– Plutselig ble varmen borte

Hva gjør du når varmesetet slutter å virke?

Varme i setet er herlig på kalde vinterdager   når det fungerer.
Varme i setet er herlig på kalde vinterdager når det fungerer.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei har en bil som snart er fire år gammel, veldig fornøyd med alt på den, men nå har varmen i førersetet plutselig sluttet å virke. Selvfølgelig må det også skje når det er skikkelig kaldt og guffent ute. Jeg har tatt en telefon til merkeverkstedet mitt som sa at jeg måtte ta med bilen inn slik at de kunne feilsøke og sjekke.

Jeg spurte hva de trodde om pris og han ville egentlig ikke svare på det før han hadde sett setet, men sa at det nok fort kunne bli snakk om flere tusenlapper. Jeg lurer på om du har vært borti dette tidligere og hva du råder meg å gjøre i dette tilfellet? Takk for en god og nyttig spalte som har vært mye lest.

Benny svarer:

Hei, først takk for hyggelige ord om Spør Benny-spalten vår, det er alltid hyggelig å kunne hjelpe!

Dette temaet har vi faktisk skrevet om før, og jeg ser at alle spørsmålene som kommer inn at det er flere som (dessverre) opplever det samme. Og selvfølgelig skjer det akkurat når man har som mest bruk for varmesetene.

Jeg klarer nok ikke å stille noen klar diagnose på mail, men dette kan være en enkel og rimelig sak – og det kan dessverre også bli temmelig dyrt.

Det som ofte skjer, er at det blir brudd i selve varmeelementet til setevarmeren. På enkelte bilmodeller skal det ikke mye til for at det skjer, det kan være nok at man setter kneet litt hardt ned i sitteputa, for eksempel hvis man skal ordne noe med ungene i baksetet.

Apropos varme – dette burde alle biler hatt!

Løsne setetrekket

Det kan også være snakk om bare et ledningsbrudd. Eller det kan være en feil i selve bryteren til setevarmeren. Eller en sikring som har gått.

De fleste biler har element både i ryggen og sitteputa. Som oftest er det i sitteputa det ryker.

På noen biler holder det å løsne setetrekket, så får man en hånd innunder og kan forholdsvis enkelt skifte ut det defekte varmeelementet.

På andre biler må setet tas ut og sendes inn til salmaker, men det er heldigvis ikke på så veldig mange biler at det er så komplisert og dyrt. På andre biler får man rett og slett ikke skiftet elementer, men må skifte komplett setepute eller eventuelt rygg – da snakker vi fort også mange tusen kroner.

Uansett: Her må du nok starte med å stikke innom verkstedet og få dem til å se på saken, men ikke før du har sjekket at sikringen er hel.

Så krysser jeg fingre for at det ikke blir altfor dyrt.

LES OGSÅ: Du vrir om nøkkelen – og det sier bare klikk ...

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: De advarer mot å kjøpe katta i sekken

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: