– Vi kommer til å få et klasseskille på bruktbil

Og ett årstall er avgjørende for det.

Det er rekordmange bruktbiler til salgs i Norge. Prisene pressses hardt   og biler som ikke har fem års nybilgaranti ligger an til å falle relativt sett mer enn bilene som er solgt med dette.. Illustrasjonsfoto. (Foto: Broom.no)
Det er rekordmange bruktbiler til salgs i Norge. Prisene pressses hardt og biler som ikke har fem års nybilgaranti ligger an til å falle relativt sett mer enn bilene som er solgt med dette.. Illustrasjonsfoto. (Foto: Broom.no)

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Vi er på leting etter en nyere brukt bil og har etter tips fra mer bilkyndige folk begynt å se spesielt etter biler som har fem års nybilgaranti og dermed mange måneder og år igjen av dette. Så vidt jeg har skjønt gjelder det mest biler fra 2011 og utover.

Er litt overrasket over at det ikke er større forskjell i prisen mellom 2011-modeller og biler fra for eksempel 2010.

Er det ikke naturlig at man skal betale mer for en bil med lang garanti. Slik tenker i alle fall jeg, i forhold til garantien man da får og så videre. Hvor viktig vil du anslå at dette er og hvor mye mer er det verdt å betale? Håper på svar!

Hilsen Magnus.

Benny svarer:

Hei Magnus.

Dette temaet diskuterer vi stadig vekk i Broom-redaksjonen og du er inne på noe veldig riktig her.

Min teori er at vi kommer til å få et klasseskille i bruktmarkedet etter hvert.

Det vil si: Vi har allerede begynt å se starten på det – men jeg er overbevist om at det kommer til å bli mye tydeligere i årene framover.

2011 var helt riktig det året bilimportørene innførte fem års nybilgaranti, den ene etter den andre.

Bruktbiler fra dette året og nyere vil altså ha fem års garanti.

Det betyr at du kan kjøpe en tre år gammel bruktbil, og den vil fortsatt ha to års garanti "igjen".

LES OGSÅ: Nybiler selges til bruktbilpriser

Prisene vil falle

Det er klart dette er både attraktivt og viktig. Du får et tryggere og mye mer forutsigbart bilhold.

Tilsvarende vil en 2010-modell eller eldre være mindre attraktiv i forhold og det skal naturligvis gjenspeile seg i prisene.

Det er vanskelig å sette noen bestemt pris på hva dette er verdt. På mange måter er det jo snakk om en forsikring og veldig mange er nok villig til å betale litt ekstra for å forsikre seg mot utgifter som kan bli betydelige. Dessuten slipper man unna kjedelige diskusjoner og potensielt krangling og strid. En nybilgaranti er en nybilgaranti – ferdig med det.

Jeg er derfor overbevist om at vi etter hvert kommer til å få se et klart skille i bruktprisene mellom 2010- og 2011-modeller.

Jeg tror også at bruktbilprisene generelt kommer til å falle en god del i årene som kommer.

Men mest altså for bilene som er fra årene før fem års nybilgaranti ble innført.

LES OGSÅ: Bruktbilprisene på dieselbiler vil falle



Stort arkiv



Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Nå kan du gjøre ekstra gode bilkjøp


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: