jo litt og dem som vil voldta lommebøkene våres!! -_-

bjarne

Det er jo ingen som helst tvil om hva hensikten er. Mere penger i statskassa. Trafikksikkerheten i dette landet sorterer under finansdepartementet. Vi har verdens laveste fartsgrenser, verdens høyeste bøter for å overskride dem, verdens høyeste vgifter på nye sikre biler, verdens høyeste avgift på omregistering av gamle biler, og nå skal vi ha verdens høyeste avgifter på trimming også. Men vi har også verdens dårligste veier, verdens eldste bilpark, og verdens strengeste regelverk når det gjelder ombygging av bil.

Logikk hører ikke sammen med avgiftspolitikk.

(Er lar over at alt ikke er høyest og verst, men det er ikke langt unna)

Store gubben

Eg e no heilt einige me dåke. Ditta e so gale also, desse styringsmaktene burde skamme seg!!

øøh

Amen, bjarne! Du traff spikern på hodet. Dette landet her er besatt på å tråkke bilinteresserte ned og gjennom gjørma.

Vi burde flyttet til Sverige hele gjengen. Svenskene har litt mer logikk og fornuft mellom ørene enn det de ubruklige pappskallene på Stortinget har

Jørgen

Sinnsykt at staten skal avgiftsbelegge alt, men er positiv til at de skal gjøre det enklere å trimme lovlig da det ikke er hestekreftavgift på biler gamlere enn 10 år! Og forresten Mads som har det første innlegget her, hva gjør en trimmet Volvo 240 og Toyota Supra så mye farligere enn hvilken som helst annen bil ?

JS.

Her gjelder det å skvise hver eneste øre ut av folket, og alle middler er tillatt. Den største forbrytelsen man kan gjøre i Norge i dag er ikke mord eller voldtekt, det er nemlig skatte og avgiftsunndragelse.

Mads

@ Jørgen

Les innlegget mitt da,,,

Jeg anser en blodtrimma 240 med 300 hk som mer trafikk farlig enn en A4 140 TDI som chippes til 170 hk.

Poenget mitt var å få fram at litt ussel chiptrimming ikke er trafikkfarlig. Men jeg mener at en Volvo 240 med 300 hk, som kanskje i tillegg har avkappa fjære, som vesentlig mer trafikkfarlig enn Audi A4.

Alternativt en Supra som trimmes fra 300 til 600 hk...

=> 240 og Supra trimmes gjerne til mer enn hva bilen er laget for å tåle (les, bremser, understell, karosseriets bærekraft....)

Volvomannen

Enig med Mads. Bilane må jo ikkje kunna gå raskare enn dei er laga for, men da e vel ikkje farlig å klara å halda følge med resten av trafikken i bratt bakkar når du har tilhengar. Og sammekor kraftig bil du har so KAN du jo kjøra fint, da e sjåføren sitt ansvar å kjøra i ein forsvarleg fart, ikkje bilen sin.

"Avgiftene er jo den ene delen av saken, trafikksikkerheten er noe annet.. "

Ja vel, so da e tryggare å kjøra trimma bil etter at du har betalt avgiftene enn før? Hahaha! Og detta ska me tru på?

JS:

Da ser sånn ut når du ser på straffene folk får for forskjellige forbrytelsa, so du har nok dessverre rett.

Mongen bila bruka mindre drivstoff og sleppe ut mindre drit når dei er chippa. Det med miljøet er berre nåke dei seier for å ha ein grunn til å ta frå oss alle pengane.

Eg syns da va bra skreve av Bjarne og øøh. For å få ein konklusjon på denne diskusjonen som egentlig ikkje er ein diskusjon fordi alle er enige, kan dåke lesa Store gubben sitt innlegg ein gong te. Avgifts"systemet" i Norge e heilt bak mål, eg forstår ikkje at Norge blir kalt demokratisk.

Dessa kommentarane skulle regjeringa og alle dei andre tullingane lest. hehe.

tralala

Volvomannen:

Dette var ikkje lett å forstå..

Onkel Blå.

Desse avgifts oppfinnerne bør settes i jobb slik at de får andre ting å tenke på.

Vi trenger mindre avgifter i Norge og ikke mer avgifter.

Kurt

hahaha, avgifter, avgifter, avgifter! Verdens dyreste land å bo i? bør hvertfall bruke de pengene fra motoravgifter til annet en helsetull... *veier*

Volvomannen

Tralala:

Nett sånn e da med avgiftssysteme vårt og. Men eg har noknåken poeng viss du lese ein gong te.

vabis

Staten i ett nøtteskall. Hadde avgiftene bare vert regulert etter utslipp. viser seg på tilnærmet alle biler, att utslippet går ned med effekt økning. bilene som leveres i dag har samme motor, med samme innmat, men ulik effekt uttak originalt. bremser er identisk.

hi-jettern

kurt: ja, statn bruka ikkje pængan te veia og sånne ting, men te kaffe te statsfolka....

Hoho

Hmmm. Kanskje de heller sku legg t en "trimavgift" i bensin og diesel prisen.

Da slipp dem jo å hold på sånn, og alle kan bidra litt :p

Nei, ned med stortinget!!!!

Autobjarne

Biltrimming fremstilles nærmest som et samfunnsproblem av Vegdirektoratet, og som alvorlig kriminalitet av Toll og avgiftsdirektoratet. Det sier mye om agendaen til våre veimyndigheter. Det er så alt for åpenbart at dette ikke gjøres med økt trafikksikkerhet for øye, men for Statskassens skyld. Og kun det.

Har du ennå ikke sagt din mening? Da kan du gjøre det i kommentarfeltet under: