- Hva går i stykker på en bil - og når?

Store verkstedutgifter kan fort ødelegge økonomien ved å kjøpe bruktbil.

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny kan du si litt om hva som går i stykker på en bil og når? Jeg tenker da i hovedsak på forutsigbare deler, som slitedeler og ting som ikke er ment å skulle vare evig.

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg er usikker på om det er lurt å kjøpe så ny bil som mulig, eller kjøpe en der en god del av verditapet allerede er tatt. Da blir jo en viktig del av ”regnestykket” om bilen vil kreve store påkostninger mens man eier den. Tenker kanskje opp til ti år og rundt 200.000 kilometer. Hilsen Atle.

Benny svarer:

Hei Atle. Dette er det veldig vanskelig å si noe helt konkret på. For det første så varierer det ganske mye fra biltype til biltype. For det andre har bilbrukeren og hvordan bilen har blitt kjørt veldig mye å si.

En bil som har gått 100.000 km over trikkeskinner og brostein i Oslo med mye start og stopp for lyskryss, køkjøring etc. er mer slitt enn en som har rullet 100.000 km på pen landeveiskjøring i femtegir.

En siste og veldig viktig ting er oppfølging. En bil som har både fersk EU-kontroll og komplett servicehistorikk fra merkeforhandler – og ikke hos Roffes sopp og markkontroll – er ofte i god stand. Da har ting som har blitt slitt som regel blitt byttet underveis.

Jeg får av og til litt kritikk for at jeg anbefaler merkeverksted. Men for meg så sier det i dette tilfellet ganske mye om eieren. At han eller hun er villig til å betale litt ekstra for å få folk med (forhåpentligvis – for unntak finnes) god kompetanse og originaldeler, enn å spare noen hundralapper hos frittstående verksteder. At det ikke bestandig velges billigste løsning tyder ofte på at bilen har levd et godt liv.

Det er vanskelig å si noe om hva som kan gå i stykker på 200 000 km. Men i prinsippet så er det alt. Det viktigste er å sjekke typiske ”familiesvakheter” for modellen – her er vår egen bruktbilguide et godt hjelpemiddel - samt vanlige slitedeler som bremser, forstilling, clutch etc. Er du i tvil ta en NAF-test eller få en tilstandsrapport – gjerne fra et merkeverksted.

Lykke til.

Del med facebook-vennene dine


LES OGSÅ: Dette går i stykker på bilen din

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer - skriv inn i kommetarfeltet under: