– Hvor billig kan jeg få en brukbar bil?

Les hvorfor det ikke er smart å gå altfor lavt ned i pris.

Det er ikke likegyldig hvor du kjøper bruktbil. Her gjør du smart å vurdere hva som er viktigst for deg   rimeligst mulig bil eller mest mulig trygghet.  Illustrasjonsfoto.
Det er ikke likegyldig hvor du kjøper bruktbil. Her gjør du smart å vurdere hva som er viktigst for deg rimeligst mulig bil eller mest mulig trygghet. Illustrasjonsfoto.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei funderer på å kjøpe en bil for å komme meg enklere til og fra skolen, har ikke lyst til å låne penger så det må bli ganske billig men ikke så billig at jeg bare får problemer og utgifter på den. Hva slags prisklasse anbefaler du at jeg legger meg på for å få en brukbar bil til en rimelig penge? Mvh. Tor Erik.

Benny svarer:

Hei Tor Erik. Godt spørsmål og lurt av deg å tenke sånn. Det er mange som bare går ut og kjøper det billigste de kommer over – det kan dessverre i veldig mange tilfeller bli ganske dyrt. Det er med bil som det meste annet her i verden, man får det man betaler for.

Jeg mener at rundt 50.000 kroner er minimum hvis du skal få en noenlunde trygg og god bil. Rundt dette beløpet er det også veldig mye å velge mellom, tydelig at det har blitt en litt sånn psykologisk grense. Det betyr også at det er fullt mulig å prute litt, husk at prisen som står i annonsene er det selger håper å få for bilen – ikke nødvendigvis det du skal betale.

Du kan helt sikkert også få en OK bil for 20.000-30.000 kroner hvis du er heldig, men da mangedobler du risikoen.

Jeg anbefaler at du ser etter noe som er litt på siden av det "alle andre" er ute etter. De mest populære bruktbilene holder seg best i pris og gir ikke alltid mest bil for pengene. Det er lurt å kjøpe så ny bil som mulig, både med tanke på eventuelle reparasjoner, kollisjonssikkerhet og rust. Ideelt sett bør du også finne en bil som har komplett servicehefte og helst ikke altfor mange eiere.

Velg gjerne noe japansk eller koreansk. De er kanskje ikke så spennende verken å se på eller å kjøre, men er ofte teknisk veldig gode. På typiske statusmerker som BMW, Audi og Mercedes må du ofte betale en del mer for en teknisk dårligere bil.

Sjekk også når den sist var på EU-kontroll. Det er lurt å kjøpe bil med så "fersk" kontroll som mulig. Da vet du litt mer om tilstanden på bilen. Hvis EU-kontrollen er nært forestående, ville jeg forsøkt å få selger til å ta den før du kjøper. Da risikerer du ikke å få en ubehagelig overraskelse helt i starten.

Generelt er det lurt å se på flere forskjellige bilmodeller, ikke forelsk deg i en bestemt fra starten av. Skaff deg en bilde av hvor prisene ligger – og så er det bare å slå til når du finner bilen du virkelig vil ha. Lykke til!

LES OGSÅ: Billig måte å få stor familiebil på


Del med Facebook-vennene dine

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Dette er de 15 beste billigbilene

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: