- Denne tror jeg mange kommer til å kjøpe

Akkurat nå er Broom-Benny i Portugal - og kjører nye Lexus CT-200h

Benny har startet testdagen i Portugal, fotograf Ditlev 'Diffen' Eidsmo er også i gang med filmingen.
Benny har startet testdagen i Portugal, fotograf Ditlev "Diffen" Eidsmo er også i gang med filmingen.

Det snør utenfor Broom-vinduene akkurat nå og her på kontoret er det usedvanlig stille. Det første kan vi takke en god, gammeldags vinter for - det andre kommer av at Lexus har invitert Broom-Benny med på tur til Portugal .

Der har han gjort unna første kjøredag med nye Lexus CT-200h og akkurat hatt en bedre natt på et av byens hoteller. Nå er han på vei for å kjøre mer bil og vi må selvfølgelig ringe for å få en statusrapport.

Ring, ring...

- Hei Knut! Bra du ringte akkurat nå for nå har jeg litt tid til å prate. Er på vei for å hente ut bil til dagens testkjøring.

- Alt er bra, eller?

- Javisst! Lisboa er en kjempefin by. Og så er det faktisk litt Syden-faktor med innkastere på restaurantene. Vi var ute en tur i går kveld og det var ikke akkurat vanskelig å finne et sted å spise, for å si det sånn. Bare vent litt. "Ole Jørgen, nei ikke dit!!! Nå kjører vi jo bare i en ring her, vi skal til høyre"!

- Jøss, uvant å høre at det er du som holder orden på kartlesingen?

- He, he, noen må jo ta ansvar! Og vi sitter her i morgenrushet i Lisboa i en diger Nissan Pathfinder leiebil. Ikke akkurat den perfekte bybilen og her kan du si det er litt mer aggressiv trafikkadferd enn det er på vei inn til Oslo i morgenrushet. Så vi må hjelpe hverandre litt, vi Broom-gutta som er på tur.

LES OGSÅ: Mange mener dette er verdens beste SUV

Lexus-Ct200h_-siden
Lexus-Ct200h_-siden

Ekte Lexus

- Skjønner, skjønner. Men hva synes du om Lexusen etter den første testdagen?

- Jeg var litt redd for at den skulle virke som en pimpa Toyota Prius. Det hadde jeg ingen grunn til å frykte. Dette er en ekte Lexus og en veldig, veldig bra bil. Den lever opp til navnet sitt med høy luksusfaktor og gjennomført premiumfølelse. Denne bilen bringer virkelig noe nytt til Golf-klassen og det er ikke bare fordi den er en hybrid. Også resten av pakka skiller seg skikkelig ut. Denne tror jeg mange kommer til å kjøpe - og jeg tror de gjør et smart valg.

- Som vanlig med Lexus er støydempingen veldig god. Interiøret føles påkostet og setene er noen av de beste jeg har sittet i på veldig, veldig lenge. Plassen er også veldig bra i kupeén. Fotograf Diffen som er nesten 1,90 m høy sitter faktisk bra i baksetet. Bagasjerommet er det Lexus har måttet kompromisse med. Der stjeler batteripakka ganske mye plass og du skal nok slite med å få med den store feriebagasjen.

Sports-innstilling

- Hva med kjøreegenskapene?

- Bilen har fire innstillinger: Elektrisk, eco, normal - og sport. Det siste er helt klart det morsomste. Da bir den strammere i fjæring/demping, gassresponsen er kjappere og styringen hvassere. Dessuten skiftet instrumentlyset fra blått til rødt, ecometeret forsvinner og blir erstatttet av en diger turteller. Ja, det er faktisk ganske kult!

- Men samtidig er dette en bil der du nesten automatisk får lyst til å kjøre pent. Fordi alt er stille og godt avdempet. Hybridsystemet jobber som vanlig helt på egenhånd, her er det ingen knapper du trenger å trykke på eller noe du må sette deg inn i. Det bare fungerer, rett og slett.

LES OGSÅ: Dette er det mest solgte luksusmerket i USA

Lexus-Ct-200h-forfra
Lexus-Ct-200h-forfra

Sikte etter sjøen

- Og designet - hvordan ser den ut i virkeligheten?

- Tja, hva skal jeg si, det er veldig typisk japansk dette, den ligner faktisk nesten påfallende mye på Subaru Impreza fra flere vinkler, vet ikke om det egentlig er et stort kompliment. Det er ikke noen design-høydare dette, men den ser helt grei ut. Til å være en helt ny bil er responsen fra andre i trafikken veldig lav. Har ikke sett noen som har snudd seg eller pekt på den. Så noen head-turner har vi ikke med å gjøre, sier Benny.

- Men du, nå må jeg snart legge på. Vi er framme ved starten av dagens prøvekjøring. Gleder meg til å komme i gang!

- Hvor skal dere?

- Sannelig ikke sikker! Tipper vi kjører nedover kysten her, da har vi i alle fall sjøen å sikte etter. Vi snakkes!

Vi legger til at Lexus Ct 200h er på plass i Norge i mars. Og med startpris så vidt under 300 000 kroner kan dette bli en svært brysom konkurrent for blant andre Audi A3 og BMW 1-serie.

LES OGSÅ: Jan Erik tester ekte power fra Japan

Lexus-Ct-200h
Lexus-Ct-200h