annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Tidligere denne uka svarte Brooms bilekspert Benny Christensen på et spørsmål rundt timeprisene på norske bilverksteder

- Det viser seg at verkstedene her i Oslo beregner seg en timepris på over 1500 kroner! Hvordan kan det være mulig? Er de universitetsutdannet i ti år de som skrur på bilene?

Benny trakk fram noen grunner til at det er sånn og deretter startet debatten i kommentarfeltet. Ikke vanskelig å skjønne at dette er et tema som engasjererer mange!

Dette har blitt en interessant og engasjerende debatt - med mange bidragsytere som vet hva de snakker om.

LES SAKEN HER: Hvordan kan bilverkstedet ta over 1500 kroner i timen?

Her kan du lese kommentarene som har kommet til nå:

Glenn:

Men allikevel så syter folk ræva av seg når en håndverker koster 600kr timen? Det er en av de yrkesfagene som trengs mest kurs, firmabiler som kjører rundt i hele fylket, mye verktøy og utstyr til alle forskjellige jobber, lønn til kontordama og sjefen på kontoret. Hva er forskjellen? Uansett hvor avansert jobben er, så må den gjøres og det til samme timespris.

Runar:

At det er dyrt å drive verksted er det ikke tvil om men 1500.- er BLODPRIS. De fleste virksomheter har utgifter til HMS, vasking, bedriftshelsetjeneste og har også skyhøye investeringskostnader. De tar ikke 1500.- timen for det. I tillegg faktureres det som regel ut tilsvarende minst to årsverk per mekaniker fordi arbeidet nesten aldri tar så lang tid som oppgitt i timetabellene for fastpriser. Er jo merkelig at mange uavhengige verksteder klarer seg med 700-800.- i timen mens merkeverksteder skal ha det dobbelte.

Gullfisken:

Glenn: Du glemmer at både kjøring, fakturering og verktøy havner på regningen i tillegg til timeprisen. Men er enig i med resten av innlegget ditt

Onkel Blå:

Nei, de har kun lavere yrkesskole, og et verktøy skap som kan kjøpes til er par tusen på Biltema.

Mitt motto er, ha en nyere god bil som gir lite trøbbel, og gjør de reparasjoner og vedlikehold selv

Petter:

Finnes også lokale verksted, med dyktige mekanikere, som bare tar 350/timen..

Disse klarer jo jobbene de også, til tross for at de har mye rimeligere universalutstyr til feilsøking etc..

Er spesielt 2 lokale merkeverksteder her i byen som har blodpris.

Det er VW/Audi og Mercedes. Med hendholdsvis 1350,- og 1100,- kr/timen..

Kjell

Kjøper du "dyr" bil, er utgiftene som regel deretter.

Samme hvor gammel bilen er.

anonym:

Hør på priser i sverige (torsby), fort halv pris. Lykke til.

Mercedes:

Ta en tur til tannlegen, så tenker jeg pipen for en annen lyd. Der må en betale cash 1000 kr for 15 min. rett som det er. Men nordmenn flest lever forsatt i steinalderen hva angår biler og teknologi. Men det er like gjerne å venne seg til det en gang for alle. Idag kan man forsatt skru selv på utdaterte 80 og 90 talls biler. Men snart er den generasjonen biler død. Om noen år må alt på verksted, og de uavhengige amatørverkstedene har en mørk fremtid. Bilfabrikkene kommer til å kjøre knallhard linje ovenfor impotører og forhandlere. Så slutt og syt. Bil koster penger og en verkstedregning er lommepenger i forhold til det staten gribber av seg av verdier i en bil. verditap og avgifter er det som virkerlig koster penger på en bil, mens en service som koster 10000 kr er bare en nødvendighet for at bilen skal fungere. Et lite drypp. Kjøper du en ny Mercedes idag, MÅ du bruke original spylervæske, eller kommer det opp feilkode i bilen som ikke kan fjernes.

Audi:

Gjør det utenlands !

Slik er det med alt i Norge, og jeg tror det er mye pga høye lønninger. Alle skal jo tjene like godt.

Her i Tyskland betaler jeg ca 400,- for en time på Audi merkeverksted. Men så har kanskje ikke bilmekanikeren råd til eget hus og en dyr bil heller..

Selv kassadamer har råd egen leilighet i Norge - og det er jo slik vi vil ha det.

Audi A4:

Jeg hadde min Audi A4 på service i Danmark - på merkeverksted. For hovedservice 120.000km med bl.a skifte av vannpumpe og registerreim var prisen i Danmark NOK 12.000,-. Tilbudet fra Møller var kr. 21.500 for akkurat de samme delene. Anbefaler alle å benytte seg av mulighetene i ett fritt marked, ikke aksepter prisene fra merkeverksted iNorge - velg dem som er billigst. Lykke til :-)

Pettern:

Jeg har akkurat kjøpt bruktimporter Mondeo fra Sverige og fant kvitteringen fra siste hovedservice i handskerommet. 3800 kroner inkludert nye viserblader foran og på bakluka. Svenske kroner altså. Gadd vite hva det koster i Norge?

Nysgjerrigper:

Benny, hvem er du sponset av?

Jørgen H

Hei Benny Jeg skjønner at det koster å drive et bilverksted, men de kostnader du nevner i forbindelse med HMS, kursing/ kompetanseheving, dataprogrammer, bedriftshelsetjeneste, dyrt utstyr etc er utgifter de aller flest som driver en bedrift i dag har. la oss ta en entrprenørbedrift , med ingeniører og operatører med dyre anleggsmaskiner og nesten 1 firmabil pr/ ansatt, vil tro denne bedriften har høyere utgifter i utstyr enn et bilverkstad har.

For 2 dager siden MB

MB i Sverige tar 800,- sek pr time. Jeg har hatt min bil der mange ganger og sammenlignet priser på forhånd. Den store forskjellen er at de f.eks regner 4 timer på en jobb de i Norge regner 7-8 timer. I Sverige er det billigere å bytte bremseklosser på hele bilen enn det det er å kun bytte foran eller bak i Norge. Og delene kommer fra Tyskland så de burde ikke kostet mer. Og at de tar 300,- mer pr time i Norge utgjør ikke så mye som det at de beregner mye lengre tid for samme jobb. Bor du i Nærheten av Sverige er det dumt å bruke merkeverksted i Norge. Ta en harry tur og kjøp litt mat og drikke samtidig så har du tjent inn igjen reiseutgiftene. OBS: selvsagt skal man betale moms i Norge for jobben som er utført i Sverige..:-)

Runar

Hva er det billigste noen har betalt på et bilverksted? Jeg tviler på at det er mulig å finne noen som tar under 750 kroner/timen uansett hvor smått de driver

Tellef:

Nå skal vi heller ikke glemme at verkstedbransjen er en av de som sliter aller mest med rot og svinn og elendige medarbeidere. Kamerat av meg er verksmester hos forhandler og endel av historiene han forteller er nesten ikke til og tro. Gode mekanikere som gjør jobben skikkelig og stiller opp er mangelvare. Og da blir det dyrt

Poel:

BOS presterte å fakturere kr. 400,- for demontering/montering av hjul (totalt kr, 800,-) for bytte av bremseklosser på en MB Vito ? Kan noen forklare meg hvordan man bytter bremseklosser uten å ta av hjulene ? Fikk lite gehør på min klage da BOS hevdet dette var i henhold til innstruks fra MB i Tyskland. Shop rundt og hent inn priser. Fikk tilbud på 100' km. service fra BOS på kr. 14.000,-. Annet autorisert MB verksted, kr. 8.000,-. Gjett hvem som fikk jobben !!

Runar:

Hei Mercedes: Du kan vel for alvor ikke sammenlgne en bilmekaniker og en tannlege??? En bilmekaniker har 1-2 år på skole etter grunnskolen + et par år læretid (med betalt) mens en tannlege har 5 års universitetsutdanning. Det vil si at de har minst 8 års skole etter grunnskolen og tilsvarende studielån. Det er også minst like stort krav til videre kursing og skolering for en tannlege som for en bilmekaniker.

Onkel Blå:

Noen her skriver at service på bilen til Kr. 10.000,- er en nødvendighet. Det er ikke sant.

Den som gidder kan skifte olje og filter selv. Etterfylling / skift av vesker, skifte vindusviskere og bremseklosser mm kan en også gjøre selv. De som ikke gidder å gjøre slikt selv, må gjerne betale andre Kr. 10.000,- for det....

Mercedes:

Glem å gjøre noe som helst på bilene i fremtiden. Ikke en gang oljefilter kan skiftes. Da bortfaller all garanti.

Mercedes:

Bilfabrikantene beskytter sine interesser. Alt blir vanskeligere med f.eks pirat deler. Daimler fabrikken har begynt å stramme kraftig inn på parallell import av originale mercedes deler. Alt originalt skal kanaliseres gjennom egne kanaler. At ting koster hos merkeverkstedene er ikke noe værre enn andre steder. Norge er et høykostland, og det blir bare absurd og useriøst å sammenligne verkstedpriser med Sverige eller Tyskland. Det er bare å se på bilprisene. I Tyskalnd snakker man om halv pris på nybiler hos enkelte biltyper. Og dette er det kun den norske stat som sørger for. I Norge skal folk ha mer lønn, men vil ikke betale. Nå man forlanger 2-3 ganger lønnen i Norge enn f.eks Sverige, sier det seg selv at ting koster.

Roy-Inge:

Er nok enig med Benny her, utstyr koster, og som han skriver det er ikke bare mekanikerne som skal betale sin egen lønn, kan nevne at anleggmaskinmekanikere tar fra 750++

Mekken:

Jeg forstår ikke helt tankegangen til flere her. Kjøpe seg bil til en halv mill og kjipe seg til med å bytte olje og filter selv. Og i tillegg kalle dette for service.

Det er utrolig mye som må gjøres på en service og oljebytte er bare en brøkdel av dette. Bare justeringer, kalibreringer, utlesing/sletting av feilkoder og oppdateringer av programvare er blitt en vesentlig del av servicene etterhvert. Og dette skal mekanikerene kunne 100% og med riktig verktøy. Dette koster penger. Så slutt å syt og reis til utlandet hvis dere ikke vil støtte norsk næringsliv.

Audiot:

Timelønna til en fagutdannet fersk bilmekaniker starter på drøye 150,- i osloområdet. Bonus kommer i tillegg. Så alt fra 300.000 til 900.000 tjener en som blir møkkete på fingra. Ikke mange av supergutta, men de finnes - og de må jobbe på verksteder som har nok arbeid å mate dem med.

Å drive et bilverksted koster! Særlig et merkeverksted der fabrikken stiller krav til alt fra etterudanning / kursing av mekanikere til farge og størrelse på flisene på dass. Særlig Fritz er fæl til å stille krav! En flislagt salgshall hos en merkeforhandler i Oslo måtte i sommer hugge opp alt av fliser i en stor salgshall og kundemottak grunnet krav fra fabrikken om annet utseende. Dette koster millioner - og kunden må betale. En mekaniker skal ha hos enkelte forhandlere minst 10 kursdager i året. Det koster 20.000, det. Pluss at bedriften taper inntjening. En diagnosetester av høy og nødvendig kvalitet koster fra 40.000 - 250.000 hvis ikke mere. Så kommer jevnlig oppdatering av programvare i tillegg ettersom fabrikken endrer på modellene. Lista er enorm og da blir det dyrt.

Som kunde kan man selvfølgelig velge et lite frittstående verksted med kvalitetsfolk og yrkesstolthet som gjør en glimrende jobb. De har ofte en lavere timespris - men mange vet jammen meg seg å ta betalt...fordi det vet hva merkeverkstedene tar... Regreimbytte på f.eks en Golf 3 trenger dermed ikke koste særlig mere på Møllern enn hos et Mekonomen-verksted. Men husk at software-oppdateringer ofte er repløsning på ymse feil på dagens moderne biler - og da sliter de uavhengige verkstedene.

