- Prute? Nei - det kan du bare glemme!

... og dermed har denne bruktbilen stått usolgt i 24 år.

1987_buick_regal_gnx
1987_buick_regal_gnx

Ansporet av en viss suksess i racing på begynnelsen av 80-tallet, slo Buick seg på brystet og lanserte NASCAR-oppkalte, sportslige "Grand National" som en spesialversjon av kompakte - etter amerikanske mål - Regal.

Med V6 og turbo var bilene raske, og også ganske utypiske for en industri som normalt satset på mange sylindere og stort volum for å hente flest mulig hester.

En amerikansk M3

Som en amerikansk parallell til BMW M3 ble bilene svært populære, og det boblet opp klubber og tuningfirmaer som spesialiserte seg på modellen. En legende var født.

Legender trekker til seg spekulanter, og mange Buick Regal Grand National ble solgt for priser langt over "veiledende" av forhandlere som så en mulighet til å finansiere julebordet gjennom en rask manøver.

Ikke minst da 1987-modellene ble lansert, og modellens avslutning skulle markeres for alvor med spesialversjonen GNX. Den var utviklet blant annet i samarbeid med McLaren, og med turbo, intercooler og 276 svært, svært konservativt beregnede hestekrefter var den historiens raskeste GM-sedan.

Les også: Her får du 200 turbohester til under 30.000 kroner

buick gnx 2
buick gnx 2

(Helt) stille auksjon

Slik tenkte man også hos forhandleren Boulevard Buick i Los Angeles, California. De var blant de heldige som fikk tildelt en GNX fra fabrikken. Der i gården hadde man dog ikke noen tradisjon for å tyne ut ekstra penger for populære modeller, og taktikken som ble valgt var kanskje ikke den heldigste:

Bilen ble annonsert til høystbydende, og ekstern hjelp ble engasjert for å ta imot budene i en form for stille auksjon.

Problemet var bare at det ble mer stille enn man hadde håpet på. Ikke et eneste bud kom inn.

Ble fornærmet av pruting

En kunde holdt på å kjøpe bilen i 1987, men fikk ikke innvilget lån.

En annen bød 5.000 under veiledende pris på rundt 29.000 dollar. Da gikk etter alt å dømme gardinen ned for Jim Willingham, som satt i sjefsstolen hos forhandleren: Når de ikke klarte å få ut en fortjeneste på det de hadde regnet med at skulle bli den mest lønnsome bilen i firmaets historie, da kunne det være det samme med hele salget.

Dermed står bilen på gulvet i forretningen den dag i dag. Riktignok i et hjørne, litt utenfor den største trafikken.

164 miles har det blitt på 24 år, de fleste av dem til og fra verkstedet for oljeskift. Og har du en 1987 GNX som du lurer på om er korrekt i forhold til hvordan den ble levert fra fabrikken, kan du altså besøke denne forhandleren i Los Angeles og se på "fasiten".

For å kjøpe den kan du bare glemme...

Tips Facebook-vennene dine her

Les også: Nesten ubrukt Mustang - og denne ER til salgs: