Skjermdump av Teknikens Världs hjemmeside.
Skjermdump av Teknikens Världs hjemmeside.

– Ha, ha, norrmän är bara för roliga

Svenskene ler av dieselforbudet i Oslo.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Det er som om en ikke helt hvordan en skal reagere – le eller grine – men nå har altså Oslo bystyre bestemt at det skal bli ulovlig å bruke dieselbiler i hovedstaden på dagene i året når forurensningen er verst. Det betyr i utgangspunktet kalde dager, der lufta står stille og eksosen legger seg som et lokk over byen.

Her hjemme har reaksjonene naturligvis ikke latt vente på seg. Avgjørelsen i Oslo bystyre blir riktignok ikke like mye debattert som den hadde blitt om den kom på høsten, kanskje ikke helt tilfeldig valgt tidspunkt for vedtaket?

Men mange er oppgitt over å bli "straffet" fordi de valgte nettopp det drivstoffet myndighetene ba oss om å velge for bare noen år siden.

Den kontroversielle avgjørelsen til Oslo bystyre har også nådd Sverige – blant annet via nettstedet til Teknikens Värld. Og på kort tid har det kommet en rekke kommentarer til nyhetene.

På enkelte dager kan det bli forbudt å kjøre dieselbil i Oslo. Svenskene ler av oss... På enkelte dager kan det bli forbudt å kjøre dieselbil i Oslo. Svenskene ler av oss... Foto: Gorm Kallestad/Scanpix

LES OGSÅ: Lærte ikke av svenske-tabbe - gjorde det samme selv

– Personbilarna er en fis i rymden

Artikkelen som har tittelen "Oslo förbjuder dieselbilar" er akkurat nå den mest leste og den mest kommenterte artikkelen på det svenske nettstedet.

En av de første som skrev, under signaturen "Filip", formulerte seg slik:

Haha, Norrmän är bara för roliga: D Knappast enbart dieslarnas fel att luften blivit sämre. Moderna dieslar är inte mycket sämre dagens bensinbilar gällande partiklar, CO, NOx osv. Det sägs att moderna bensinare släpper ut fler nanopartiklar än moderna dieslar (läste på flertal länkar till studier under gårdagens artikel om WHO: s rapport). Personbilarna är en fis i rymden jämfört med vad stora transportfordon och fabriker osv. släpper ut för skit.

Han fikk etter hvert svar på tiltale av "Pete":

”Det sägs att” jo visst sladdret går ja ... Du skulle överlåta tänkandet åt de som kan. Dina argument är väldigt dåliga. Ytliga, okunniga, korttänkta och ansvarslösa."

LES OGSÅ: Dette er byråkrati-Norge på sitt verste

Nordmenn deltar også

En og annen nordmann har også vært innom nettstedet og lagt igjen sine kommentarer. En bruker som kaller seg KnutZen skriver:

Typisk norsk! Nå skal man altså ikke kjøpe dieselbil. På grunn av miljøet. Men det virkelig store forurensningsproblemet i Norge (og Oslo) ligger ikke her. Derimot er den norske bilparken generelt så gammel, takket være avgiftspolitikken, at det knapt finnes katalysatorer (eller airbags) på bilene! Den norske stats største avgiftsinntekter; 1) Moms, 2) bilimportavgifter, 3) alkoholavgifter..... Resultat; min datter og sønn, når de skal kjøpe sin første bil får lete etter 1980 modeller hvis de skal ha bil under 50.000 kr. Dette er den STORE forurensningskilden, for ikke å nevne trafikksikkerhet, m.m. J****g dumme politikere, men man får visstnok de politikerne man fortjener ...

LES OGSÅ: - Vi trenger mindre avgifter i Norge - ikke mer

Hva synes du?

Det har vært en viss vingling i signalene fra regjeringen rundt hvilke typer drivstoff som er bra for miljøet. Tidligere var fokuset på CO2 – nå er det NOx som gjelder. Det første er skadelig for det globale miljøet – mens sistnevnte har negativ påvirkning lokalt.

I høst kom også en dreining i avgiftssystemet på nybiler – som skulle sørge for at flere valgte bensin. Resultatet var imidlertid at de eneste bilene som ble vesentlig billigere var de aller største "verstingene" – store biler, med stor motor.

Salgstallene for 2012 viser en viss vekst i andelen av bensinbiler igjen, men flertallet velger fortsatt diesel.

Men vi er naturligvis spent på hva DU mener om avgjørelsen til Oslo bystyre? Og hva er egentlig veien å gå for å få et bedre miljø – både lokalt og globalt? Bruk kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: "Har du sett vad bilar koster i det där idiotlandet?"

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
NSU Prinz: Har stått i 35 år - nå gis den bort gratis
VW e-load up! Nå kan også pizzabudet bli miljøvennlig
Tom selger tre Ferrarier - for å kjøpe én ny
Dette har gjort bilkjøringen mye tryggere
2014 Citroën C4 Grand Picasso: Ny prisbombe for familien
Audi A6 Allroad: Under halv pris etter 49.900 kilometer
12 prosent av mennene kjører alltid over fartsgrensen
Plutselig kom bakhjulet trillende forbi
Han bruker høstferien til å besøke Tesla

reklame