– Elbilen er det dyreste bilholdet jeg har hatt

Ikke alle har like gode erfaringer som elbileier.

Entusiast og forehenværende elbileier Paul T. Anderson fikk en dyr elbil opplevelse. (Foto: Brede Lie Reime/privat)
Entusiast og forehenværende elbileier Paul T. Anderson fikk en dyr elbil opplevelse. (Foto: Brede Lie Reime/privat)

Elbileierne nyter godt av de mange fordelene som følger med elbilkjøpet. Men selv med gratis parkering, ferge, redusert veiavgift og fritt fram i kollektivfelt, så er det ikke alle som har hatt et like lukrativt møte med elbileierskapet.

En av dem er Paul T. Anderson.

– Da vi fikk et kjøp som så bra ut på papiret, så var det jo ikke noe å lure på, sier han til Tønsbergs Blad.

Vi er i garasjen til Anderson i Stokke. Blant båtmotorer, bilmotorer, verktøy og en 74-modell Ginetta G21 forteller bilentusiasten om det dyreste bilholdet han noensinne har hatt: En 2003-modell Citroën Saxo Electrique.

Først fryd og gammen

– Den hadde gått som postbil i Frankrike før den ble importert til Norge og Drammen der jeg kjøpte den.

Det var i juni 2010, og alt var fryd og gammen med nyanskaffelsen. Selv for over ti år siden var det mulig å komme seg noen mil hjemmefra på ren kraft.

Citroën Saxo Electrique.
Citroën Saxo Electrique.

LES OGSÅ: Noe er feil når dette ikke er årets bil

– Rekkevidden var 80 kilometer, og fra forhandleren i Drammen til bommen i Tønsberg var det akkurat 80 kilometer, humrer Anderson.

Anderson har lang erfaring med alskens billøp, også såkalte «økoløp» der det lønner seg å ha en stødig gassfot.

– Jeg holdt meg unna motorveien og kjørte fort i nedoverbakken og sakte oppover. Da jeg kom fram hadde jeg fortsatt 40 prosent strøm igjen, og etter en halvtime på laderen spratt den opp i 70, erindrer han.

Snart begynte problemene

Da Anderson kjøpte bilen hadde den gått vel 25.000 kilometer, og han ga 150.000 kroner for den. Med på kjøpet fikk han et års batterigaranti, 3 måneders totalgaranti og ytterligere 3 måneders 50/50-garanti.

– 95 prosent av turene våre er under 20 minutter, man kunne kjøre rett inn på gratis parkering, for eksempel ved Farmandsstredet, og den var jo en utfordring å kjøre med bare 27 hester. Man måtte planlegge, for å si det sånn.

Etter kort tid begynte problemene. Bilen ville ikke starte.

LES OGSÅ: Det må bli like enkelt å fylle strøm som bensin

– Første regning var på 3.000 kroner for skifte av computer, forteller Anderson, og viser kvitteringen for utskiftingen.

Så, bare kort tid etter, ble det en ny utgift på 3.000 for feilsøking, ettersom problemet med at bilen ikke ville gå vedvarte.

– Jeg måtte til slutt kjøpe en PC for å oppdatere parameterne når bilen ikke ville starte, som var ofte.

Det gjorde han etter råd fra en lokal elbilekspert, og etter det fungerte den.

Utgiftene stoppet likevel ikke med det. I elbiler av denne generasjonen var det såkalte «nife-batterier». Det vil si nikkel/jern-batterier. De krever påfylling av vann iblant, kjent som vannservice. Det koster 2.500 kroner gangen, og det måtte gjøres to ganger mens bilen var i Andersons eie.

Etter et par år bestemte han seg for å selge bilen. Han hadde betalt 150.000 kroner for den i 2010, i 2012 solgte han den for 50.000. Totalt anslår han at bilholdet over de to årene kostet ham vel 115.000 kroner.

I dag finner man biler av samme årgang og modell for rundt 30.000 kroner på finn.no.

Elbilforeningen fraråder

Det har skjedd mye på teknologisiden de siste ti årene. Og til tross for Andersons opplevelse med Saxoen, så er han ikke utpreget skeptisk til elbiler.

– Det er jo selvsagt noe annet i dag, sier han og peker på en annonse for den nye e-Golfen som kommer til Norge til sommeren.

Selv Norsk Elbilforening, hvis formål er «å fremme energieffektive, ladbare kjøretøy som helt eller delvis er drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder», advarer mot å kjøpe for gamle elbiler.

LES OGSÅ: Ford har klart det ingen har klart før dem

– Jeg vil nesten gå så langt som å fraråde elbiler fra før 2008, sier generalsekretær Snorre Sletvold.

Grunnen er at batteri og styringssystemer er noe helt annet i dag. Samtidig vil han selvfølgelig ikke advare mot å kjøpe elbiler brukt på generell basis.

– Det finnes en del gode brukte elbiler på markedet. For eksempel de såkalte trillingene. De er riktignok kanskje på slutten av garantitiden, men teknologien er moderne og de finnes bra med deler tilgjengelig, sier Sletvold.

Du kan lese mer om bil og trafikk på TBs motormagasin Kjør her

Brooms bilekspert: Moroa kan være over før elbileierne aner det