Det er absolutt penger å spare på å ta service i Sverige, men det er også ting du må se opp for.
Det er absolutt penger å spare på å ta service i Sverige, men det er også ting du må se opp for. Foto: Benny Christensen

- Kan jeg stole på at verkstedet ikke lurer meg?

Dette kan du gjøre for ikke å bli lurt

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo det er tid før EU-kontroll snart og jeg frykter vel at det kan bli litt småplukk denne gangen også. Sist var jeg veldig misfornøyd med servicen der jeg tok den og vil derfor forsøke et nytt sted nå.

Men det jeg ikke liker her er at dette minner så veldig om bukken og havresekken. Jeg mener: Det er jo i praksis veldig «lønnsomt» for verkstedet å finne feil som de så skal utbedre. Tror du det er mange som spekulerer i dette? Hva kan man som forbruker eventuelt gjøre for å sikre seg?

Benny svarer:

Hei du! Leit å høre at du har dårlige erfaringer. Selv om jeg er overbevist om at brorparten av de som foretar EU-kontroll er dønn seriøse og gjør så godt de kan, så finnes det dessverre "råtne epler" også i bilbransjen.

Det å ha bilen på verksted handler jo i stor grad om tillit – begge veier. Litt det samme som å gå til tannlegen, man velger jo å stole på vedkommende når man får beskjed om at man har hull i en tann. Man har liksom ikke noe valg, da det er vanskelig å sjekke ut selv.

Men jammen finnes det vanskelige kunder også, som nekter å innse de mest innlysende mangler. For eksempel når bremseskivene er bare rust – men de likevel nekter å godta en toer-feil. "Det må man regne med på en så gammel bil" og "Den er jo ikke ny mer – det skjønner vel du også?" var ofte argumentene.

Folk blir ofte mistenksomme og sure når de får mangler på bilen. Jeg har ikke noe problem med å forstå at det er både utgifter og bryderi knyttet til dette.

Ofte skulle jo bilen ha vært godkjent innen utgangen av forrige måned og har avskiltingsbegjæring – og de skal på ferietur med familien i morgen... Da er det ikke hyggelig å gi mangler. Men det finnes et ganske klart lovverk på området.

Så saken har ofte to sider. Når kunden formidler dette til venner og kjente, er det ofte verkstedet som er "idioten" – selv om det ikke bestandig stemmer ...

Noe jeg absolutt ikke savner med gamlejobben min er disse diskusjonene, selv om de aller, aller fleste kundene var både forståelsesfulle og hyggelige.

Det du kan gjøre for å sikre deg mot å bli pålagt mangler av noen som vil tjene ekstra penger på deg og bilen din, er å ta EU-kontrollen enten hos Biltilsynet eller NAF. De er uavhengige og har ingen økonomiske interesser av å gi deg uriktige mangler.

Du kan jo også be om å få være til stede under kontrollen og bli vist eventuelle mangler. Vi gjorde ofte det der jeg jobbet og mitt inntrykk er at kundene satte stor pris på dette. Det er lettere å forstå når du selv har sett at det er stor slakke i bærekula.

Du kan også be om – og har krav på – å få med eventuelt utskiftede deler. slik at du kan få sjekket dette selv og av andre.

Ønsker både deg og bilen lykke til på EU-kontrollen.

Les også: – Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Derfor er dette en av Norges mest solgte biler

reklame
 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

 
 
Stig Are kjøpte bil til en halv million - kjører fortsatt denne
De er sjeldne - men koster ikke stort
– Nå blir den enda mer populær
Ærlige Sandra (26) hylles på Facebook
Mer fornuftig bruktbil skal du lete lenge etter
Dette er favoritten til "søta bror"
Nettmøte: Spør Benny om bil i dag
Slipper fartsboten hvis de måker snø
Mercedes-Benz E 55 AMG: Den ser ganske vanlig ut - men ...

reklame