Det er ikke likegyldig hvor du kjøper bruktbil. Her gjør du smart å vurdere hva som er viktigst for deg - rimeligst mulig bil eller mest mulig trygghet. Illustrasjonsfoto.
Det er ikke likegyldig hvor du kjøper bruktbil. Her gjør du smart å vurdere hva som er viktigst for deg - rimeligst mulig bil eller mest mulig trygghet. Illustrasjonsfoto.

- Det er jo umulig å selge bruktbil i dette landet...

Har Brooms bilekspert noen forklaring på hva som skjer?

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Det virker som om det er umulig å selge bruktbil i det landet her lenger, hva er det som skjer? Er jo dessverre bare pruting og dårlige innbytteforslag som gjelder for tiden.

Benny svarer:

Heisann. Det er nok, dessverre, flere enn deg som har erfart dette. Vi har første halvår i år hatt et fenomenalt godt nybilsalg, selv om det bremset litt opp i juni. Det har resulterert i rekordmange bruktbiler på markedet i vår og sommer, og den gamle loslitte floskelen om ”kjøpers marked” gjelder som aldri før. Enten deg gleder innbytte hos forhandler eller privat salg.

Jeg mener ganske så bestemt at vi nordmenn må akseptere at avskrivningstakten på biler må økes. Vi må også huske på at en ny VW Passat – som er en av Norges mest solgte biler – koster omtrent det samme i dag som for 15 år siden, mens det meste annet har steget MYE i pris. Boliger for eksempel.

Det er fælt å si det, men bil vil nok de nærmeste årene bli mer og mer en ”bruk og kast”-gjenstand det også. Derfor må de avskrives fortere, slik som vi ser i andre land i Europa. Her hjemme holdes bruktbilprisene kunstig høyt.

En annen faktor som gjør at mange private sliter med å selge biler, at de priser seg altfor tett opptil hva merkeforhandlere gjør. Det skal være – til dels stor – forskjell på biler som selges "som de står" på tunet hos en privatperson, og den bilen som selges gjennom en merkeforhandler, som både er verkstedkontrollert, har hatt full kosmetisk klargjøring, med kjøpslov-rettigheter, gode garantier og finansieringsmuligheter – i tillegg til innbyttemulighet.

Skal man selge bil privat, er viktig å ha en eller annen ”knagg” å selge på. F. eks svært lav km. stand, mye og unikt utstyr, en helt spesiell bil etc. Har man ikke noe av dette å spille på, så er det bare en kjip ting igjen. Nemlig prisen.

Håper at dette kunne være litt oppklarende for deg, og for alle andre som sliter med bilsalget.

Ønsker deg uansett en fortsatt fin sommer og lykke til med bilen som skal selges!


LES OGSÅ: Hjelp - jeg får ikke solgt bilen min

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer - skriv inn i kommetarfeltet under:



reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Denne tok det 2.000 timer å bygge
Født i en Opel – gjett hva hun skal hete!
Bilen min 1957 Cadillac Fleetwood: Thomas (22) har gammel luksusbil med halefinner
Mercedes C-klasse stasjonsvogn: Denne venter mange nordmenn på
- Hei - hvorfor kjører du firmabilen vår?!?

reklame