Konklusjon: Bil innenfor den norske forbrukerkjøpsloven - bruk merkeverksted. Etter dette er det fritt frem!

PS! Samboerns 7 år gamle Golf stod tre dager på et møllerverksted pga periodiske problemer med start. Tekniker jobbet nærmest kontinuerlig. Endte med oppgradering av software - som egentlig ikke skulle være mulig... Der hadde et uavhengig verksted trolig måttet kaste inn håndkle, eller kjøpe ny styreenhet - noe de færreste verksteder liker å gjøre. Og hadde de fått kodet den til startsperrestyreenheten...? Hmmmm...

tor:

Stikk til tannlegen, når du er på ferie da. er vertfall billigere en her hjemme. Ellers va betaler folk flest for 15 minutter i frisørstolen?????

Terje1:

1.500,- /time, så jobbes det noe raskere enn tidtakingen er satt til eller at de gjør to jobber "samtidig", blir fort effektiv timepris på 2.000,- = 15.000,-/dag = 75.000,- pr. mekaniker, eller 300.000,- pr mnd pr mekaniker. Er det meningen at hele utstyret skal betales ned første måneden??? En kjenning kjører nesten nytt vogntog (Scania 560) rundt i Oslo for 550,- /time + mva. Stemmer liksom ikke....

Vegar:

Syke priser. Koster vel 550 kr timen på et privat verksted her. Faren min og eieren har vært kollegaer så han gjøre mye jobb selv hos han.

Han som eier verkstedet er utrolig flink. Husker at det var en toyota, tror det var en land cruiser som var ikke på et toyotaverksted i hamarområdet. Den hadde en pipelyd i motoren som ingen fant ut. Mange mekanikere som da skal kunne toyota prøvde å finne ut hvor det kom fra, men de ble ikke klokere. Til slutt fik de et tips om denne mekanikeren som bodde en god del mil lengre nord.

Eieren av bilen hadde liten tro på at en privat mekaniker fra landsbygda skulle klare å løse problemet som de på toyoya IKKE klarte. Når de ringte og forklarte problemet ble det helt stille i den andre enden, etter en stund sa han at de fikk komme med bilen fordi han visste hva det var.

Du vet hva du holder på med når du finner ut en så liten og godt gjemt feil med en bil bare ved å snakke med noen over tlf. Beviser egentlig at et privat verksted kan være like bra som andre.

Alli:

Lei deg en taxi tur i 1 time, eller en hårklipp med ei saks til kr 299 da ser man kontrastene opp mot en tippbil/gravemaskin som koster godt over millionen i innkjøp + nedbetaling,drivstoff og lønn til fører.. Henger ikke på greip!

Caprice:

Det er en grunn til at jeg kjører gammal Chevrolet og skrur det lille som må skrus selv. Chevrolet Caprice er bilen dere, stillere og mer komfortabel enn dagens biler, V8 automat og alt utstyr.

Det hender jeg skrur litt på et frittstående verksted også, timeprisen her ligger rundt 650 kr timen. Dette er et MEGET bra verksted med to meget dyktige mekanikkere. Når jeg leser om diagnoseverktøy til 50-000-250.000 kr må jeg bare le. Jeg kjøper diagnoseverktøy fra USA som passer på så godt som alle biler for 400 kr inklusive frakt.... Forøvrig kan man på de aller fleste bile kortslutte en krets i kontakta og telle antall blink med f.eks. motorlamp i dashbordet og se hva slags kode dette er. Dette gjelder dog ikke på HELT nye biler.

Hva tar jeg hjemme i garagen? tja, 500 kr for bytte av skiver og klosser foran f.eks. Eller 250 kr for bytte av begge styrekuler. Servicer som merkeverksteder tar seg grovt betalt for er jo bare en eneste stor vits. De blir i allefalls var skyldig når jeg spør hvorfor... Kontroll av bremsevæske, frostvæske og spylervæske bør ikke koste tusenvis av kroner.

Men fint for meg. BOS tar 3500 kr for å bytte skiver og klosser foran. Gjør jeg det slipper man unna med 500 kr i arbeid og 1500 kr i deler.. Og kom ikke å fortell meg at klønene på BOS gjør en bedre jobb... For der mangler evnen til logisk tankegang og mekanisk forståelse totalt til tider. Men så er det ikke akkurat samfunnseliten som går mekken på videregående heller...

Nissan:

glad eg har verksted hjeme selv med løfte bukk og det som trengs av verktøy og pc med feil søk me mer

PA:

Nå er jo 1500 i absolutt øvre prisskikt, dvs det er det merkeverkstedene på premiummerkene beregner seg i Oslo og til nøds i Stavanger. Kommer du ut på landet er det lavere priser, og for andre merker er det lavere priser. Nå ble jo verkstedprisene ekstra dyre etter moms på tjenester kom, men likevel er 1400-1500 kr/timen en ganske spensitig kalkyle, spesielt med tanke på at man har endel jobber til fastpris som feks service hvor marginene er enda høyere. En mellomservice til 4-5 tusen på en "billigbil" tar sjelden mer enn 1,5 time, så dere kan regne på marginene selv. Og olje utfakturert til 180 kr/l + mva koster inn i fat +-70 kr/l eks mva. Men nå er verkstedbiten en viktig del for inntjeningen for bilforhandleren, fordi man tjener ofte lite på bilsalget. Så skal man ha en god inntjening så er man nødt til å "flå" kundene på verkstedsbiten, men nå har vi jo fritt verkstedsvalg i Norge så det er jo ikke noe poeng i å syte. Men hadde brukt merkeverksted sålenge bil er innenfor garanti. Ser at noen påstår at det kontinuerlig foregår software-oppdateringer og kalibreringer. Må få avkrefte det. Bortsett fra å resette serviceindikator så gjør man ingen inngrep i software medmindre det er nødvendig. Og nødvendig betyr enten at det er et spesifikt problem som kan adresseres med en oppdatering, eller at det ligger inne en TSB (dvs et notat) på bilens VIN nummer.

PA:

Caprice: Ja jeg må smile litt selv når folk her snakker om alt dette dyre analyseverktøyet fordi det er jo nesten ingen mekanikere som egentlig kan bruke dette ordentlig, og disse hadde vel klart seg med en OBD-II analyzer til etpar tusenlapper. Det er jo gjerne folk som sitter og ser på metervis med tall, uten å skjønne noe om elementær bilelektro og om bilens generelle virkemåte. Disse feilkodene gir deg kanskje i 2 av 3 tilfeller en god pekepinn på hva som er feil, ellers så må du bruke erfaring og forståelse for å lokalisere feilen. Det er feks på endel bilmodeller byttet mange girkasser fordi man får en feilkode på denne og kanskje til og med nødmodus, men hvor feilen ligger et helt annet sted. Denne slags avansert feilsøking er det kanskje 1 av 10 mekanikere som er flinke på. Resten jobber delvis i blinde.

Ole Broom:

Mobilitetskaranti er noe forbanna tull. det eneste dem gjør er å hente bilen din Når som helst og hvor som helst... men det samme gjør jo Falck og Viking

Lørve:

PA: Hadde en toyota for en del år siden. Toyota Haugesund tok 740Kr for å rengjøre lamdasonden.

Kom nesten opp til Finnmark da den begynte å tulle igjen. Der tok Toyota 400Kr for samme jobb. Så det trenger ikke være premium for at det skal være prisforskjell

Bollemaske:

Tror at dere heller burde tenke på at det er en grunn til at det faktisk koster det det koster...prøv å sett opp kalkyle på dette så vil dere selv se grunnen.

MB Ansatt:

Til Petter som sier at småverksteder med universalutstyr til feilsøking klarer jobben:

Der tar du delvis feil. Du aner ikke hvor mange ganger om dagen disse småverkstedene ringer til oss med sine rare feilkoder, som de ikke skjønner ett fnugg av.

PA

Bollemaske: Drev uavhengig verksted før med timepriser 20-30% under merkeverkstedene og hadde en ganske grei kalkyle. Såpass grei at jeg etter under 20 år i bransjen (og ca 6 år med eget verksted) kunne selge meg ut og er nå "halvpensjonert". De som tjener penger i Norge er de som har egen bedrift. De som for alltid vil forbli fattig er vanlige arbeidstakere ;-) Det er få land i verden hvor det lønner seg mindre å være normal arbeidstaker enn i Norge. Jeg kjenner ikke en eneste med eget verksted som tjener noe særlig under en mill i året, utover de som driver "bakgårdsverksteder" ute på landet som enkeltperson evt med 1-2 ansatte.

Volvoforlife:

Unnskyld meg: Hva f...en koster det ikke å ha en snekker, rørlegger, blikkenslager, murer eller elektriker i hus?

At små verksteder som driter i HMS og alt mulig annet av lover og regler selger seg under markedspris er jo bare en selvfølge?

Bilbransjen har generelt knøttsmå marginer sammenlignet med omtrent alle andre business områder i Norge. En "god" forhandler er fornøyd med 4-8% i resultat.

Nei, folk i Bergans jakker til 4-5 000 kroner som tyter over servicepriser på 5 000 kroner (på bilen som skal frakte hele familien trygt rundt et helt år!!) gjør meg kvalm! Man får ri som man saler sier nå jeg...

mkm:

Volvoforlife: Bruker en "normal" snekker så ligger de på BETYDELIG lavere sum en 1500.... Dessuten kan du legge jobben på anbud. Med HMS som en viktig brikke i hverdagen. Selvsagt finnes det idioter der å. Ellers er je enig mid deg. Stakkars de som kjøper brukte 7-serie, a8 og s-klasse. Mange der som får sjokk

Børt Eirik:

Reparer/ta service i utlandet, sverige finland feks. under halv pris. Ps de som kjøper nye 7serie eller A8 driter i hva servicen koster, i 80% blir det skrevet som utgifter for et firma-AS etc.

Volvoforlife

mkm: Ja selvsagt er det lov å sjekke litt rundt. Poenget mitt var at det ikke er så gærnt med 1 500,-. i forhold til andre "normale" håndverkertjenester man bruker penger på. Trolig er det i de mest prissterke områdene timeprisen ligger rundt 1 500,-. Det kan lønne seg å planlegge litt i forkant og reise noen timer. Ofte er servicen også bedre litt utenfor "spikersuppa".

Børt Eirik:

Alt kan jo ordnes billig i utlandet om man gidder å ta seg bryet. Noen reiser jo helt til Thailand for å få napp ;-) Tror mkm skrev "brukte 7-serie, a8 og s-klasse". Tro meg, mange av disse har knappt råd til nye vinterdekk. Det lånes til pipa for å "lure naboen til å tro at du er millionær" som Broom liker å kalle det...

Audiot:

Opplever mye i bilbransjen daglig. I dag opplevde jeg et frittstående verksted skifte bensinpumpe på en 3,5 år gammel norsksolgt bil. Jeg VET at hadde kunden levert bilen hos en merkeforhandler, hadde norsk forbrukerkjøpslov / kulanse gjort dette kostnadsfritt for kunden. Og selvfølgelig sa jo ikke verkstedet som hadde jobben noe til kunden annet enn at "nå sparte vi deg nok for endel tusenlapper, ja.."

Det er også småverksteder som har et sett med utslitte klosser og skiver liggende "på lur" som de viser frem til kunden dersom det blir uenighet angående skift av bremser (som egentlig er mere enn bra nok)... Svindel!

PA: en rekke oppdateringer har fabrikkene pålagt merkeforhandler å gjøre på service. De fleste audier med bensinmotor 1.8T fra 2001-200? får i disse dager nye coiler kostnadsfritt når bilen er inne på service. Delenummere blir sjekket - og colier blir fornyet om de ligger innenfor serien fabrikken omsider.. har "underkjent". Denne "goden" går kunder av frittstående verksteder glipp av... Vovo 2.4 diesel - her fyller volvogutta på litt mindre olje enn hva bilen "skal" ha samt setter på klistremerker i motorrommet som forklarer kunden hvor max-nivået nå er satt. Dette for å unngå mulighet for ukontrollert motorrus/havari. Slikt viktig info får man ikke på et mekonomenverksted...

PA:

Audiot: Som sagt anbefaler jeg folk å bruke merkeverksted når bilen er ny (3-5 år), for det er ikke slik du sier at det er vanlig at produsentene gjør forbedringer på 5-10 år gamle biler, dette er ikke vanlig. I den grad man gjør softwareoppgraderinger og bytting av fysiske deler så skjer dette stort sett innen de første årene. Og dessuten; ved slike oppdateringer så er importør egentlig pliktet å kontakte kunden uavhengig av hvilket serviceprogram han har fulgt, men dette gjøres selvsagt ikke alltid i praksis. Det at herrene i Ingolstadt har funnet ut nesten 10 år etter at disse coilene er defekte, er heller ikke vanlig kost der i gården. Jeg kan bare si velkommen etter, fordi Audi-eiere har hatt "gleden" av å bytte defekte coiler siden 1,8T kom i 96. Fint at de innrømmer det åpenbare som alle i bransjen har visst i alle år.

Henning:

Etter 25 år i bransjen er det litt moro og se hva folk tenker om dette, er mange kommentarer her som ikke er særlig gjennomtenkt eller basert på lite kunnskap.

Merkeverksted eller frittstående kommer vel an på hvor dyktige de er, tro meg kunnskapen til norske mekanikere er svært variabel og mange kan for eksempel ikke bruke et multimeter men er rene komponentskiftere etter prøv å feil metoden. Hvis mekanikeren er dyktig vil han med f.eks. en KTS fra Bosch med multimeter og scope i tilegg til feilkodeavlesning finne feil minst like godt som en orginaltester men det forutsetter at han kan bruke utstyret og det er det etter min erfaring en av fem mekanikere som kan uansett hvor han jobber.

PA:

Henning: 100% enig. Det koker mye ned til enkeltpersoner og om man evt har en god verkstedsjef som kan følge opp de som ikke gjør jobben, fordi det er gjerne de samme folkene som går igjen. Har jobbet med mekanikere som selv etter 10 år ikke er egnet til å gjøre annet enn å bytte bremseklosser og eksosanlegg, og knapt nok det. De "reparerer" gjerne også avanserte feil, men da etter prøve-og-feile metoden hvor de tildels ofte innfører nye feil og problemer. Det nytter ikke å utstyre denne gjengen her med avansert diagnoseutstyr; de skjønner ikke noe av det likevel.

Terje1:

Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk uansett om det er bilverkstedet eller håndverkeren som fakturerer...

Audiot:

PA Jeg sier ikke at alle merkeverksteder / importører oppgraderer 5-10 år gamle biler, men at det forekommer. Greia er at bileieren ikke alltid blir informert om dette og dermed ikke får det med seg hvis vedkommende bruker et frittstående verksted...

At det gikk en coil i ny og ne på 1.8-motorene hendte ja, men ikke på langt nær så ofte som det gjør / gjorde på B6-utgaven. Derimot gikk det jo mye av andre vitale deler på de modellene...

Vi mennesker er utrustet med forskjellige egenskaper. Noen er skarpe i nøtta - så skarpe at de vil bruke livet sitt et annet sted enn på et bilverksted. Så har vi de skarpe som lever og ånder for bil, og som leser verkstedhåndbøker på fritiden og i badekaret. Men jammen trenger vi sleggemekanikere som er effektive til de jobbene "skarpingen" hater.. Så en lett blanding er det beste for mest mulig effektiv drift. I dagens komplekse verden kan ikke alle kunne alt. Og de få unike som fikser alt - ja hvor blir de av?

Nå kan du si din mening. Skriv i kommentarfeltet under: