- Mange tungbilsjåfører er mer enn idioter

Kræsjvideo satte i gang opphetet debatt om kjørestil. Les og si din mening!

Krasjtest inneklemt mellom lastebiler
Krasjtest inneklemt mellom lastebiler

Kræsjtesten som vi nylig la ut en sak på om her på broom.no, viser hva som kan skje hvis du blir "fanget" mellom to lastebiler. Videoen viser skremmende og realistisk test av hvilke krefter som er i sving. Det er ikke mye igjen av de to bilene – selv om lastebilen ikke kjører fortere enn 70 km/t.

Det er for øvrig ikke en spesielt stor lastebil som brukes i testen – et vogntog ville gjort langt større skade.

LES OGSÅ: Tidenes verste kræsjtest

Delte meninger

I kommentarfeltet under artikkelen har debatten rast om hvem som bør ta mest hensyn i trafikken, og hvordan.

Tungbilsjåfører har naturligvis et spesielt ansvar, men flere av debattantene er opptatt av å poengtere hvordan vanlige bilister kan bidra til økt sikkerhet og bedre flyt i trafikken.

Del med dine Facebook-venner

Under kan du lese innleggene som har kommet inn så langt. Den opprinnelig saken, med videoklippet av kræsjtesten finner du her!

Si gjerne din mening om saken i kommentarfeltet under.

Durabit

Skremmende video.

halloooo

Burde blitt sendt på TV gang på gang slik at folk fikk se hvilke krefter som er i gang..... her er det snakk om en bil på "bare" 5,5 tonn.

arne

Og dette er en liten lastebil tenk en lastebil på 50 tonn!

Lørve som svar til arne

Når man ser hvordan enkelte kjører skulle man tro at enkelte tror at Vogntog stopper raskere enn personbiler.

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måtte bråbremse for en personbil som bryter vikeplikten

Lørve

Er jo litt rart at dette ikke har kommet før på lastebiler, men det er jo litt skummelt å la elektronikken overta helt for sjåførene, er jo en liten fare for at man glemmer helt at man kjører bil

Tbg som svar til Lørve

Det er neppe snakk om å overta helt, bare snakk om å ha i tillegg til en "våken" sjåfør.

Skruern

Skulle ikke tro folk som frekventerer Østerdalen skjønner dette. Samme ser jeg alltid på E18 og E6 når det ligger en kar på 90 i høyrefila med en semi oppe på fangeren som presser på for å få sine 3–4 km større fart før sperren slår inn.

Er ikke rart folk flest hater oss yrkessjåfører.....

Nilsgear

nok et bevis på at stor bil er bedre enn liten, uansett hva stjernene i sånne tester viser.

AK

Ja, hvor mange stjerner får denne da i Ncap testen. Folk tror jo på dette med de testene.

Hilsen en som har overlevd side kollisjon i min gamle "store Chevrolet Caprice" og en middels BMW 520 inn i siden i 60km timen. Skikkelig smell ja. men pga. hel ramme på chevyen og rett høyde på begge bilene, samt ikke mer en 60. (fort nok)

Nilsgear som svar til AK

da er jo du en som har skjønt at det er lurt å kjøre ordentlig bil;) kjører suburban nummer to. av den grunn av den første ble krasja i 140 i Sverige. siden jeg ikke tok skade av det kjøpte jeg en til en.

Vegar

Siden den skal stoppe lastebilene på den måten så reagerer den kanskje på om lastebilen ligger for nærme bilen foran og?

Var ute å kjørte rundt 35 mil i går langs E6, like nord for Lillehammer er det en ganske lang nedoverbakke, lå noe over 80 nedover der, før jeg rakk å tenke mer ligger det et vogntog 10m bak pickupen. Dette vogntoget lå bak oss i flere mil med samme avstand. Da fartsgrensen inn mot Lillehammer gikk ned til 70 så er jeg temmelig sikker på at han lå nærmere enn 10m og.

Senere når det var oppe i 80 igjen og jeg lå i rundt 80–83 så klarte faktisk sjåføren å TUTE for å få oss til å kjøre fortere. Da jeg nappet på bremsene tutet han bare mer samtidig som han lå 10m bak.

Siden det var sol hadde jeg på meg solbriller, og selv om sola var borte og jeg hadde solbriller på kunne jeg lett lese skiltet på lastebilen i speilet. Er ikke det litt nærme?

Kan minne om at semitraileren kom fra Nederland og var en stor hvit MAN

Skruern som svar til Vegar

Da hadde jeg stoppet å sluppet duden forbi meg gitt. Går an å bruke hue sitt for deg og vettu;-)

Lørve som svar til Vegar

Nå er det ikke problem å lese skilt på biler som holder riktig avstand heller. At du bremser når en lastebil ligger så nærme viser jo bare at du ikke tenker på din egen sikkerhet, Hvem hadde tapt om han hadde kjørt på deg?

Jon-inge

Jeg kjører fartsgrensen og vel så det (stort sett "vel så det"). Det hender imidlertid at jeg ligger i kø og får "hissige" trailersjåfører bak meg. Pga norsk veistandard kommer de ikke forbi (og hva skulle det tjene til når køen går i 80–85 og trallen max kan kjøre 90 + at den hefter resten av trafikken i motbakker, og på svingete strekninger).

En langtransportsjåfør fortalte meg en gang at det mest effektive middelet for å få trallen til å legge seg lenger bak var å slakke (bremse) forsiktig ned, gjerne ned mot 50-60km/t. Pga vekt tar det lang tid før trallen greier å komme opp i fart igjen. Etter man har gjort denne øvelsen et par tre ganger, legger de fleste seg i en noe greiere avstand bak deg – og ikke oppå støtfangeren. Kluet er imidlertid FORSIKTIG nedbremsing, ellers har du traileren i baken fortere enn du aner....

halloooo som svar til Jon-inge

Lurer du fremdeles på hvorfor tungbilsjåfører blir forbannet bør du lese stykket ditt om igjen. Kjørestilen på tung og lett bil er totalt forskjellig, kreves "planlegging" med tung bil. Kalles gjerne flyt i trafikken, noe som er umulig når disse ligger bak slike som deg. Neste gang du ser en tung bil som du tror ligger først i køen så se etter, stor kjangs for at det ligger en liten foran og bremser, en som du, den tunge får skylden da det er denne som blir sett. Les svarene som Vegard fikk under, burde være en tankevekker.

Du har sett videoen, bremser du fremdeles ned når du gjerne har en bil på 50 tonn bak deg, ikke disse små 5,5 tonnene som på videoen? Nytter ikke med en forsiktig nedbremsing hvis sjåføren bak ikke observerer dette. Samme hvem sin skyld det er, som Lørve svarer – er du som taper, men du får gjerne en ettroms leilighet med torvtak og dårlig utsikt :(

Lørve som svar til halloooo

God skrevet. Alle skulle hatt noen timer i trailer for å se hvordan det er, å hvor håpløs enkelte personbilsjåfører er. men det er jo typisk Norsk å bare tenke på seg selv

Del med Facebook-vennene dine

Tbg som svar til Lørve

Som sjåfør av både tunge kjøretøyer, personbil og MC opplever jeg at det finnes idioter uansett kjøretøy. Mange tungbilsjåfører forekommer meg å være langt mer enn idioter, mer som de reneste bødler der de legger seg opp i hekken på bilen foran, OG DET MEDFØRER ABSOLUTT INGEN TRAFIKKFLYT; BARE TVERT I MOT!

Og jo da det finnes utrolig mange personbilsjåfører som overhodet ikke skjønner trafikkbildet, men disse er ikke yrkessjåfører slik tungbilsjåførene er (og som burde vite bedre). Som tungbilsjåfør og MC-fører har en da for lengst innsett at skal man ferdes i trafikken, så må man bare kalkulere med at mange personbilister rett og slett ikke har den erfaring og de forutsetninger for å kunne ferdes like fornuftig i trafikken som en selv ...

halloooo som svar til Tbg

Poenget her var vell at noen (Ssb) driver å bremser i hytt og pine bare for å lage kvalm og leke sheriff. Som Skrueren skriver, er bare å slippe forbi, men det er nok her den norske stolthet/stahet kommer inn i bildet. Dette fenomenet med å bremse for å plage bilen bak finner du ikke i andre land. Skulle blitt litt av ett sirkus på autobahn om folk drev på på denne måten....

Selvfølgelig er det mye rart bak rattet i alle bilkategorier, det er mennesker det er snakk om ... Største problemet er egentlig myndighetene med sin veipolitikk, senker fartsgrensene for så å gi vanvittige bøter ved overtredelser som resulterer i at folk ligger minst 10 km under for sikkerhets skyld, som igjen lett blir 15–20 effektive km. Så kommer tungbilen med sin km-viser som blir kalibrert hvert år og irriterer seg over dette ... ikke rart det oppstår situasjoner når ingen vil slippe forbi og at det ikke er mulighet til å komme forbi med det veinettet vi har over store deler av landet.

Var sørover for en tid siden med en tom semi, Scania 560 på 17 tonn. Mellom Lyngdal og Vigeland er det noen bratte bakker med krabbefelt. Jeg lå i venstre felt og passerte personbiler i h felt ... greide ikke 80 oppover, dette blir liksom helt feil.

Legg stoltheten til side og slipp forbi, uansett, kan være tusen grunner til at denne har det travlere....

Ssb som svar til Jon-inge

. HELT ENIG!!!! Ligger det en idiot som tror han kan tillate seg å snuse på støtfangeren fordi han kan se over deg, så bare slakk av på gassen, etter et par-tre slike episoder pleier selv den mest innbarka idioten å skjønne at her er det bare å holde riktig avstand! For om han kommer borti deg, er det ikke bare hans skyld, men dukker det opp politi ryker både lappen og jobben og verden blir et sikrere sted for noen år ...

JA, har gjort dette selv ved flere anledninger og de fleste skjønner etter hvert hintet ...

NEI, det har INGENTING med trafikkflyt å gjøre om en ligger en meter bak bilen foran, TVERT I MOT flyt i kjøringen oppnås ved god avstand hvor en kan planlegge i god tid, og hvor avstanden kan fungere som en hastighetsutjevner for tunge kjøretøy. Ligger en rett i hekken, må en jo bremse for den aller minste hastighetsreduksjon ...

OG selvfølgelig er man ikke så dum at man bremser hardt slik at en risikerer store skader, holder med bare å slippe gassen, evt bare touche litt på bremsepedalen slik at bremselysa lyser (om ikke traileridioten er så nærme at han ikke ser dem da)

Og JA kjører en del tunge kjøretøy selv. Sist helg kjørte jeg en 20 tonns FM7 fra 2000 med automatgir. Da holdt jeg god avstand og benyttet avstanden som spillerom til å selv kunne justere hastigheten litt i forhold til terrenget, og kjørte Tønsberg Kr. Sand tur/retur (47 mil) med et forbruk på 120 liter, altså 2,55 l/mil i forhold til normale 3,6l/mil.

Men når jeg kjører personbil, ligger jeg ALDRI mellom to tunge kjøretøy.

Svogeren min fikk brått stoppet en sommerferie for en del år siden da en lastebil mistet bremsene og braste inn i hans tilårskomne 740 mens han sto og ventet på rødt lys. Selv om Volvoen nærmest manglet kofferten etterpå, kunne alle åpne dørene og gå ut helt uskadde.

De med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Snart kommet dette sikkerhetsbeltet