– Ingen får lov til å kjøpe denne bilen

GM gir Saab-spekulantene en skikkelig kalddusj.

33 biler ble laget totalt. Nå selges 18 av dem.  (Foto: Saab)
33 biler ble laget totalt. Nå selges 18 av dem. (Foto: Saab)

Hva som skal skje med konkursboet til Saab er fortsatt helt uklart. Sterke rykter sier at kinesiske Youngman kommer til å legge inn et bud på fem milliarder kroner denne uken – men det er uklart under hvilke vilkår kineserne setter for dette.

Samtidig er også tyrkiske Brightwell Holdings høyt på banen og det skal fortsatt være interesse fra indiske Mahindra & Mahindra.

Sjokkbeskjed

Midt oppe i dette gjør den tidligere Saab-eieren General Motors det igjen svært tydelig at de ikke har interesse av å legge noe som helst til rette for konkursforvalterne.

Del med Facebook-vennene dine

I det som i Sverige blir omtalt som en "sjokkbeskjed" fastslår nemlig GM-talsmannen James Cain at det ikke kommer på tale å la noen andre få produsere nye 9-5, heller ikke SUV-en 9-4x.

LES OGSÅ: Derfor er Saabs SUV uselgelig i Norge

Best for aksjeeierne

Til Svenska Dagbladet sier Cain følgende:

– Vi kommer ikke til å lisensiere 9–5 til noen ny kjøper. Vi er ikke i diskusjoner med noen om Saab og vi kommer ikke til å lisensiere teknikken til noen.

Begrunnelsen har vi hørt før: Cain gjentar at denne holdningen er motivert ut fra hva som er best for GMs aksjeeiere og kun det.

LES OGSÅ: Saab-produksjonen stoppet brått – i april ...

Gammel modell

På direkte spørsmål om dagens 9–3 også vil være utenfor en eventuell avtale, er imidlertid Cain litt mer diffus og vil verken bekrefte eller avkrefte noe rundt det.

Dermed kan denne modellen bli en liten redningsplanke, i alle fall på kort sikt. 9–3 er en gammel bilmodell og er strengt tatt ganske så frakjørt av konkurrentene nå. Dermed vil den heller ikke utgjøre noen stor trussel mot GMs øvrige modeller.

Sjeldent syn: Dette er bilen som skulle redde Saab

Eksport til Kina

Youngman skal blant annet ha planer om å fortsette produksjonen av 9–3 ved Saab-fabrikken i Trollhättan – hvis de får ta over.

Det er antatt at de da vil satse på eksport til Kina, men også forsøke å få ut det siste av denne modellen i vår del av verden. Sannsynligvis ved å gi den en facelift og samtidig legge den under konkurrentene i pris.

Dagens Saab 9-3 er en gammel bil som nå er frakjørt av de fleste konkurrentene - men akkurat det kan kanskje være en fordel akkurat nå. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Dagens Saab 9-3 er en gammel bil som nå er frakjørt av de fleste konkurrentene - men akkurat det kan kanskje være en fordel akkurat nå. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)

LES OGSÅ: Her er våre beste Saab-minner