- Hva har kinesiske spisepinner med Volvo å gjøre?

Debatten går høyt. Nå kan du stemme:

Volvo XC60   nå også med R design
Volvo XC60 nå også med R design

I forrige uke kjørte vi saken på premium-vinnerne i 2010: Lista over hvordan premiummerkene gjorde det i Norge i 2010.

I forkant måtte vi naturligvis gjøre en utvelgelse på hva som er premium og ikke - og ikke helt overraskende skapte det reaksjoner.

Les saken her: Audi er premium-vinneren

God bildiskusjon

"Volvoforlife" er en av de mest aktive debattantene her på broom.no - og han var ikke spesielt fornøyd med at Volvo var utelatt fra dette selskapet!

Dermed var det klart for en god bildiskusjon - den kan du lese i sin helhet under.

Men først kan du si din mening:

Synes du Volvo er et premiummerke eller ikke?

Del med Facebook-vennene dine

Stem her:

Debatten har gått høyt og ikke vanskelig å skjønne at dette er et tema som engasjerer.

Her er alle innleggene som har kommet så langt. Og husk: Det er plass til mange flere meninger i kommentarfeltet, det finner du helt nederst i artikkelen:

Volvoforlife

Norges mest solgte og suverene Premium vinner er Volvo. Er vel bare Broom som ikke har fått med seg det i motorpressen? Er det Harald Møller dere har ringt?? Amatører sier jeg bare...

Ivar

enten er det alt for mye Volvo eller så er det altfor lite. Noen folk har det tydeligvis med å klare og syte uansett. sutre sutre sutre!

En gang for alle

Volvo er IKKE premium!

kanskje var de på vei mot det for non år siden men nå selger de bilene sine på at de er billige (V70 og v50) og det er det ikke mye premium over akkurat

Petter

Volvoforlife: Volvo er og har alltid vært en mellomklassebil. Unødvendig å sutre og klage når det ikke er andre enn entusiaster som du som mener dette er premium.

audi

Syntes litt synd på volvo eiere nå , Stakkars de hvist de har kjøpt bilen og trodd de har kjøpt premium, de må jo føle seg lurt ,,,,, Har ikke noe mot Volvo selv de har jo mange fine modeller.

Adam Opel

Det er bare i tyskland det bygges premium-biler enten de heter MB,Audi eller BMW. Volvo må nok finne seg i å kun være en mellomklassebil på linje med Ford,VW,Toyota og Opel. Dessuten er det blitt standardutstyr med spisepinner i en Volvo. Sånn er det med den saken.

Lada premium

Volvoforlige: volvo premim? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHA

Volvoforlife

Her er jo IQ`n så lav at folk ikke klarer å skrive riktig en gang ser jeg :-)

Volvo bygger premium biler med verdier som folk med litt mer en en syltestrikk mellom ørene setter pris på. Heldigvis så er det langt flere en de som ender opp i en tyskerbrakke.

Men, det er jo ikke rart at det ikke oppfattes blant medskribentene som har kloret ned noe her under. At dere ikke er enige med meg er helt ok, og faktisk en lettelse.

Men, om Broom hadde jeg trodd bedre... Volvo gjorde i 2010 sitt beste år i Norge siden 1986. Det er mulig det hjelper med litt folkelig image da? Litt merkelig da at XC60 f.eks knuste sine tyske konkurrenter i et bilsegment hvor prislappen stort sett er 600 000+? Vel, nok syt for i dag folkens :-)

Hans Herman

Dette synes jeg er en meget god diskusjon og en jeg har hatt mange ganger selv med bilinteresserte venner. Jeg er langt på vei enig i Brooms utvelgelse og er helt enig i at Volvo ikke hører hjemme på noen premiumliste, ei heller gjør Saab det. Jeg ville heller ikke hatt med Landrover men kanskje tatt med Cadillac? Andre som er enig?

Eivind

Jeg vil si at Volvo, Saab og VW er i en slags "mellomposisjon" her, dvs de er hakket over de alminnelige merkene og hakket under premium.

Adam Opel

Apropos strikk, en Volvo S80 med 1.6 liter dieselmotor bidrar neppe til å øke premiumfølelsen, ei heller at Ford er ute på eiersiden og at kinesiske spisepinner har blitt en del av standardutstyret. At Volvo forøvrig er et bra bilmerke er jeg helt enig i. Saab derimot har ikke livets rett..

Erik

Volvo's nye sjef har jo selv gått ut og sagt at de har gitt opp kampen om å forsøke seg i premiumsegmentet, og vil ikke lenger prøve å selge seg som premiumbiler. Det bør vel være nok til å stoppe diskusjonen? Volvo lager mange bra biler og er nok hakket over den vanlige mellomklassen, men helt premium er det ikke.

Olav

Volvo var på nippet til å bli premium fram til siste generasjon V70. Da hadde de XC90 (premium så det holder) og S80 (også premium) og kunne flyttet V70 opp til å bli en reell konkurrent til A6 og 5 og E. I stedet laget de en forsvensket Mondeo med snarveier både her og der. Det sier jo litt at de nå klarer å selge mye av den bare fordi den har strekkmotor og lav prislapp. Det er ikke mye premium over det. Saab? Aldri vært i nærheten

Volvoforlife

Eirik: Har du lest Se&Hør igjen? Mr. Jacoby har aldri sagt det du skriver. Om du ikke har satt deg inn i hva han har sagt, så bør du unnlate å komme med slike blåste meldinger.

Adam Opel: Siden du tydeligvis er veldig opptatt av at Kineserne har kjøpt Volvo, finner jeg det sannsynlig at du er en litt traust industrikar fra bygda som er livredd for den dagen du blir fullstendig parkert av folket fra øst. Mulig jeg tar feil av deg men, paradoksalt nok er det ikke lenge siden det stort sett var bare folk med minoritetsbakgrunn som så på de 3 tyske bilmerkene du nevner som de eneste premiummerker her til lands.

Å diskutere om Volvo er Premium eller ikke er som å diskutere om Chelsea er i premier leauge eller ikke. Hvem som leder tabellen er en annen diskusjon....

Werner

Svakt eksempel Volvoforlife: Chelsea er et dølt kjøpelag som heldigvis gjør det dårlig.

volvo har hatt en trist og pengelens tilværslse under ford og har nå en usikker framtid under kinaeie. Kan mer sammenliknes med West Ham (hvis du har noenlunde greie på fotball) : -.)

Hans Herman

Hvis jeg leser Jacoby riktig er hans budskap at Volvo ikke ønsker å ta opp kampen mot de tre tyske på deres egne premisser og det er jo strengt tatt noe ganske annet. Det tror jeg han gjør veldig rett i for Volvo har hverken merkevaren eller pengene til å hamle opp med dem på den måten. Volvos håp i så måte er å rendyrke det skandinaviske og annerledese. Som et upmarket Ikea slik jeg ser det,

X5

XC90 premium? ha ha ha! Da har du aldri kjørt den. møkkabil på mer enn en måte den kommer jo alltid dårlig ut på kval undersøkelser

Volvoforlife

Werner: Mulig du har greie på fotball men, på bil mangler du tydeligvis mye ;-)

Hans Herman: Bra skrevet

Adam Opel

Volvoforlife: Jeg respekter din rett til å mene hva du vil om Volvo og andre bilmerker. Hva du mener om meg som person har ingenting i denne diskusjonen å gjøre. Jeg regner meg forresten som ganske urban og over snittet bilinteressert, derfor disse innleggene. At ditt hjerte banker for Volvo har jeg selvsagt respekt for, personlig kommer jeg ikke til å bruke pengene mine hverken på Volvo eller de 3 tyske premiummerkene.

Petter

Volvoforlife har tapt denne diskusjonen ettertrykkelig når han senker seg til et nivå hvor han kaller folk som har en annen mening enn seg selv for folk med strikk mellom øra..... stakkaren sier mer om seg selv med slikt enn han skjønner !

Volvoforlife

Adam Opel: Hva har da "kinesiske spisepinner" med Volvo å gjøre? Du bruker vel pengene dine på Opel regner jeg med? :-) Skal ikke blande inn personer i diskusjonen mer jeg, helt greit.

Volvoforlife

Petter: Ikke fordi dem har en annen mening, men fordi folk ikke greier å diskutere uten f.eks: "HAHAHAHAHA, premim, kinesiske spisepinner, strikkmotor kommentarer".

Da falt jeg deverre for fristelsen å synke ned på samme nivå :-) Bra du passer på oss.

Geir

Syns Volvoforlife har veldig mye bra å si her jeg men enig at det kansje hadde gått an å være litt mer hyggelig mot andre som måtte mene noe anna.

Volvoforlife

Geir: Takk for det. Jeg skal fra nå av bli snillere...og overlate diskusjonen til dere andre :-)

Adam Opel

Volvoforlife: Jeg liker en god diskusjon, gjerne med litt humoristisk vinkling. Tenkte jeg bare skulle redegjøre for dette med spisepinner. Kinas makroøkonomi kommer til å bli verdens største om noen år. Kineserne investerer i selskaper som raskt kan brukes i kinesisk produksjon. F.eks Volvo og Saab som trenger kapital og samtidig få tilgang til det enorme asiatiske markedet. Dersom du blir invitert til et foretningsmåltid i Kina blir det sett på som en fornærmelse å ikke bruke spisepinner. Derfor har spisepinner blitt standardutstyr på Volvo, med litt glimt i øyet. Alle som ønsker avkastning på kapital bør investere i Kina, Volvo er på rett vei..

Broomex

Det som kjennetegner mange slike diskusjoner her på broom er at folk har ulik oppfatning av hva såkalt premium er. Jeg har til nå ikke fått klart for meg hvilke kriterier som skal være oppfylt for å bli kalt premium. Det går ofte på vage begreper som "opplevd kvalitet" og lignende. Dermed blir dette så subjektivt som det kan få blitt.

Selvfølgelig har også jeg en oppfatning av disse merkene, men som flere andre her skriver så syns jeg nok at Volvo ligger i øvre mellomsjikt, ihvertfall et stykke bak de tre tyske på topp. Etter noen år med Audi (A6) og Mercedes (GL) så må jeg innrømme at det var nedtur å kjøre to av Volvos beste modeller, nemlig V70 og XC90 (som jeg har hatt gleden av å bruke litt i det siste). Bråkete og upresist er en god beskrivelse. Men en ting skal de ha: Når det gjelder ergonomi og bagasjeplass er de best.

kimmi

Broomex: Helt enig med deg. Som jeg skulle ha skrevet det selv.

Mr Bimmer

Volvoforlife: Selv om du er en Volvo fanboy, så bør du selv kunne innse at Volo når IKKE opp til biler som BMW, Audi, Mercedes, Range Rover, Jaguar og Lexus, som faktisk ER premiumbiler. Volvo er nok hakket under, enten du vil innrømme det eller ikke, det er ett mer folkelig merke. Som BMW-fan så er jeg veldig glad i BMW, men jeg innrømmer nå glatt at det finnes modeller som slår BMW i noen segmenter, det virker som du er fastlåst på at Volvo er best i alt, og ingenting kan motbevise deg. Ergo du blir sett på som usaklig...

Når det er sagt lager Volvo mange fine biler nå til dags, på 80 og 90tallet laget de stort sett dritstygge biler etter min mening, men det er som sagt min mening. Dagens Volvoer har lekre linjer og fremstår både sporty og veldreid. :)

Stian

For å legge diskusjonen død om Volvo er Premium en gang for alle så kan vi bare lytte til Volvo`s nye eiere og toppsjefen i Geely selv. Han sier: Volvo skal ikke satse på Premium og hige etter sine såkalte tyske konkurrenter, de skal lage prisfornuftige og miljøvennlige biler. Og det er vel det vi ser i dag. volvo V50 konkurrerer mer med Golf Stv og Ford Focus (eller det er vel nesten en Focus). Volvo V70 konkurrerer mer med Passat og Avensis både på pris og opplevd kvalitet (og så er V70 en forkledd Mondeo, koster litt mer og kom dårligere ut i testen mot Mondeo). Nei Volvo har kun en bil som muligens kan kalles Premium og det er S80. Men hvor mange S80 blir solgt i Norge i året. Og en modell er ikke nok til å kalle seg Premium. Se Premium statistikken for 2010 her så tenker jeg vi er ferdig med diskusjonen en gang for alle: Volvo ER IKKE Premium! http://www.tv2underholdning.no/broom/audi-er-premiumvinneren-3380489.html

Volvoforlife

Mr: Bimmer: Jeg hevder ikke at Volvo er best i alt. Til det har jeg holdt på med bil for lenge. Det jeg startet denne tråden med var min overraskelse/irritasjon over at TV2`s såkalte bilredaksjon har endret tabellen over premiummerker for å lage en artikkel som kårer feil vinner i bilmarkedet for premiummerker i Norge. Å sette Aston Martin og Range Rover i samme bås som disse tre ordinære premiummerkene fra Tyskland syns jeg også er komisk. All ære til de tre tyske men, de er ikke i nærheten av den klassen som Aston Martin og Jaguar leverer.

Resten av Norsk bilpresse definerer premiumsegmentet for : Volvo, MB, Audi, BMW, Alfa Romeo og Lexus. (muligens Saab) At folk her på forumet har andre meninger og smaker er helt greit men, det forandrer ikke det faktum at Volvo er premiumvinneren.

Jeg har personlig kjørt svært mye fra de tre tyske merkene og må få si at det generelt sett er oppskrytt. Spesielt mener jeg at nettopp Audi sine biler er svært oppskrytt. Når det gjelder image så har Volvo uten tvil et mer folkelig preg. Det er jeg svært glad for.

Stian: Siden du er svært ivrig etter å legge saken død bør du lese hva Volvo CC sjef har sagt før du bruker det som et argument. Det du skriver er helt feil. Volvo skal bygge biler som er mer premium en før uten å etterligne de tre tyske. (Det klarer de fint selv). At man skal ha et tydelig miljøfokus er riktig, og det kan du vel ikke mene er motstridende med premium? At du i en diskusjon om Audi tør å hakke på Volvo for at de deler komponenter med Ford er i mine øyne komisk. Audi er jo teknisk det samme som Skoda og Folkevogn. Snakk om å kaste stein i glasshus gitt :-)

Volvoforlife

"All ære til de tre tyske men, de er ikke i nærheten av den klassen som Aston Martin og Jaguar leverer".

Range Rover skulle det være... :-)

Werner

Volvoforlife: hva mener du med "TV2`s såkalte bilredaksjon"??

Eivind

Skulle like å vite hvilen norsk bilpresse det er som mener at volvo er premium. Bortsett fra Broom er det vel bare bilnorge og vi menn som har noen særlig bilsatsning og snakke om og har aldri sett de kalle volvo premium heller.

ikke at dette er veldig viktig for meg men blir bare litt oppgitt over at noen merke fantaster blir så blinde at de ikke klarer og se merket sitt litt uttenfra. Volvo lager mye fint og jeg tror også at de klarer seg veldig fint uten å være premium også

Gearhead

Hva er egentlig "premium"?? Audi har da vitterlig levert mye "fantasisk" oppskrytt osv av biljournalister en rekke år nå, som etter 3-5 år viste seg å bli store økonomiske blemmer for mange bileiere, type automatkasser som feiler å havarerer, turbohavari, oljepumper som kvelder etter 100 000km med tilhørende følgeskader osv... Å det er altså "premium"?

Joda, design osv har dem kommet seg rimlig bra på, jada, men er ikke det der evindelige higet etter Audi ett resultat av at audi/møller har vært litt ekstra snille mot noen av skribentene?? å kansje mer en motegreie?? Audi har da ikke vært ett tradisjonelt "premium" merke? slik som eksempelvis Mercedes og BMW har(vis vi ser bort fra den lille søte Isetta`n å divverse småbiler som faktisk reddet hele sjappa på 60 tallet)

Men fabrikkenes higen etter å høyne sin egen klasse er vel kansje begrunnet i ett ønske om å selge egne produkter til en høyere pris... (altså, kalle det "premium" å selge produktet til overpris??)

Volvoforlife

Werner: "Volvoforlife: hva mener du med "TV2`s såkalte bilredaksjon"??

Dette: "http://www.tv2underholdning.no/broom/audi-er-premiumvinneren-3380489.html"

Eivind: Du kan f.eks lese litt her:http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=36582 Se under konklusjon S80.. Her er et annet eksempel: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=36579&tid= Les under konklusjon. Trenger ikke si mer.Bilnorge er etter mitt syn den mest seriøse aktøren i en bilmanns øyner.

ST 220

bruke bilnorge som sannhetsbevis for at volvo er "premium".

vel ha ha ha!

Skodilac

He he synd på volvofolket som leter fortvilt i gamle artikler etter noen som kaller bilen deres for premium ;)) Da er man mildt sagt litt opptatt av status.

Heidar

Lenge siden jeg har lest no på bilnorge men i denne artikkelen sier de altså også at Saab 95 er premium???? En bil som er satt sammen av deler fra Insignia og som kun kjøpes av saab fantaster. Hvordan kan det få blitt premium? patetisk av volvoforlife detta

Per Reidar

- La oss droppe praten om premium, sier toppsjef i Volvo

http://www.aftenposten.no/bil/article3927357.ece

http://www.tv2underholdning.no/broom/nei-til-luksusvolvoen-3332252.html

Volvoforlife

On December 9, the Board of Volvo Car Corporation (VCC) held a regular meeting at the VCC headquarters in Gothenburg, Sweden. The Board agreed the strategic direction of Volvo's growth plan in China and requested the China team to continue the development and submit it for discussion and approval at the next Board meeting.

"The board made several key decisions to set the strategic direction for Volvo's business in order to guide the company and our future business success," Li Shufu, Chairman of the Board, said after the Board meeting.

"We have a common and undivided focus to create a sustainable plan for Volvo Cars' way forward in China. This plan will be based upon a thorough analysis of which models to build in China and which to import, anticipated volumes and the local production capacity to deliver these cars," Mr Li added.

The focus is to continue Volvo's global leading position in the areas of Safety and Environment and commit to core brand values of Quality and Scandinavian Design and continue to be a luxury car brand in the auto industry.

Lettere oppgitt

Det å kalle seg selv for " a luxury car brand" er vel veldig langt unna å bli oppfattet som premium av de som teller - nemlig bilkjøperne? Den mest kjøpte Volvoen er en V70 som selges på billigsalg med strikkmotor. Er det premium? Den nest mest solgte Volvoen er en V50, en gammel og trang og frakjørt stasjonsvogn som selges på billigsalg med strikkmotor.Er vel ingen som er ved sine fulle fem og vil kalle V50 for en premium bil?

Volvoforlife

Lettere oppgitt: Det er rart at folk betaler 400 000 + for en V70 med strikkmotor når man kan få både Avensis, Passat og Mondeo med mye utstyr og større motor til langt mindre pris. Din påstand er derfor litt selvmotsigende i mine øyner. V50 er jo en av de eldste modellene Volvo har. Så det at du bruker den som ditt sterkeste kort i argumentasjonen gjør meg lettere oppgitt :-)

Sånn sett er vel ikke akkurat 1 serie og A3 det beste premiumargumentet til Bmw og Audi heller? Ser man bak salgstallene til de tyske merkene i Norge er det jo nettopp de minste modellene som drar salget (A3, A4,1-Serie, X1, 3 serie A+B Klasse og C-Klassen). Er de da ikke premiummerker?

Volvoforlife

For å spe på med litt fakta. Her er noen tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Litt rart å se på hva de enkelte selger.

Volvo: Salgstall 2010: 10 458 enheter. Salgstall minste modeller: V50 2 546 S40 192 C30 275

Audi: Salgstall 2010: 6 654 enheter. Salgstall minste modeller: A4 2 413 A3 1 513 A1 382

BMW: Salgstall 2010: 5 657 enheter. Salgstall minste modeller: 1-Serie 927 X1 1 656 3-Serie 1 234

MB: Salgstall 2010: 4 562 enheter. Salgstall minste modeller: A+B klasse 909 C-Klasse 1 102

kjell berg

litt utrolig å observere en stakkar som bruker hele døgnet på å lete frem stoff som kan trekke volvo frem som premium- merke..

Volvoforlife

Kjell Berg: He he, du er nok ikke så kjapp på dataen du :-) Er vel et forum for folk med bilinteresse dette? Eller har jeg misforstått...

Heidar

Veldig mange med bilintresse her og det er jo det som er med på og gjøre Broom til en veldig bra nettside om bil. Ofte mye interessant å lese om i kommentarfeltene.

Du skal ha for at du står på for merket "ditt" du Volvoforlife

Flere synspunkter? Skriv i kommentarfeltet under: