- Hvor står du nå, spurte Viking hver gang jeg ringte

Taxi-eier Ken Are har kjørt veldig mye forskjellig, men glemmer ikke Passaten...

God å kjøre, bra kvalitet og et haaav av plass er argumentene som gjør at Ken Are Hallen i Tromsø velger Skoda Superb som taxibil. Foto: Privat
God å kjøre, bra kvalitet og et haaav av plass er argumentene som gjør at Ken Are Hallen i Tromsø velger Skoda Superb som taxibil. Foto: Privat

Broom.no sjekker hvorfor norske taxi-sjåfører kjører det de gjør. Og like viktig; hvorfor de ikke kjører noe annet. Disse superbrukernes bil-erfaringer kan kanskje spare deg for ergerlige blemmer neste gang du skal kjøpe bil?

Ken Are Hallen har kjørt taxi snart halve livet, og har på den tiden rukket å kjøre mye med mange forskjellige slags biler. Og at det er forskjeller i kvalitet og slitestyrke er han ikke i tvil om:

- Når noen sier til meg at de har en bil som har gått 200.000 kilometer uten en eneste feil, vil jeg hevde at de lyver. Ingen biler er helt feilfrie, men det er helt klart at noen har mye mer feil enn andre, sier han.

Varierende kvalitet

Selv har han kjørt mye forskjellig som leiesjåfør, fra en primitiv Seat Ibiza, som ikke var all verden å kjøre, til en oljetørst Chevrolet Starcraft, som selv etter over 400.000 kilometer var super å kjøre etter landeveien.

Etter at han fikk eget løyve har han stort sett holdt seg til VW og Skoda, men også der erfart at kvaliteten kan være svært ujevn. En antatt flott Passat utviklet seg til et mareritt, mens andre har klart seg bedre. Kun DSG-girkassene har vist seg å være et gjennomgående problem på hans taxibiler.

Les også: Anette holdt på å gå på en skikkelig DSG-smell

Ken Are Hallen (40), Tromsø

Hvor lang erfaring som taxisjåfør? Straks 20 år.

Årlig kjørelengde? Bilene går 110-120.000 kilometer per år, kjører selv ca. halvparten av det.

Nåværende taxi? 2011 Skoda Superb stasjonsvogn, 2,0 TDI med DSG-girkasse.

Hvor langt har den gått? Denne var ny 2. februar, og har dermed kun gått 9.000 kilometer foreløpig.

Hvilke biler har du tidligere kjørt? Har kjørt en hel del biler som leiesjåfør:

Volvo 240 sedan, 1990-modell: Dårlig på vinterføre, som en rattkjelke. Har aldri likt Volvo senere heller på grunn av den.

Toyota Carina E, ca. 1992-94: To biler, diesel-motor med manuelt gear. Grei å kjøre, nesten aldri noen feil. Men ikke spennende på noen måte.

Stinkende VW-katalysator

Seat Ibiza 1,9 diesel, slutten av 90-tallet: Manuelt gear. Ikke mye å skryte av. Trang, liten og dårlig å kjøre. Huff.

VW Passat 1,9 TDI sedan, ca. 1995: Luktet råtne egg av katalysatoren til å begynne med. Veldig plaget med sviktende bremser, men verkstedet stilte opp selv på lørdagkvelder for å reparere den. Stadige bremsefeil viste seg å stamme fra lastreguleringsventilen bak.

VW Caravelle 2,4 diesel, lang utgave med høyt tak: Manuelt gir. Ikke akkurat en racer med folk i, men jeg kom frem. Vi skiftet mye forstillingsdeler på den, stort sett alt som kunne skiftes ut.

VW Caravelle 2,5 TDI 102 hk: Også manuelt gir. Da denne kom, byttet vi raskt for å få mer motor, og gikk opp til 11 seter. Mindre feil på forstillingen på denne, og bedre bil å kjøre.

Chevrolet Starcraft 6,2 liter diesel V8: Automatgiret gyngehest av en 10-seters minibuss. Var gått over 400.000 kilometer da jeg begynte å kjøre den. En utfordring på vinterføre i bakkebyen Tromsø, men det gikk bra og jeg kom meg frem dit jeg skulle. Og når det er sagt var den super å kjøre på landeveien selv om den var stor og tung - eller kanskje nettopp derfor. Motoren var byttet før jeg begynte å kjøre den, men selv med forholdsvis ny motor brukte den en god del olje.

Kostbar Sprinter-bagatell

Opel Vectra sedan, 1,7 diesel: Manuelt gir. En bil som faktisk overrasket meg til tross for liten dieselmotor. Heller ikke all verdens plass, men helt grei bil å kjøre.

Mercedes Sprinter, 16-seter med rullestolrampe: Helt annen kategori enn de andre bilene jeg har kjørt, mye mer "buss". Rar feil på motorstyring, der motoren kuttet noen sekunder for å komme igjen med full kraft. Verkstedet lette i lange tider uten å finne feil, og brukte sykt mye penger på dette. Da til og med hovedhjernen var byttet var de i ferd med å gi opp, men da kom vi på hva det var: Når jeg sparket borti bremsepedalen ga det seg, og det viste seg at bremselys-bryteren også kuttet tilførselen til dieselpumpen. Den bryteren kostet bare småpenger.

Les også: Cabrioleten vil ikke opp - men ingen finner feilen...

Som taxieier har jeg kjørt:

Skoda Octavia 1,9 TDI 90 hk stasjonsvogn, 2003-modell: Automatgir. Lite feil, men altfor liten som taxi.

Rå-koselig Superb med mystisk forstilling

Skoda Superb 1,9 TDI 130 hk sedan, 2004-modell: Automatgir. Kjørte 190.000 km med den bilen, og må bare si at jeg rå-kosa meg i den. Skiftet begge drivknutene etter 150.000 kilometer og måtte ha den to ganger på forstillingskontroll da den var ganske ny, da den slet dekkene skjevt. Byttet til andre dekk (Hakka), og den ble som en helt ny bil å kjøre og sluttet å slite skjevt. Viser at dekk har mye å si.

VW Passat 2,0 140 hk stasjonsvogn, 2006-modell: DSG-gir. Første turboen røk etter 25.000 kilometer, og det ballet på seg så ille at Viking til slutt bare svarte med "hvor står du nå" når de så at det var jeg som ringte. Alt tenkelig med motor, forstilling og elektrisk gikk i stykker. Da den nærmet seg 150.000 kilometer skulle de skifte toppen på grunn av enormt oljeforbruk (ca. én liter i døgnet). Den hadde alltid brukt mye olje etter min mening, og da de tok opp toppen var stemplene også skadet. Ny motor ville kostet 77.000 kroner, så jeg kontaktet sjefen på Møller i Tromsø og fikk ordnet så jeg fikk bytte bil uten så store utlegg i stedet.

Del med vennene dine på Facebook

VW Touran 1,9 TDI 105 hk 2007-modell: DSG-gir. Liten, men likevel kjempestor bil med enorm plass til både folk og bagasje. Gikk som en klokke, og var veldig pålitelig. Hadde feil på fødepumpen, men da den ble byttet, fungerte bilen greit de neste 180.000 kilometerne. Noe småpjusk var det riktignok, som for eksempel dobbeltsvinghjulet, som er en svakhet på dem. Det gjelder for såvidt alle med DSG-kasser som kjøres som taxi.

Nok en bil med DSG-problemer

Skoda Superb Twindoor 2,0 TDI 140 hk: DSG-gir. Etterkommer etter den forrige Superben, og også en kjempebil å kjøre. Det som sviktet på den var DSG-kassen, der reversen ikke alltid ville koble inn når man skulle rygge i motbakke, slik at man rullet fremover i stedet. Her ble hele girkassen skiftet ut. Ellers likte vi denne bilen, både sjåførene mine og jeg, og det var en god arbeidsplass. Dermed var alle også enige når jeg byttet bil nå for en måned siden, om at vi ville ha samme bil igjen, men som stasjonsvogn.

Om Superben er Ken Ares favorittbil i jobbsammenheng, setter han pris på variasjon i hverdagen. Privat kjører han for tiden Mitsubishi Outlander, den 11. privatbilen han har siden han tok førerkort. - Jeg har nok litt bildilla, innrømmer han. Foto: Privat
Om Superben er Ken Ares favorittbil i jobbsammenheng, setter han pris på variasjon i hverdagen. Privat kjører han for tiden Mitsubishi Outlander, den 11. privatbilen han har siden han tok førerkort. - Jeg har nok litt bildilla, innrømmer han. Foto: Privat

Hva er den beste taxien du har hatt? Det er jeg ikke helt sikker på, men Superben ligger helt klart blant de i toppen. Og sjåførene mine sier de er meget godt fornøyde med Superben.

Hvor fornøyd er du med nåværende bil på en skala fra 1 til 10? Nåværende bil har bare gått en måned, men forrige var stort sett samme bilen. Ut fra det vil jeg gi den en 8´er på skalaen. Tror ikke det er laget noen bil ennå som vil gi 10 på skalaen.

Et haaav av plass...

Hva liker du spesielt med den? Liker spesielt at den har et haaav av plass for passasjerene både foran og bak. Bagasjerommet er også nesten like stort som soverommet mitt hjemme. Kundene kommenterer stadig den gode plassen. Bilen er også helt topp å kjøre, og kommer seg godt frem over alt, selv om den ikke har firehjulsdrift – noe mange mener at den burde ha i Tromsø. Men jeg har aldri kjørt bil med firehjulsdrift som taxi, og har stort sett kommet meg frem dit jeg ville.

Hva kunne vært forbedret på den? Ja, jeg vet nesten ikke, synes bilen er veldig grei som den er. Skulle det være noe så må det være dobbeltsvinghjulet til DSG´en som aldri varer ut den tiden man har bilen, men det får man jo på garantien da Skoda har en meget god taxi-garanti.

Hvor godt tåler den slitasje på en skala fra 1 til 10? Slitasje tåler den faktisk ganske godt. En og annen feil hender det at dukker opp, men det skjer på alle bilene jeg har kjørt – også privatbilene. Så på slitasjeskalaen ender den nok opp på 7-8 eller noe der omkring.

Hvor fornøyd er du med kostnadsnivået på service? Ikke så veldig galt. Sikkert noen som er billigere, men jeg klager ikke.

Hva er det dyreste du har måttet reparere? Det var da jeg skulle bytte topp på motoren på en VW Passat på grunn av veldig høyt oljeforbruk (se over), men endte opp med motorskifte i stedet.

Drømme-taxien ikke bygget ennå

Hva er ditt råd til de som vurderer samme type bil? Alle som skal kjøre den må være komfortable med størrelsen, da den kan virke veldig stor når man sitter bak rattet. Men liker man den, er det bare å løpe og kjøpe.

Hva kjøper du neste gang? Vet ikke helt, ettersom det blir en stund til. Men ikke usannsynlig at det blir maken til den jeg har i dag.

Hva er din "drømme-taxi" – om penger ikke spilte noen rolle? Min drømme-taxi er nok ikke bygget ennå, men det skal i så fall være en bil som er ekstremt miljøvennlig og ikke trenger noe særlig service.

Kjører du taxi? Vil du bidra? Les her hvordan:

Enig? Uenig? Diskutér Ken Ares synspunkter i kommentarfeltet under!