– Vi kan få et prisras på elbil

Foreløpig er det fryd og gammen både å kjøpe og eie – det vil neppe vare.

Rekkevidde er noe svært mange elbileiere er opptatt av. Den varierer blant annet mye mellom årstidene   og det plikter også selger å opplyse om.
Rekkevidde er noe svært mange elbileiere er opptatt av. Den varierer blant annet mye mellom årstidene og det plikter også selger å opplyse om.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Jeg har et spørsmål som dreier seg om kjøp av elbil. Vi bygger hus og flytter ut fire mil fra Oslo til høsten neste år. Kona jobber i det nye nærmiljøet, mens jeg skal pendle. Derfor har jeg begynt å tenke på en elbil som bil nummer to, enten en Nissan Leaf eller en av de andre nye som kommer nå. Tesla blir for dyrt.

Det viktigste for min del vil være muligheten til å bruke kollektivfeltet og dermed unngå køer. Naturligvis vil det også være attraktivt at kostnadene er lave, både på strøm i forhold til bensin/diesel – men også det at man slipper unna å betale bompenger.

Når har jeg satt meg litt inn i reglene og jeg skjønner at alle de fordelene elbilene har i dag, bare er garantert til 2017, etter det vet man ikke hva som vil skje. Da kjenner jeg at jeg blir mer skeptisk til å investere i en elbil. Hvis mye av dette blir borte, blir de vel også langt mindre attraktive – og dermed får et kjempestort verditap? Det hadde vært interessant å få høre hva dere mener om dette. Hilsen Ole Christian.

Benny svarer:

Hei Ole Christian! Dette er et veldig godt spørsmål og også en debatt vi har ganske ofte på Broom-kontoret. Akkurat nå er det jo rene julaften å kjøpe og bruke elbil i Norge, slik kommer det nok ikke til å være til evig tid.

Det er riktig at klimaforliket "freder" elbilene fram til 2017, eller når vi kommer opp i en bestand på 50.000 biler. Dette er gjort blant annet for å gi noen forutsigbare rammer rundt dette.

Det store spørsmålet er naturligvis hva politikerne bestemmer seg for da. Det er nok grunn til å vente en innstramming på flere områder. I dag betaler du verken moms eller avgift når du kjøper en elbil. Det har jeg ingen tro på at vil fortsette.

Min teori er at det vil innføres en gradvis skjerping på avgiftsfronten. Det vil nok fortsatt være gunstig å kjøpe elbil kontra en bil som forbrenner fossilt drivstoff, men ikke så gunstig som i dag.

Kollektivfelt til lån

Det som imidlertid er avgjørende for mange elbilkjøpere – og også for deg – er muligheten til å slippe å stå veldig lenge i kø hver dag. Her er kollektivfeltene nøkkelen. Jeg har selv stått og stampet mange timer i kø inn/ut av Oslo, mens elbilene suser forbi ute til høyre i kollektivfeltet.

Det er naturligvis et stort gode, men det er nok også et høyst usikkert gode på sikt.

Det har allerede begynt å komme en rekke kritiske kommentarer fra de andre som bruker kollektivfeltene, særlig busselskaper. De opplever at antallet elbiler nå begynner å bli så stort, at det sinker deres kjøring.

Kan bli prisras

Vi skal nok heller ikke se bort fra effekten noen tusen eksemplarer av super-elbilen Tesla Model S kommer til å ha på dette. Det var jo ikke akkurat en slik bil politikerne hadde i tankene da de innførte særordningene for elbiler. Her vil vi nok også se en betydelig misunnelses-faktor, når mange får en lekker og eksklusiv nybil til det som i realiteten er nesten halv pris.

Men til dette med verditap: Ja, jeg tror absolutt vi kan få et prisras på elbil, hvis godene og fordelene strammes kjapt inn etter 2017.

Da tror jeg særlig det vil ramme de "vanlige" elbilene, kanskje ikke i like stor grad Tesla.

Hvis du ikke lenger kommer unna køene og de økonomiske fordelene også blir langt mindre – da er det nok ikke så mange som ser nytten og behovet for å ha en elbil i tillegg til "vanlig" bil lenger. Og da vil mange av dem komme ut på markedet.

Kan gjøre god bruktkjøp nå

Vi ser allerede i dag at bilen som virkelig startet dette partyet i Norge – Mitsubishi i-MiEV– har hatt et kraftig verditap. Den og søstermodellene fra Citroën og Peugeot havnet fort i bakleksa da Nissan Leaf kom. Og her kan du virkelig gjøre gode bruktkjøp nå.

Hvis du vil minimere risikoen og i tillegg tenker litt worst case, tror jeg ikke det er dumt å kjøpe en av dem nå, kontra å kjøpe en helt ny og dyrere modell fra andre merker. Da sitter du i alle fall ikke på en kostbar bil med potensielt stort verditap, hvis dette markedet skulle forandre seg brått.

Som du skjønner: Det er sannelig ikke enkelt å spå hundre prosent hva som vil skje her, men det er smart å være forberedt på at virkeligheten kan komme til å forandre seg ganske mye på dette området når vi passerer 2017.

LES OGSÅ: Disse bileierne gruer seg mest til å ha bilen på verksted


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

LES OGSÅ: Mest populære merke på nybil–og på bruktbil

Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: