– Jeg skal ha den bilen som er i TV-reklamen

- Det var mildt sagt kaos i den lille forretningen vår.

Dette var definitivt ett annerledes og vågalt, men slett ikke noe dumt bilvalg da den var ny. Illustrasjonsbilde: Hyundai Accent 1996.
Dette var definitivt ett annerledes og vågalt, men slett ikke noe dumt bilvalg da den var ny. Illustrasjonsbilde: Hyundai Accent 1996.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Jeg lurer mange ganger på hva som har gjort at folk har kjøpt den bilen de har. Så mange biler som ikke skiller seg ut på noen som helst måte, ofte tvert imot. Likevel går folk og kjøper den. Uansett om den er stygg, taper seg sterkt i verdi og kanskje kommer elendig ut i tester.

Hva tror du det er som gjør det, er mange nybilkjøpere svaksynte og går i tillegg med skylapper? Skulle vært morsomt å høre hva du mener. Hilsen Even.

Benny svarer:

He, he ... Ja, jeg må si jeg har tenkt samme tanken som deg innimellom når jeg ser hva folk kjører rundt i. Når det er sagt, så synes jeg også at det er hyggelig med litt mangfold i trafikken.

Blir litt trist den dagen alle kjører VW Golf eller Toyota Avensis ... Men jeg tror vi nordmenn er på god vei hit. Er ikke fælt langt utenlands man skal før trafikkbildet er mye mer mangfoldig, med større variasjon både i merke og modellutvalg. Særlig på franske og italienske biler, det liker jeg!

Men for all del, vi har da hatt noen litt atypiske bilsalg i perioder i Norge også. Et av de jeg stusset mest på var på 80-tallet da Lada faktisk i enkelte fylker var Norges mest solgte bil ... Tror det særlig var folk i nordre deler av Hedmark som trykket denne til sitt bryst.

En stund skulle alle som enten hadde barn, var gravide eller hadde planer om å bli det, ha Chrysler Voyager. I motsetning til mange andre fikk jeg aldri ut finger`n og kjøpte en. Takk gode Gud for det!

LES OGSÅ: - Ikke mobb bilen min!

Kaos i butikken

Noe annet jeg synes var rasende morsomt og festlig var da Hyundai virkelig tok av her i Norge på 90-tallet. Jeg jobbet den gang med nettopp Hyundai og fikk for alvor erfare hvor stor påvirkning TV-som medium og reklamekanal ha.

Det var mildt sagt kaos i den lille forretningen vår. Folk sto i kø for å sikre seg en bil de ikke kunne uttale navnet på engang.

Det var litt sånn: Du – nå er det min tur, jeg var før han. Jeg skal ha en slik Hind ... eh – nei Hadi ... Nei – en slik som Knut Bjørnsen kjører på TV, og den må være oransje ...

Mange sære farger i tillegg til et uvanlig design og ukjent bilmerke.
Mange sære farger i tillegg til et uvanlig design og ukjent bilmerke.

Hyundai: Inn i granskauen – hva er dette?

Det var tydelig at TV-kjendisen Knut Bjørnsen, Maihaugen og TV var en optimal kombinasjon for et helt nytt og ukjent bilmerke.

Vi regelrett ekspederte Hyundai Accent – gjerne rosa, lyse grønn, oransje eller lilla som om det skulle vært iskrem en varm sommerdag.

Skikkelig gøy! Og definitivt et annerledes og litt vågalt bilvalg den gangen. Jeg stusset allikevel litt på dem som valgte denne framfor Toyota Starlet, Mitsubishi Colt og VW Polo, men heldigvis var de enkle og billige Accentene teknisk gode og folk var stålende fornøyde!

Det viste seg også i ettertid at det slett ikke var noe dårlig kjøp for dem som tok sjansen. Bilen fikk et godt rykte, og selv om det prosentvis kanskje ble litt høyere verditap enn på de beste i klassen, så gjorde lav innkjøpspris at regnestykket ble hyggelig allikevel.

Disse bileierne trives best med bilen sin:

Stort arkiv



Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Nå kan du gjøre ekstra gode bilkjøp


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: